Graaff Reinet

19 december 2022 - Graaff-Reinet, Zuid-Afrika

Na 4 uurtje rijden komen we aan bij Camdeboo National parc. We moesten ons geestelijk even voorbereiden hoor, aangezien het in Bloemfontein zo lekker luxe en goed verzorgd was en we nu in een selfcatering tent zitten. We komen aan bij de receptie en checken in, we worden geholpen door een vriendelijke dame die ons een kaart van het parc en de omgeving geeft. Ze geeft ook direct uitleg over hoe en waar we naartoe kunnen gaan en zelf kunnen rijden in het park. Het blijkt dat het park in meerdere delen in opgesplitst door een meer, waar onze campsite aan grenst. Onze campsite bestaat uit 4 safari tenten, maar ook een camping waar je zelf zou kunnen kamperen. We krijgen een sleuter van de tent, want de rits zit met een hangslotje dicht. We gaan de slagboom door en rijden voor de verandering weer eens off road richting onze tent. We kunnen vlak voor de tent parkeren, op het eerste gezicht ziet het er goed uit, wel erg in de middle of nowhere maar dat hoort erbij. Slotje van de rits en naar binnen, ok heel simpel, 2 bedjes, een ventilator, 1 staanlamp en een koelkast that's it. We zetten de tassen even binnen en gaan een rondje op zoek naar de toilet en douche. Dat is niet per se om te hoek, Puck al een soort van in paniek aangezien zij vaak in de nacht nog weleens naar de wc moet. Dat betekend met je zaklampje door de natuur......
Er is ook een gedeelde keuken, waar je kunt koken. Aangezien hier verder niets is zullen we de komende dagen zelf aan de slag gaan. Dus eerste missie is richting de supermarkt in het stadje om inkopen te doen. Graaf Reinet is redelijk dichtbij, maar in het donker door dat national parc rijden is niet ideaal, dus beter om lekker zelf te koken. We doen inkopen bij de Spar en gaan terug naar de tent. Voor de tent hebben we 2 stoeltjes en een tafel, daar zitten we nog lekker even in de zon. Hier in de buurt is het met name gericht op de natuur en het park. Verder kun je de Valley of Desolation bezoeken, dat staat dus ook bij ons op de planning. Die avond flans ik even wat tortilla's in elkaar, wat best goed was gelukt moet ik zeggen. Alles is een soort van hermetisch afgesloten voor de apen, die hier continue door de bomen slingeren. Ook hier hebben we natuurlijk weer last van de load shedding, we hebben dus voor de zekerheid nog maar een 2e zaklamp gekocht. De douche is ook bijzonder, golfplaten dakje waar de apen op zitten terwijl je onder de douche staat, vreemde gewaardwording blijft dat toch.
Die avond uiteraard weer flink spuiten met onze ongediertje verdelger en we hebben nu ook maar citronella kaarsen gekocht, zowel voor wat licht tijdens load shedding als preventief voor de muggen. Die avond in de tent met ons kaarsje aan, hahaha. Puck natuurlijk weer paranoid voor alle beesten die in de tent zitten of kunnen komen, was eigenlijk niet veilig in de tent met al die spuitbussen en kaarsen. Die nacht gaat het ook nog eens enorm regenen, maar eigenlijk slaap ik wel ok. Puck heeft niet zo goed geslapen. Ik moest me sowieso melden wanneer ik zou gaan slapen, zodat Puck nog even naar de wc kon gaan terwijl ik wakker was.
De volgende ochtend uiteraard alweer vroeg uit de veren, gelukkig regent het niet meer en de zon begint door te breken. Helemaal camping gevoel, want ik loop in m'n pyjama met m'n toilettas en handdoek richting de wc en douche. Daarna lekker even ontbijten in de gezamelijke keuken, alle 4 de tenten zijn bezet, dus daar ontmoet je dan ook de rest van de camping gasten. Altijd even gezellig socializen. Na het ontbijt gaan we op pad, eerst lekker zelf met de auto het national parc door, weten dat hier minder wildlife zou zijn, maar evengoed natuurlijk leuk om de omgeving en natuur te ontdekken. We zijn wel al tot de conclusie dat in deze omgeving er te weinig te doen is voor ons om hier 3 nachten te verblijven. En in combinatie met het comfort en het feit dat Puck zo slecht slaapt besluiten we om ons verblijf hier in te korten naar 2 nachten. We nemen telefonisch contact op met onze volgende bestemming in Addo om na te vragen of we daar een dag eerder kunnen komen en dus een nacht extra bij kunnen boeken. We zouen daar eerst 2 nachten verblijven en willen daar dus nu 3 nachten. Dit is geen probleem, dus dat is geregeld.
Vandaag gaan we dus alles wat we hier in Graaff Reinet willen zien en doen ondernemen.... Zo beginnen we dus met het national parc, we zien wildebeast en buffalo's en verder weer een hele andere vegetatie dan in de andere parken. Rond het middaguur rijden we richting de valley of desolation, helemaal de bergen in en daarna nog een stuk hiken. Maar dit is zeker de moeite waard! Het is ondertussen ook bloedheet en met hiken moet ik mij natuurlijk altijd goed concentreren, zweet loopt dus van me af! Aan het einde van dag rijden we nog door Graaff Reinet, daar hebben we nog een leuk restaurantje gevonden vanuit de lonely planet, lekker nog even wat drinken en wat eten. Dan weer terug naar onze camping, we doen ook nog even een rondje over de camping om te kijken of er ook nog veel mensen zijn die zelf kamperen. Dat verbaast ons nog, best veel mensen! Dat is toch niet helemaal mijn ding, in zo'n simpel tentje met alle slangen etc die hier leven....
Die avond eten we om 8 uur, want de load shedding duurt tot 8 uur. Je moeten er continue rekening mee houden, om te koken maar ook wanneer je wilt gaan douchen enzo is echt pikkedonker! De volgende dag is het tijd om door te gaan richting Addo, we ontbijten gooien alles weer in de auto en gaan. Naar Addo is ongeveer 3,5 uur.

1. TravelHuys Claudia Ike:
    29 december 2022
    Wat een uitersten beleven jullie he!
  2. Leny van vuure:
    29 december 2022
    Inderdaad uitersten apen bij het douchen boven je nou Kelly dat is toch werkelijk uniek en dan o zo donker, zie je gewoon lopen in mijn gedachten en beleef het zo mooi mee alle plekken waar ik met Opa ben geweest, bedankt voor de mooie omschrijvingen liefs Oma en natuurlijk de groetjes aan Puck
  3. Werner:
    2 januari 2023
    Als jullie terug komen wil ik de route wel hebben of alle plaatsen waar jullie zijn geweest, lijkt ons ook zo mooi om te doen. Grtz en blijf genieten