6 t/m 10 maart

11 maart 2018 - Koh Rong, Cambodja

Zo daar ben ik weer. Ondertussen zijn wij al een aantal dagen op Koh Rong island geweest. In het laatste verslag gingen wij de volgende dag met de boot richting Koh Rong. Die nacht hadden wij in de kamer nog bezoek gekregen van een muis, we hoorden weer ritselen ende waterflessen rammelen. Deze keer waren we er minder van onder de indruk, we lagen veilig onder de klamboe in bed en zijn gewoon verder gaan slapen. Rond 11.45 uur stond er een tuktuk klaar om ons naar de Royal Pier te brengen. We gaan naar een resort wat het enige resort is op dat gedeelte van het eiland. Daarom moesten wij echt specifiek de boot van het resort nemen, alle andere boten en speedferry's gaa  namelijk naar een ander gedeelte van net eiland en dan zou je nog een dure boottaxi moeten nemen. Helaas is dit wek een slowboot, dus ik heb mij geestelijk voorbereid op een heftig tochtje. Vanaf Otrès beach is het zo'n 40 minuutjes rijden naar de Royal pier, de noot vertrek daat om 13.00 uur dus we willen wel opt ijd zijn. Rond 11.45 uur baan we die kant op, over een hobbelige zandweg met je backpack in een tuktuk is goed vasthouden kan ik je zeggen. We komen an bij de pier, we kijken elkaar aan en denken 'zitten we hier wel goed'? Alleen maar lokale bootjes en af en aanrijden van brommers en andere materialen om boten te bevoorraden. We lopen een stukje door en zijn om zoek naar de booking office van Palm beach, na een klein stukje lopen zien we opeens een bord. Ja hoor gevonden. Er zit een engels sprekende man achter de balie, erg handig. We hebben een bungalow gerserveerd, dus hij checkt ons in. We kopen kaartjes voor de  boot en zoeken een plekje om te zitten. Ondertussen neem ik even een primatourtje in ter voorbereiding. Na een kkein half uurtje wachten worden we geroepem, we kunnen richting de boot, want we gaan zo vertrekken. We lopen die kant op, het is best een grote boot, maar inderdaad zal hij niet heel snel varen. De toch zal zo'n 2,5 uur duren. Geoukkig genoeg ruimte voor mij om te liggen met mijn ogen dicht. Nu de uitdaging om een beetje fatsoenlijk oo die boot te stappen. De backpacks worden gelukkig door de bemanning de boot op gesmeten. Ok focus, staoje voor stapje, het gaat gelukkig  weer goed en zonder problemen stap ik op de boot. De toch gaat beginnen, er staat gelukkig niet zoveel wind dus er zijn geen hoge golven. Ik installeer me ergens  op een bankje en sluit mij  ogen. Na 2,5 uur komen we aan bij de pier van Palm beach, we zijn in  hrt paradijs aangekomen. Helder blauw zeewater en een wit strand. De boottrip is goed verlopen, ik heb alles binnen kunnen houden. Nu weer veilig van de boot af, ook dat gaat goed. Er staat personeel van het ersort te wachten om je tas te dragen, ik heb medelijden met dat kleine Cambodjaanse mannetje die mijn tas op zij  rug neemt. We lopen over de pier en komen aan in het restaurant, daar worden wij begroet door Mireille. Dit resort wordt gerunt door een Nederoands stel. We krijgen een welkomsdrankje,iets met lokale wiskey en melk of zo. Best ok. Ze verteld het een en ander over de accomodatie en de omgeving, daarna worden we naar onze bungalow gebracht. Op het strand met uitzicht op zee, wat eem toffe plek! De bungalow is lekker ruim en ook weer een klamboe over het bed, dat is hier geen overbodige luxe want je wordt opgevreten door de muggen. De badkamer is wat primitief, maar dat is ok. De wc moet je zelf doorspoelen d.m.v. water vanuit een grote ton erin te gooien met een bakje, de douche heeft alleen koud water, en er is alleen elektriciteit tussen 17.00 en 22.00 in de bungalow. Er zijn 2 stukken strand, bij het ene stuk staan veel strandbedjes maar is de het erg rotsachtig en dus lastig zwemmen, ook kunnen er zee-egels tussen de rosten ziiten en daar wil je echt niet in stappen. Aan de andere kant is wel een stuk strand waar je