21, 22 en 23 februari

23 februari 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Hier het eerste verslag van deze trip. Op 21 februari vertrokken vanaf Amsterdam. Alles leek voorspoedig te verlopen, thuis al ingecheckt dus alleen nog bagage droppen. Ik blijf het lastig vinden in dat apparaat,  en ja hoor het scannen van de qr code op mijn digitale boardingpas lukt niet. Maar even hulp gevraagd, maar ook zij kreeg het niet voor elkaar (het lag gelukkig niet aan mij). Uiteindelijk  heeft zij toch maar de boarding pass uitgeprint en ja hoor gelukt! Nog even een kopje koffie gedronken en toen was het tijd om door de douane te gaan. Zo'n toestand toch altijd weer, alle apparatuur uit je tas, alles in aparte bakjes, door het scan apparaat en grondig gefouilleerd, ze lieten niets aan het toeval over. Nog even een broodje gegeten en toen door naar de gate. G4 deze keer, dus lekker dichtbij.  Alles verliep volgens schema, 12.15 boarden ook dat ging goed. We hadden niet zoveel speling, want we hadden maar een overstaptijd van 1 uur en 40 minuten in Hong Kong. Eenmaal in het vliegtuig kwamen we tot de conlclusie dat we niet naast elkaar maar achter elkaar zaten. Allebei bij het raam, ach ja ook prima. Ok het werd 12.45, officiële vertrektijd maar er gebeurde nog niets, het werd 13.00 uur, het werd 13.15 uur nog steeds niets, er werd omgeroepen dat er iemand vanwege medische redenen weer uit het vliegtuig was gegaan en dat de bagage er nog uit gehaald moest worden,  gelukkig geen levenbedreigende situatie want ik dacht meteen GVD (voor hetzelfde geld lag er iemand krokkie in het gangpad). Uiteindelijk vertrokken we om half 2, zoals het er nu uitzag zouden we om 7.30 landen en onze volgende vlucht vertrok weer om 8.35 uur. Ging krap worden, maar moet kunnen, beetje afhankelijk van hoe ver het naar de gate was. De vlucht was verder prima, volop eten en drinken, lekker film gekeken en geslapen. Uiteindelijk om 7.30 uur geland in Hong Kong. Ik snap nog steeds niet waarom ze bij het uitstappen niet eerst de mensen die een overstap hebben uit het vliegtuig laten gaan. Iedereen staat zodra het landingsgestel te grond raakt al in het gangpad te dringen, alsof het dan sneller gaat..... We wisten al dat we bij gaten 513 moesten zijn en we stonden nu bij 3, dat voorspelde niet veel goeds. Gelukkig waren we ook voor deze vlucht al ingecheckt, dus alleen even langs de transfer voor de controle en dan door naar de gate. Gelukkig ging het vrij snel en belandde we uiteindelijk in een bus die ons naar de juiste vertrekhal bracht. We waren daar om 8.15, helemaal top! Het boarden was net begonnen, nu hopen dat ook onze tassen deze overstap hadden gemaakt. Vanaf Hong Kong was het nog ongeveer 2 uur vliegen, geen films op deze vlucht dus gedwongen even 2 uurtjes tukken. Om 11.15 lokale tijd landden we in Phnom Penh. Hele papierwinkel weer invullen, waarom kom je naar het land, hoe lang blijf je, waar verblijf je etc. Gelukkig hadden wij ons visum al in Nederland geregeld, dat scheelde hier weer in de rij wachten. Even in de rij bij de douane, alles checken, zelfs vingerafdrukken werden genomen. Op naar de bagageband, ik kwam nog niet aanlopen of ik zal een flegroene travelbag rond gaan en vlak daarachter kwam ook de tas van Puck voorbij, toch altijd weer fijn. Op zoek naar een pinautomaat, eenmaal buiten stond er een heke rij, ok welke nemen we. Degene waar het meeste geld uit komt zei ik. Je kunt hier het beste met dollars betalen, dat had ik al gelezen, dus dollars gepint. Nu op zoek naar een tuktuk die ons naar het hostel kon brengen. Na wat onderhandelen over de prijs een tuktuk gevonden en daar ging we, bloedheet in lange broek en schoenen, vest ondertussen wel uit gedaan. Het was toch nog wel een flink stuk rijden met de tuktuk, maar is toch altijd een belevenis op zich. We komen terecht in ons hostel rond een uur of 12.15 uur het ligt aan de Mekong rivier in een gezellig druk en toeristisch stuk van de stad. We checken in, maar onze kamer is pas om 2 uur klaar, dat is jammer. We kunnen onze bagage wel achter laten in het hostel en even een rondje lopen. Dat doen we dus ook we informeren vast over een tripje voor de volgende dat. We willen de killing fields en de s21 gevangenis bezoeken. Onze kamer is uiteindelijk toch iets eerder klaar, toch wel lekker, prima kamer met een lekkere douche. Ik heb toch vlak voor vertrek nog een verkoudheid opgepakt dus neus zit dicht en ben enorm aan het hoesten. Ik was kapot na de reis in combinatie met de verkoudheid, even een lekkere douche een een uurtje slapen. Om een uur of 3 zijn we nog even de stad in gegaan, wat rondgelopen en de tour voor morgen geboekt. Ook hebben we bustickets gehaald naar onze volgende bestemming Kampong cham, daar gaan we de 24e heen. We hebben even wat gegeten, zijn nog een rondje over de nachtmarkt gegaan maar hielden het toen wel voor gezien. De volgende ochtend de wekker om 7.30 uur, want om 9.00 uur werden we met de tuktuk opgehaald voor onze tour. Even ontbeten in het hostel en om 9.00 uur vertrokken naar de killing fields, daar betaal je entree inclusief een audio tour. De audio tour was er ook in het Nederlands, op zich wel fijn. Heel indrukwekkend en zeker wanneer je het verhaal zo via een koptelefoon verteld wordt. Je zit er helemaal in. Na de killingfields door naar de S21 gevangenis ook daar weer met audio tour, echt een indrukwekkende geschiedenis en niet een zo heel lang geleden. Rond 2 uur waren we weer terug, even wat gedronken op een terrasje en toen was het toch wel tijd voor de eerste voetmassage. Volop genoten en de dames spraken nog best goed Engels, dus ook nog even gezellig gekletst. In de avond aan de rivier lekker gegeten voor 1,50 dollar en nog maar een rondje over de nachtmarkt. Morgenochtend gaan we met de bus naar Kampong Cham, dat is ongeveer 3 uur rijden vanaf hier.

