Cienfuegos

4 maart 2019 - Cienfuegos, Cuba

De wekker gaat om 4.30, mijn god dit is echt vroeg. Het is nog pikkedonker buiten en eigenlijk best fris. Misschien maar even een vestje aan als we zo op pad gaan. Even douchen, aankleden, de laatste spullen in de tas en we zijn klaar om te vetrekken. In het donker zien we 2 koplampen het pad op rijden, het is een klassieke Amerikaanse auto, we helemaal afgetrapt maar ok. We nemen afscheid van de dochter van Osvaldo en stappen in de auto. De klep van de achterbak werkt niet, dus we zitten achterin met onze backpacks op schoot, de ramen zij getint. Het lijkt wel een soort maffia auto. Osvaldo rijd met ons mee, de taxi chauffeur zegt geen woord, hij is denk ik ook nog niet helemaal wakker. Er is nergens straatverlichting dus we rijden echt in het pikkedonker.... de weg zit vol gaten en oneffenheden, hortend en stotend komen we aan bij het busstation. Er is verder nog niemand, behalve een horde straathonden die flink tekeer gaan. Er zit ook nog niemand in het tickethokje van Viazul, ok maar even op het plein zitten dan. Daar is het wifi punt van het dorp en we hebben een wifikaartje gekocht dus maar even kijken of we het aan de praat krijgen. Ja hoor het werkt, het is hier nu 6.00 uur dus in Nederland 12.00 uur. Ik laat even aan m'n moeder en Zoos weten dat alles goed gaat. Zo rond 6.15 uur komt er iemand aan bij het tickethokje, we checken in en krijgen onze tickets voor de bus. Nu wachten op de bus, ik klets ondertussen nog wat met m'n moeder. De bus komt aanrijden, tijd om te gaan. Tassen er we er in en instappen maar, we vertrekken weer redelijk op tijd. We hebben van Ossie 2 broodjes kaas en een fles verse mangosap mee gekregen voor onderweg, want om 4.30 moest ik echt nog niet aan eten denken. Dit is de langste busrit van onze reis, 8,5 uur. Gelukkig kan ik overla makkekijk slapen, dus we zijn nog maar even onderweg of ik lig al heerlijk te tukken. Onderweg stoppen we een paar keer om te plassen en 1 keer om te lunchen, eten was niet om over naar huis te schrijven maar goed we hebben even de benen kunnen strekken. Om 15.00 uur komen we aan in Cienfuegos, we stappen uit en wachten tot onze tas uit de laadruimte wordt gehaald. Als het goed is konden we vanaf het busstation naar onze casa lopen, maar goed hoe? Adres en lonely planet erbij en zoeken maar, best heet weer met die tas op je rug daypack op je buik en lonely planet in de hand. Na ongeveer 20 minuten lopen hebben we het gewoon gevonden, lekker bezig! We bellen aan en een vriendelijke man doet de deur open, hij spreekt heel goed Engels, is ook een fijn voor de verandering. Hij wijst ons naar onze kamer, weer helemaal prima. Netjes en schoon. Wij zijn nu onder de panne bij een gezin met 2 kinderen, zij wonen oo de eerste verdieping en beneden hebben zij een aantal kamer die zij verhuren. We zetten onze spullen neer, daarna krijgen we een uitleg over de stad en de bezienswaardigheden in de stad. We besluiten wat door de stad te gaan lopen. De stad is ontdekt en vormgegeven door Fransen, dat zie je ook echt terug in de stad. De gebouwen doen een beetje Frans aan. Je kan oneindig lopen door de stad, het is wel heet in de volle zon maar we lopen stug door. We eten in een restaurantje aan het water terwijl de zon onder gaat. In de avond drinken we nog wat in een barretje en houden het dan voor gezien. De volgende ochtend gaan we weer vroeg op pad, we gaan naar Laguna Guanaroca hier leven grote groepen flamingo's en pelikanen. We gaan daar vroeg heen, ten eerste heb je dan meer kans op het zien van de flamingo's ten tweede is het een beschermd gebied waar ze maar 30 personen per dag toelaten. Om 7.00 zitten we alweer aan het ontbijt, het bekende recept. Maar nu zit er een soort tosti met kaas bij, weer even wat anders..... om 7.30 worden we opgehaald door de taxi, het is weer een enorm oude bak. Maar goed ramen open en uitwaaien maar, niks functioneert meer in die auto's, kilometerteller, klok, hij kan eigenlijk nog maar net aan rijden. Na ongeveer 20 minuten rijden komen we aan bij Laguna Guanaroca, er zitten ongeveer 10 mensen te wachten. We kopen een kaartje, de tour begint om 8.30. We zitten lekker in het zonnetje te wachten tot we mogen gaan. Toch maar weer even schoenen aangedaan, want we moeten een stuk lopen. Tijd om te vertrekken, di hids spreekt gelukkig redelijk Engels dus we kunnen de uitleg aardig volgen. Na ongeveer 45 minuten lopen komen we aan bij een meer, daar drijven ongeveer 5 kleine roeibootjes in. We kunnen met 3 personen in een bootje, bij ons sluit een meisje uit Spanje aan. Ik stap als eerste het bootje in, eerst over een houten steiger en dan de boot in. Ik zie mezelf alweer gaan, dus in volle concentratie ga ik stapje voor stapje richting de boot. Ik stap erin en neem plaats achterin het bootje, zo ik zit. Puck en dat andere meisjes stappen ook in en voorin de boot zit onze Cubaanse gids, hij gaat ons over het meer roeien. Volle zon en een zwaar beladen boot, ik heb een beetje medelijden met hem. Ik smeer me nog maar even in met zonnebrand en deet, want het stikt hier ook van de muggen. In de verte zien we al een groep flamingo's en een pelikaan, we krijgen onderweg nog uitleg over de flamingo's in de combi Spaans en Engels. We zien ontzettend veel flamingo's, maar kunnen niet al te dichtbij komen. Ze hebben echt respect voor het leefgebied van deze dieren, dat is ook weleens mooi om te zien, in plaats van het uitbuiten van. Na ongeveer 1,5 uur varen staan we weer op de kant, gekukkig ben ik ook zonder problemen weer uit het bootje gekomen. We lopen weer zo'n 45 minuten terug naar de taxi. In de middag gaan we naar een strand hier in de buurt, ook weer erg mooi en relaxed. In de avond lopen we nog wat door de stad en eten verse vis in de haven. De volgende ochtend gaan we weer door naar Trinidad, deze keer gelukkig niet zo vroeg. Het is ook maar 1,5 uur rijden naar Trinidad. De bus vertrekt om11.50, dus jom 10.50 op het busstation. We komen aan op het busstation en daar wordt aangegegeven dat we 30 minuten voor vertrek kunnen inchecken, het is vrij druk dus wachten is ok, lekker mensen kijken. Om 11.15 inchecken en onze tas weer labelen, er vertrekken 2 bussen rond die tijd, 1 naar Havana en 1 naar Trinidad. We moeten wel de juiste pakken natuurlijk en ook onze tas in de juiste, je kan je tas op een soort bagagekarretje laten, dan wordt hij door iemand in de bus gekaden, nou ik doet het wel zelf, dan weet ik tenminste dat hij in de juiste bus zit. Eerst komt de bus naar Havana, die laten wij aan ons voorbij gaan, een paar minuten laten komt onze bus. Eerst een groep mensen uitstappen en bagage uitladen dan kunnen wij weer inladen en instappen, tijd om te vertrekken naar Trinidad. Tot de volgende.....