veilig kan zwemmen, het blijft lamg ondiep dus je kunt heel ver de zee in lopen. Heerlijke plek om te zwemmen en te snorkelen. We komen helemaal bij, wat een heerlijke rustige  plek met super vriendelijke mensen. Je kunt hier ook verschillence tourtjes doen, uiteraard een snorkeltocht (geen goed plan voor mij), een kookworkshop in het dorp en zwemmen met plankton. We willen zeker zwemmen met plankton, hier hadden wij al over gelezen, wanneer het donker is ga je de zee in en de plankton geeft licht door de beweging. Dat wil ik zeker meemaken. Dit doen we donderdagavond, rond 22.00 uur. Pikkedonker en je moet echt wel even naar een stuk strand waar totaal geen verlichting is, we hebben leuie contsct met een van de barmannen daar dus die wil ons wek even brengen. Zaklamp mee, want je ziet geen hand voor ogen. We hoeven geen camera's mee te nemen, want je ziet het toch niet op beeld zegt de barman. Na zo'n 10 minuutjes lopen komen we bij de plek aan, hij zegt dat we hier onze kleren moeten neerleggen en de zaklamp, schijnend in de luchthaven,  want als je eenmaal de zee in gaat weet je niet meer waar je bent. Door de zaklamp weet je dan waar je de zee weer uit moet, toch wel spannend hoor. Maar toen we eenmaal de zee in gingen was het echt ongelooflijk, de pkankton gaat echt licht geven, een soort wit/blauwachtig licht, weer een enorm speciale ervaring. Na een uurtje scheen de zaklamp gelukkig nog en konden we onze kleren nog terug vinden. We hadden besloten om vrijdag de kookworkshop te gaan doen in het dorp, de workshop wordt gegeven door meneer Hun. We worden in principle om 10.30 uur met de boot naar het dorp gebracht. Het is zo'n  10 minuutjes varen dus dat overleef ik wel. De volgende ochtend blijkt het water in het dorp te laag te staan dus kjnnen we niet met de boot, we moeten erheen gaan lopen. Het is 20 minuten lopen en er loopt iemand van het resort mee. De zon schijnt al volop, dus lekker warm voor een wandeling. Het eerste stuk lopen we over het strand in de branding van de zee, heerlijk. Daarna gaan we het strand af en beland en we op  een pad van los zand (heel heet los zand). Niet te doen, ik heb mijn slippers wel aan, maar je zakt zo ver in het zand dat die geen bescherming meer bieden voor mijn voetjes. Heet hoor! En die Cambodjaan loopt weer in stevige pas alsof er niets aan de hand is. Uiteindelijk komen we aan in het dorp we lopen over een gammele steigeren ontmoeten in een primitief hutje e meneer Hun, wij hadden een oudere man in gedachte maar hij blijkt ergens eind 20 te zijn. Spreekt goed Engels en  verteld over het project wat hij runt in het dorp. Daarna is het tijd om te gaan koken, we lopen een stukje terug over de steiger en halverwege zegt hij 'ok dit is de keuken'. Onze mond vakt weer open van verbazing, weer een soort hutje van 3 bij 2. We liggen in een deuk! Echter wel super schoon en keurig georganiseerd. We krijgen wat uitleg en beginnen met snijden van kruiden en groente, we gaan baracuda in zoet-zure saus maken, een authentiek Cambodjaans gerecht. Tussendoor lopen er ook salamders en Gekko's door het hutje, waar zijn we weer beland. Na het koken uiteraard onze eigen creatie eten, het is heerlijk. Na het eten geeft meneer Hun ons nog een rondleiding door het dorp, ook weer erg interessant. Hij wijst ons de weg hoe wij terug moeten lopen naar het strand, ok dit moet lukken. Gekukkig is het nu een uur of half 3 dus hebben we nog even voordat het donker wordt. Maar half  3 is ook heetst van de dag dus het zand kookt onder je voeten en ze zon brand van bovenaf. Gelukkig looen we in een keer goed en kunnen we ook het laatste stuk over het strand lopen. Eenmaal terug als de sodemieter bikini aan en een duik in de zee. Zaterdag organiseren ze een BBQ, dat is wel leuk op onze laatste avond hier. Wanneer we die avond laat terug komen in onze bungalow wachten daar 2 grote Gekko's,  ik