Cairns

25 januari 2020 - Cairns, Australië

Ok, de laatste nacht in de camper zit erop. We worden wakker en het regent pijpenstelen, blij dat we in ieder geval de stoelen al achterin de camper hadden gedaan. Dta wordt dus ontbijten in de camper. Op deze camping kon je ook je gaslfles laten vullen en aangezien we de camper met een volle gasfles en volle tank in moeten leveren is het wel handig om de gasfles vast hier te doen. Ik ga even kijken hoe je die gasfles afkoppeld, nooit eerder gedaan maar echt moeilijk kan dat niet zijn toch?! Dat was het ook niet, gelukt! Niks is mij te gek.....haha! Ik loop door de regen met die gasfles naar de receptie en vraag wat het kost om de gasfles te vullen, $10,- zegt ze, nou dat vind ik wel een goeie deal! Ondertussen de camper opruimen en aanvegen etc.... Gasfles wordt ondertussen gevuld en die kan ik een half uur later weer ophalen bij de receptie. Gasfles weer aankoppelen ondertussen gedoucht en wel klaar om te vertrekken richting Cairns. Het is nog maar 2 uurtjes rijden, het komt nog steeds met bakken uit de lucht. We wisten dat we meer kans hadden op regen in het noorden, maar je hoopt toch altijd dat het uiteindelijk meevalt. Ik heb de ruitenwissers op volle toeren staan, maar rij nog steeds maar 60 anders zie ik heen hand voor ogen. Ongelofelijk wat een regen! Na een ritje door de bergen lijkt de lucht wel wat lichter te worden, dat ziet er goed uit. We stoppen onderweg nog even om wat te drinken. Hoe meer we richting Cairns komen hoe beter het weer wordt, gelukkig. We zien het zonnetje weer tevoorschijn komen. Rond 12.30 uur komen we aan in Cairns, we moeten de camper voor 15.00 uur inleveren dus we besluiten om eerst even langs de AirBnB te gaan om onze bagage daar te zetten, dat scheelt weer sjouwen wanneer we de camper hebben ingeleverd. We kunnen pas om 14.00 uur in onze kamer, maar ze hebben een bagage locker waar we tot die tijd onze spullen kunnen laten. We gaan nog even een rondje met de camper door de stad, ook om te kijken hoe ver onze BnB van alles af ligt. Ook deze stad ligt aan de zee en staat bekend om de tripjes naar Great Barrier Reef. De Esplanade is de boulevard aan de zee en daar is ook de lagoon, een soortgelijk zwembad als in Airlie Beach aangezien het hier niet veilig is om in zee te zwemmen. We rijden even een rondje om een indruk op te doen van de stad, het ziet er allemaal gezellig uit. Restaurantjes, een nacht markt, de lagoon, een grote supermarkt vlakbij de BnB. Na het rondje door de stad is het dan toch echt tijd om de camper te gaan inleveren, we zoeken een tankstation op om de camper af te tanken en dan rijden we door naar de plek om hem in te leveren. We bereiden ons weer voor op grote drukte, net als in Sydney en Brisbane, maar wanneer we aankomen is er niemand. We worden meteen geholpen en er wordt gevraagd of we problemen hebben gehad met de camper. Op de lekke band na eigenlijk niet echt. We misten wel een koekenpan en er was maar voor 3 personen bestek, voor ons geen probleem maar wel gek wanneer de camper voor 4 personen is. De camper wordt van voren naar achteren gecheckt en uiteindelijk is alles in orde, dat is toch ook weer fijn om te horen. Dit was het dan, we nemen afscheid van de camper🙁. We bestellen een Uber om ons terug te brengen naar de BnB, want we zitten nu niet echt op loopfstand. Eenmaal aangekomen bij de BnB kunnen we ondertussen ook in onze kamer, een prima kamer met airco! Dat zal een verademing zijn in vergelijking met de camper. Er is een gemeenschappelijke veranda, keuken en badkamer. Alles is schoon, fris en