Camagüey

11 maart 2019 - Camagüey, Cuba

De wekker gaat, douchen, aankleden en de laatste spullen in te pakken. De eigenaar van de casa brengt ons naar het busstation. We komen daar rond 07.00 uur aan, wät een drukte en een dikke rij bij de balie. Er gaan tussen 7 en 8 uur meerdere bussen, dus vandaar de drukte. Nog een reden om goed op te letten dat zowel wij als onze tassen in de juiste bus gaan zitten. Het is de bus naar Santiaho de Cuba, maar wij stappen uit in Camaguey. Er zijn uiteraard weer straathonden opo het busstation, op een gegeven moment ontstaat er een gevecht tussen een paar straathonden, daar wil je niet tussen belanden natuurlijk. Een aantal toeristen compleet hysterisch gillen, nou nou overdrijven is ook een vak! De bus komt aan en onze tas wordt weer ingeladen, we zitten weer en vertrekken keurig op tijd. We stoppen op verschillende plekken, Puck gaat bij een busstation plassen, dat is lef hebben. Ik h8u het wel op..... rond half 1 komen we aan in Camaguey, een handje vol mensen stappen hier uit, de rest reist door naar Santiago, dat is nog 6 uur doorreizen met de bus. We pakken onze tassen en zoeken een taxi. Snel gevonden voor 3 cuc. Na ongeveer 15 minuten rijden komen we aan bij onze casa, weer vriendelijke mensen. Niet heel spraakzaam, maar vriendelijk. De kamer is ok, niet geweldig maar schoon en goed voor 2 nachten. We zitten om de hoek van de hoofdstraat, daar zijn de bezienswaardigheden en restaurantjes. Even opfrissen en maar aan de wandel, de stad is weer compleet anders dan wat we al gezien hebben. Deze straat lijkt een soort boulevard, we komen tot de conclusie dat er niet heel veel te doen is in dit stadje. We belanden op een plein en staat wat te overleggen over welke kant we opgaan. Opeens horen we, 'wat zoeken jullie precies'? Er zitten een Bekg en een Nederlander op het terras, oudere mannen. Later blijkt dzt ze 76 en 70 zijn. Wij denken dat het toeristen zijn, maar na even praten blijkt dat zijn al 20 jaar in deze plaats wonen. We schuiven aan op het terras en kletsen over Cuba en Camaguey. Beide mannen zijn getrouwd met een Cubaanse van rond de 30 en een heeft een kindje van 6 en de ander van 8, bizar! Ze gaan altijd van eind maart tot eind september naar Nederland en België, want in die periode is het te heet in Cuba. Na een tijdje kletsen geven ze aan dat er een plein in de buurt is wat erg mooi is en waar je ook goed kunt eten. Ze lopen even met ons mee, onderweg lopen we langs het huis van 1 van de mannen, we mogen even binnen kijken. Prachtig, die heeft genoegd centjes volgens mij. Vandaar die jonge Cubaanse vrouw, die zit gebakken. We lopen door naar het plein, heel schattig pleintje met wat terrasjes. We nemen plaats en drinken mojito's en pina colada's, rond 8 uur sluiten we af met een biertje. We beginnen toch wel trek te krijgen dus nar oo zoek naar een restaurant. Op de een of andere manier is dat in de wat kleinere steden wat lastig. Ook hier vinden we niet veel soeps. We eten weer kip met rijst, maar aangezien we niet veel anders hebben kunnen vinden moeten we het er maar mee doen. Verder valt er in de avobd niet zoveel te beleven dus we gaan terug naar de casa. De volgende dag slapen we eerst even lekker uit en gaan vervolgens met de lonely planet de stad in. We lopen rond in de bloedhitte dus genoeg water drinken en af en toe even rustpauze. De volgende daggaat onze bus weer heel vroeg naar Santiago de cuba, we willen nog wat water en crackers kopen voor in de bus. Dat is ook nog een uitdaging, want de winkels zijn hier bijna leeg. Rum dat staat er genoeg, maar water en eten...... we hebben denk ik 3 winkels gehad voordat we water en een soort koekjes vonden, de koekjes waren ook nog eens best prijzig. Dit laat ook weer zien dat het leven voor de Cubanen echt heel duur is. Ze verdienen ongeveern 35 cuc per maand, de koekjes kosten 3 cuc dus tel maar uit. We zien oom heel vaak dikke rijen van Cubanen voor de winkels en vroegen ons af waarom. Het blijkt dus zo te zij dat er vaak een tekort is aan bepaLde producten, de ene keer brood, de andere keer meel en wanneer er dan weer een beetje is dan staan er rijen en is het dringen tot ruzie aan toe om dit product te krijgen. Daar kunnen wij ons niks bij voorstellen.... We belanden bij een barretje om wat drinken, daar otnmoeten we een stel uit Engeland die bij ons in de bus zaten. We belanden aan 1 tafel en kletsen en drinken wat, erg gezellig. Ze nodigen ons uit om samen wat te eten, ze hadden een restaurant gespot vrij dichtbij en de kaart zag er goed uit, nou lekker en wat anders eten zou wel weer eens fijn zijn we lopen binnen en het ziet er gezellig uit. We nemen plaats en bekijken de kaart, er staan inderdaad wel lekkere dingen op. We besluiten ook een voorafje te nemen, we bestellen empanadas met vlees en croquettes met kip om te delen. Het voorafje was al erg smakelijk, net zoals de mojito trouwens. Als hoofdgerecht heb ik vis en puck vegetarische pasta. Ook dit is erg smakelijk, bij de vis zit zoete aardappel en een limoen, knoflook, munt saus. Eindelijk weer eens iets met wat smaak gegegeten..... tegen 11 uur lopen we weg bij het restaurant, dat gaat een kort nachtje worden, want de wekker gaat om 4.45. Ach het was gezellig en hopelijk slapen we wat bij in de bus.

Tot de volgende......

1. Zoos:
    11 maart 2019
    Nou wanneer in het plaatsje iets minder te doen is, ontmoeten jullie wel weer leuke mensen. Die oude mannen! Hilarisch! Voor hun misschien wel leuk om meiden tegen te komen die meer willen weten van hun woonplaats. Volgende ontmoeting in Nederland? 😉
    Geniet moppie!!💋
  2. WendyvanVuure:
    11 maart 2019
    Wat leuk weer het verhaal Wij kunnen ons toch niet voorstellen in de rij staan om eten tekopen en dan nog in verschillende winkels wat verdienen die mensen weinig geld en wat ontmoeten jullie veel mensen van jong tot oud haha xx
  3. Leny van vuure:
    11 maart 2019
    Ja, net wat Zoos schrijft het is toch niet te geloven die 2 oude mannen met die jonkies, het verhaal is weer prachtig allemaal , wat een belevenissen. Geniet er beiden nog van dikke knuffel Oma Appeltje
  4. Rita Heijm:
    11 maart 2019
    Wat een belevenissen weer!! Het lijkt het een saai plaatsje,dan ontmoeten jullie de buren ha,ha! Tot nu alleen maar leuke en vriendelijke mensen,echt zo leuk! Die 2 oude rakkers hadden jullie dag weer goed gemaakt. Ja, de armoede daar is bekend maar wist niet,dat je in die enorme rij moet staan. En dat simpele dingen uitverkocht of niet te koop zijn.Kennen wij hier niet. Wederom zo leuk om jullie verhalen te lezen. Nu nog even genieten,want de tijd gaat veel te snel. Straks kunnen jullie weer genieten van de Hollandse stampotten en dat zal best lekker smaken! Veel plezier nog.... groetjes aan Puck . Dikke kus💋💋💋