Bowen, Townsville en Magnetic Island

20 januari 2020 - Magnetic Island, Australië

Vandaag gaan we richting Townsville, dat is ongeveer 3 uur rijden vanaf Airlie Beach. We willen ook nog even naar Bowen, dat is een plaats waar we toch langsrijden. In die plek maken ze verse mango sorbet, die moet je gegeten hebben zegt iedereen. Dus dat gaan we dan maar doen, ook zijn er nog wat mooie verlaten strandjes bij Bowen te vinden, daar gaan we dan ook meteen maar naar op zoek. In de ochtend is het gelukkig weer lekker droog en er schijnt een klein zonnetje. De stoelen waren de avond ervoor toch wel een beetje nat geworden, dus nu nog maar even in de zon gezet en hopen dat ze snel droog zijn. Ondertussen even douchen en in de camp kitchen even een eitje bakken. Onze vrienden de muggen en horzels laten ons ook deze ochtend niet met rust helaas, in de camper komen waarschijnlijk toch hele kleine muggen binnen want elke ochtend hebben we er toch weer wat muggenbulten bij. We sprayen ons gek, op ons lichaam, maar we hebben ook een spray gekocht om de camper te ontsmetten, echt vergif, maar we worden gek! Na het ontbijt zijn de stoelen eigenlijk zo goed als droog, dat is fijn. Even water dumpen en water bijvullen, alles weer inpakken, stroomkabel eruit en vertrekken maar. Op naar Bowen, we rijden langs de mooie azuurblauwe zee, we weten niet of we dit nog gaan zien, zo blauw! En we gaan natuurlijk ook weer verder naar boven, dus ook weer meer kans op regen. We merken wel dat het klimaat inderdaad tropischer wordt, de luchtvochtigheid gaat omhoog, maar ook de temperatuur, het is nu gemiddeld 32 graden. In Bowen aangekomen staat er bij aankomst in de stad een reuzen mango, ok dat is niet te missen. We stoppen bij de eerste de beste plek waar we een bord zien met mango sorbet. Nou ik moet zeggen dat het echt heerlijk is, echt van verse mango, dat proef je duidelijk. Daarna gaan we op zoek naar de verlaten strandjes, het is een vrij klein plaatsje dus de strandjes liggen dicht bij elkaar. De faciliteiten hier zijn echt ongelofelijk, er zijn overal openbare toiletten en bij ons wil je daar eigenlijk niet op, want die zijn 9 van de 10 keer te smerig, maar hier is het echt allemaal netjes. Uiteraard hiken we ook weer even naar een uitkijkpunt en uiteraard ben ik weer op m'n slippertjes. Maar ook deze keer gaat het me goed af, wel goed concentreren op elke stap uiteraard. Normaal is een berg op hiken natuurlijk al pittig, maar in 32 graden met een luchtvochtigheid 86% is het toch wel even andere koek. Het vocht van dan uit een mens kan komen is echt ongelofelijk! Maar ook deze keer weer heelhuids boven en beneden gekomen. Uitzicht is prachtig en de natuur is toch echt weer anders. We besluiten nog even bij een picknickbankje te gaan zitten, wat te eten en te drinken voordat we verder rijden. Het voordeel van reizen met een camper is dat je natuurlijk de hele tijd alles bij je hebt. Een koelkast vol eten en koud drinken, dat is heerlijk. Vanaf hier is het nog ongeveer 1,5 uur rijden naar Townsville. We weten niet zo goed wat we van die stad moeten verwachten, we kunnen niet veel soeps in de lonely planet vinden behalve dat je vanuit daar met de ferry naar Magnetic Island kan gaan. Daar schijnt de grootste populatie van koala's in het wild te leven en aangezien we nog geen koala's in het wild hebben gezien is dat eigenlijk ons doel. Maar eerst op zoek naar een camping in Townsville, onderweg regent het nog wat maar eenmaal aangekomen in Townsville schijnt de zon weer. Helaas is het niet zo dat het ook koeler wordt wanneer het regent. We rijden een stuk door Townsville, maar zijn niet echt onder de indruk, we komen aan bij