ziet er goed uit. Prima voor de komende laatste dagen. Die middag gaan we lopend naar de esplanade, het is ongeveer 20 minuten lopen, prima. We willen hier toch nog wel wat ondernemen, wanneer het weer het toelaat. Maar dat is toch tricky hier. Je kunt hier met de trein naar een plaatsje Kuranda in het tropisch regenwoud en dan met de gondel terug, schijnt een indrukwekkende en mooie rit te zijn. We besluiten om de vrijdag te gaan doen, de weersvooruitzichten voor vrijdag zijn ok. In de avond vinden we een heerlijk Grieks restaurant waar we enorm lekker eten, daarna lopen we even op de nachtmarkt en drinken nog wat op de esplanade. Daarna lopen we moe, maar voldaan terug naar de BnB. We slapen heerlijk en zijn tot 9.30 onder zeil, wat een genot die airco. De volgende dag is het lekker zonnig en we besluiten gewoon lekker bij de lagoon te gaan chillen, het is altijd lekker om de laatste dagen van de trip lekker te ontspannen. Zeker met de lange terugreis in het vooruitzicht. We liggen woensdag en donderdag heerlijk bij de lagoon, het is prachtig weer, elke dag wordt het pas rond een uur of 16.00 echt bewolkt en begint het wat te onweren, maar tot op heden overdag nog geen regen gezien. We ontmoeten weer verschillende mensen waar je een leuke praatje mee maakt. Woensdagavond belanden we nog in een soort karaoke bar, ik heb me kapot gelachen. Vrijdag gaan we op weg naar Kuranda, we staan weer op met een zonnetje, dat is erg fijn. We gaan heen met de trein en terug met de gondel. De treindreis duurt ongeveer 1,5 uur, maar is echt prachtig, door het regenwoud en de bergen. In het dorpje Kuranda is een soort hippie markt, echt heel leuk. we eten daar wat en lopen lekker te neuzen. Om 13.45 moeten we bij de gondel zijn, dat zijn we natuurlijk ook. Het is daar erg druk en we horen dat de gondel tijdelijk is stil gezet vanwege onweerstormen. Ok dat wordt dus wachten, het zou ook zo zonde zijn als we nu niet met de gondel kunnen gaan. We hebben toch wel een uur zitten wachten, samen met nog veel andere mensen. Ik bedacht me dat er dan waarschijnlijk ook mensen onderweg stil staan in de gondel, dat is toch niet zo'n fijn idee. Daar zit ik niet echt op de wachten. Na ongeveer een uur wordt omgeroepen dat ze weer gaan starten, gelukkig gaat het vrij snel. Ok we zitten in de gondel, het uitzicht is echt indrukwekkend. Je gaat echt over het regenwoud heen, een uitzicht wat ik niet had willen missen. Gelukkig hebben we niet stilgestaan onderweg, dan had ik het toch wel wat benauwd gekregen denk ik. Wanneer we weer beneneden aankomen eten we nog een ijsje, je kan hier echt oneindig ijs eten hoor. Het is hier zo heet! En op elke hoek van de straat kun je ijs kopen, met name gelato, ook weer niet te betalen maar ok. Om een uur of 4 zijn we terug op de esplanade, we duiken op een terras waar om 5 uur live muziek begint. Gezellig! Ik heb besloten om hier een permanente souvenir te laten zetten en heb een afspraak gemaakt voor die avond om 19.00 uur. We eten wat en om half 7 lopen we die kant op. Samen maken we een ontwerp en dan tijd om te zetten! Echt een mooie herinnering aan deze prachtige trip, maar ook alle andere reizen die ik al heb mogen maken en de reizen die er nog gaan komen!
Morgen gaan we alweer naar huis, doordat we zoveel gedaan en gezien hebben lijkt het aan de ene kant wel alsof we hier enorm lang zijn, maar het is ook weer zo snel voorbij gegaan. Ik wil eigenlijk nog niet naar huis en nog wel wat langer blijven, maar helaas het is niet anders.....
Dit was de laatste blog van deze reis, op naar de volgende trip dan maar.