denk dat ze wel zo'n 25cm waren. Ach je doet er niet veel aan, ze doen verder niets en eten muggen dus dat is een mooie bijkomstigheid. De volgende dag nog even heerlijk een dagje ontspannen op het strand, beetje zwemmen, snorkelen, schelpen zoeken, wat wil een mens nog meer. In de avond de BBQ, we kunnen kiezen uit vlees of vis. We nemen het allebei zodat we kunnen delen, heerlijk alles vers en lekker gekruid. Wat een gezellife laatste avond, potje darten, potje poolen, cocktailtje erbij. De volgende ochtend zou de boot om 9.30 uur vertrekken, maar hun eige  boot was die dag stuk gegaan. Ok wat voor biot komt er nu, als het maar niet zo'n klein bootje is dat overleef ik niet. Ze weten het nog niet, maar er checken veel mensen uit, dus hopelijk komen ze wel met een wat grotere boot. De volgende ochtend de wekker gezet om half 8, laatste spulletjes in de tas, uitchecken, ontbijten en de rekening betalen. Ondertussen is ook bekend dat er gewoon een grote boot onderweg is, gelukkig. Heoaas is het wel fink winderig dus zal het wat onrustig op zee zijn. Ok top! Ach ik moet toch op die boot, dus kan me er mAr beter gewoon bij neerleggen. Pilletje weer innemen en ik moet weer even een goede plek vinden om te liggen. Om half 10 luiden ze een bel, teken dat we naar de boot moeten gaan. Al het personeel gaat mee naar de pier om de gasten uit te zwaaien, wat attent. Tassen weer oo de boot en instappen maar, op de pier stap ik nog op een verdwaald inktvisje die daar nog lag, hele v8et onder de inkt, lekker hoor! Eenmaal op de boot zie ik in het midden een plateau met kussens erop, ideale plek om te liggen. Ok daar gaan we, ik voel inderdaad dat de zee een stuk ruiger is dan op de heenweg. Na nog geen 5 minuten stoppen we met varen, personeel kijkt over de rand van de boot en een aantal gaan naar het moterruim. Wanneer een boot stil ligt deint hij nog meer op de golven, ik dacht dat ik gek werd. Puffend met mijn ogen dicht lag ik op het plateau. Na een kwartier kloten gingen we gelukkig weer varen, op een gegeven moment moest ik enorm nodig plassen. Er was wel een wc aan boort, maar daar wil je eigenlijk niet op. Ik moest zo nodig dus had geen keus, conbi van intens gore wc, hoge golven, zeeziekte en plassen is niet goed. Maar blik even op oneindig en gaan, ik weet niet hoe maar het is gelukt. Rond 12.15 uur kwamen we aan bij royal pier, ook deze trip weer overleefd zonder de vissen te voeren, gelukkig. Nu zijn we de komende 2 dage  in Otrès village.

Tot de volgende.........

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Zoos:
    12 maart 2018
    Jeetje Kel, even niets gehoord maar SAN krijgen we ook wel weer een verslag. Goed hoor dat je niet de vissen bent wezen voeren Haha. Blijft lastig een bootje voor je, maar dat mag de pret niet drukken. Heel leuk weer allemaal. En als je terug bent moet je maar even dat gerecht thuis koken. Komen wij lekker eten!! ☺️😘
  2. Danielle Zaal:
    12 maart 2018
    Wat leuk weer allemaal!! En gave foto op je hang bed op het strand! Heerlijk. Xxx
  3. Patricia:
    12 maart 2018
    Wat een belevenissen weer.....super leuk om te lezen.......;-)...Dikke kus
  4. Rita Heijm:
    12 maart 2018
    Wat een verhaal weer! Krijg er geen genoeg van. Petje af,jij bent nergens bang voor. Zoveel belevenissen! Kijk uit naar het volgende verhaal. 💋💋💋
  5. Leny van vuure:
    12 maart 2018
    Je mond valt toch open. wat een verhaal, inderdaad bang ben je niet ik sta een halve dag op de keukentafel voor een muis. Kijk uit naar het volgende verhaal. groetjes ook aan Puck liefs Oma Appeltje
  6. WendyvanVuure:
    12 maart 2018
    Ik heb het even op gezocht zwemmen met plankton wat Ziet dat er mooi uit in de nacht weer een ervaring rijker,als het zo door gaat krijg je nog echte zeebenen haha
  7. Roos:
    12 maart 2018
    Superleuk om alle verhalen weer te lezen. Geniet er nog even van!