een camping net buiten de stad. Het oogt erg rustig, maar de vrouw bij de receptie is vriendelijk. We besluiten 2 nachten te blijven, morgen zullen we dan naar Magnetic Island gaan en de volgende ochtend weer doorrijden. De camping heeft wel een zwembad, dus die middag chillen we lekker bij het zwembad. In het noordoosten van Australië is het nu laagseizoen, vanwege het regenseizoen. Dat is ook duidelijk te merken aan de drukte op de campings. Airlie Beach was nog wel redelijk druk, maar dat is ook een erg populaire plek vanwege de Whitsunday eilanden. Maar hier is het toch wel erg rustig. Die avond koken we wel gewoon weer in de camp kitchen, want daar raak je ook snel aan de praat met anderen. En het is gewoon wat praktischer koken dan krap in de camper. We raken aan de praat met een jongen uit Brisbane, hij is hier voor studie. Hij is helikopterpiloot en wil zich om laten scholen toch vliegtuigpiloot. Hij slaapt nu tijdelijk op de camping in zijn auto, maar hoopt binnenkort ergens een kamer te huren. Hij zal 3 maanden bezig zijn met de studie. Daarna komt er een Duits stel in de keuken, zij zijn die dag naar Magnetic Island geweest en vonden het erg leuk. Dat is goed om te horen. Zij zijn aan het reizen totdat hun geld op is, ok dat is ook interessant. Zij zijn al in veel landen geweest en gaan nu hier ook wat werken. Zij gaan op een gember boerderij werken bij Adelaide in de buurt, maar omdat het zo droog is geweest is het nog geen tijd om te oogsten. Zij zijn nu dus aan het wachten tot ze aan het werk kunnen gaan op die boerderij. Je komt hier zoveel verschillende mensen tegen en elk verhaal is weer interessant. Die avond chillen we nog bij de camper, gelukkig geen horzels hier en iets minder muggen. Het is wel ontzettend heet in de camper, dus als we onze bedden hebben omgebouwd liggen we het eerste uur uit te puffen en te zweten. Op de een of andere manier staat er overdag nog wel een briesje, maar in de avond gaat deze liggen. Dus voelt je ook helemaal geen windje door de camper gaan, ook al heb je alle ramen open. We doen natuurlijk ook niet de deur of de achterklep open, ook al zou dat wel lekker zijn, dan worden we natuurlijk helemaal opgegeten door de muggen. De volgende ochtend willen we een beetje op tijd de ferry pakken. We moeten namelijk met de camper naar de haven en daar kan je je camper voor een dag parkeren maar die moet je dan wel voor 6 uur weer ophalen. Dus we rijden rond 8.30 richting de haven, we kopen naar 2 kaartjes voor de ferry, maar komen erachter dat we net de ferry van 8.45 hebben gemist. Nu moeten we wachten tot 9.30, prima, de airco staat aan en er zijn nog meer mensen, dus mensen kijken is altijd goed tijdverdrijf. Opeens bedenk ik me dat ik helemaal m'n zeeziekpil niet heb ingenomen, wat stom zeg! Het is maar 30 minuten met de ferry, dus dan moet het maar zonder. Het is een vrij grote ferry, ook weer van alle gemakken voorzien. Dat is natuurlijk wel een groot verschil wanneer je naar een westers land gaat. Alle voorzieningen zijn tip top in orde, soms nog beter dan in Nederland. Waar je natuurlijk in Azië of andere werelddelen maar moet afwachten op wat voor boot je gaat en of de boot überhaupt gaat, haha. Hier hoef je je daar eigenlijk nooit zorgen over te maken, dat is ook weer een andere beleving. Ik heb onderweg gelukkig nergens last van, de zee is ook vrij kalm. Het gaat wel een ontzettend hete dag worden, volle zon en gevoelstemperatuur van 39 graden. We hebben in ieder geval genoeg water meegenomen. We hadden al gehoord dat je op het eiland leuke autootjes kon huren, een soort barbie cabrio autootje, dat lijkt mij nou lachen. Komen we bij het verhuurbedrijf, alles