Tot de volgende!

1. Zoos:
    23 februari 2018
    Jeetje wat hebben jullie al weer veel gedaan. Landen en go is jullie motto ;)
    Leuk om weer mee te kunnen lezen. Ga heerlijk genieten mop
    Kussie
  2. Patricia:
    23 februari 2018
    Super leuk om weer te lezen......kan niet wachten op het volgende avontuur.....;-).
    Dikke kus
  3. WendyvanVuure:
    23 februari 2018
    Altijd zo Fijn om telezen over jullie avonturen lekker dat de baggage er ook gewoon was xx tot het volgende verslag
  4. Werner:
    23 februari 2018
    Je gaat ook niet even stilzitten meteen alles bekijken. Dat is goed doe ik ook.
    veel plezier daar.
  5. Edith:
    23 februari 2018
    Wat een leuk verhaal weer. Wacht met spanning op het volgende verhaal. Kijk uit en geniet er van.
  6. Evert:
    23 februari 2018
    Eindelijk een vlucht zonder hollen naar de gate en de bagage die ook op tijd was.
    Een mooi voorteken voor een fantastische vakantie. Ziet er nu al indrukwekkend uit.
    Ben benieuwd naar de volgende belevenissen. Geniet ervan allebei !!
  7. Roos:
    23 februari 2018
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat alles goed gegaan is.
    Hoop dat je verkoudheid snel overgaat wel zo fijn als je op vakantie bent. 😃
    Ook al weer wat moois beleefd, ben benieuwd naar het volgend verhaal.
    Veel plezier!
  8. Leny van vuure:
    Lieve Kelly en Puck,
    Bedankt voor je mooie reisverslag. Ik reis volledig mee. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Dikke knuffel van oma Appeltje.
  9. Charissa:
    24 februari 2018
    Hi, fijn dat jullie een goede start hebben gemaakt. Een prima reis en al meteen veel gezien en gedaan !! Altijd fijn als je ziet dat je bagage is meegekomen, 😉 Veel plezier daar !! Kijk met smart uit naar je volgende verhaal.
  10. Rita Heijm:
    24 februari 2018
    Ha jullie zijn er al! Vroeg toevallig eergisteren aan Zoos ...wanneer vertrekt Kelly? .... en jullie waren al de dag ervoor vertrokken 🤣 wederom heerlijk om die verhalen te lezen en fijn dat alles goed gaat... en hopelijk snel van jouw verkoudheid af. Heel veel plezier en kijk uit naar het volgende reisverslag ! 💋💋💋