verhuurd. GVD, dat is nou balen. Dan maar een jeep huren, ook leuk. We cruisen lekker over het eiland, er zijn verschillende hikes die je kunt doen. Maar de fort hike wordt aangeraden als je koala's in het wild wilt treffen. Het is een hike van 2 uur in de volle zon, ok top. Maar we gaan ervoor, want de ie koala's willen we zien. Onderweg komen we al oververhitte mensen tegen die op de terugweg naar beneden zijn, we vragen uiteraard of ze koala's hebben gezien en dat hebben ze. 1 kleine koala en 1 grote, ze proberen ook nog een soort van uit te leggen waar het was zodat we ze niet voorbij lopen. Na ongeveer 1,5 uur lopen zien we de kleine koala, hoog in een boom zitten. Een foto maken is bijna niet te doen, want hij zit zo hoog en redelijk verstopt achter de boomstam. Maar wel ontzettend schattig! We zijn doorweekt van het zweet en aan het hijgen als een molenpaard vanwege die luchtvochtigheid. Gelukkig had ik deze keer wel m'n schoenen aangetrokken, want ik wist dat we deze hike zouden gaan doen en ik moet je zeggen ik was er wel blij om. Koala's spotten, bloedhitte, hijgen, genoeg drinken en lopen op slippers zou vragen zijn om problemen in mijn geval. We lopen nog even door en na een pittige klim vinden we uiteindelijk ook de grote koala, die zit nog hoger en is nog moeilijker te zien. Maar goed desalniettemin hebben we wel 2 koala's in het wild gespot. Nu ook weer 2 uur naar beneden lopen, ik moet je zeggen ik was blij toen ik de auto weer zag! We rijden lekker het eiland over, het eiland is niet zo groot dus in ongeveer een uurtje ben je van de ene kant naar de andere kant gereden. Hier zijn wel aardig wat toeristen te vinden, we duiken even op een terrasje om wat te drinken en te eten. Daarna touren we nog wat verder om vervolgens de auto weer in te leveren en weer terug te gaan met de ferry. Om 17.00 uur staat we weer aan land en duiken weer in onze camper. We rijden nog even naar een wooleys, aan het begin van de reis waren wij in een grote wooleys waar ze ook verse sushi maakte. Dat hebben we toen niet gekocht, maar wilde dat wel nog een keer tijdens de reis doen. Online hebben we een woolley's gezocht met een sushi bar, daar zijn we heen gereden, was maar 20 minuten. We moesten wel een beetje doorrijden, want hij was open tot 18.00 uur. Ja hoor we lopen naar binnen en zien inderdaad de sushi bar, er was niet meer heel veel keus, maar wat er lag was wel in de aanbieding, ze moesten er natuurlijk vanaf. We namen zeewiersalade, sushi met garnalen en een rol met zalm. Afrekenen en op naar de camping, het scheelt dat je natuurlijk altijd je koelkast bij je hebt, dus de sushi kon meteen de koelkast in. Eenmaal op de camping eerst even chillen met een frisje en even douchen, want er was vandaag zoveel zweet uit mij gekomen. Je voelt je eigenlijk continue vies, ook wanneer je net onder de douche vandaag komt, want je zweet eigenlijk meteen weer..... We eten de sushi in het donker met ons zaklampje op, lekker campingstyle! De volgende dag gaan we weer door, we pakken nog 1 nacht op een andere bestemming voordat we doorrijden naar Cairns om de camper weer in te leveren.
Tot de volgende......

1. Rita Heijm:
    21 januari 2020
    Nu gaat de tijd echt snel.... maar wat hebben jullie veel beleefd! Zoveel gezien en meegemaakt. En daarvoor gingen jullie naar Australië . Zo, nu nog even lekker van de laatste stukjes genieten en wel weer op je slippers 🤪😂🤪😂
  2. WendyvanVuure:
    21 januari 2020
    Hier dan weer één van je laatste verhalen wat een mazzel dat het een rustige boottocht was zonder pillen ik had jullie wel willen zien rijden in die roze barbie auto maa r een jeep is ook cool toch