1. Charissa:
    4 maart 2019
    Lekker Kel !! Jullie vermaken je prima zo te lezen !! Gelukkig met het bootje allemaal goed gegaan, 😂 Geniet nog lekker.
  2. Leny van vuure:
    4 maart 2019
    Gelukkig Kel, je bent een boot gewend van Opa ha ha, maar alles is goed gekomen. wat een reis en indrukken in ieder geval is het geen rust vakantie, Geniet ervan groetjes ook aan Puck. dikke knuffel Oma Appeltje. Je schrijft weer geweldig beeldend
  3. Zoos:
    4 maart 2019
    Oh super leuk weer!!! Jullie treffen het wel met vriendelijke mensen om jullie heen.
    En natuurlijk leuk dat ik even app contact met je had, al geniet ik ook van jouw verhalen hoor. Geniet lekker en zorg dat de schadevrije dagen teller blijft oplopen 😂 💋💋
  4. Kelly:
    4 maart 2019
    Weer heerlijk zitten lezen. Zag je in gedachten al gaan toen ik las dat je in een bootje moest 😂. Gelukkig dit keer geen (half) nat pak. Benieuwd naar jullie volgende verslag 😘
  5. Rita Heijm:
    4 maart 2019
    Wauw wat een belevenissen weer!! De busreiziger was wel heel lang , 8 en half uur...gelukkig kon jij bijslapen... weer zo opvallend,dat jullie steeds lieve mensen treffen! Bootreis is goed gegaan,ondanks jouw zeeziekte... niet misselijk geweest? Wat een oude bakken allemaal... maar zooooo leuk! Ben benieuwd naar de foto’s... jullie zullen er ongetwijfeld heel veel gemaakt hebben . Heb deze keer gemist.... geen mojito?? Ha Ha komt de volgende keer wel weer. De tijd gaat snel,dus lekker verder genieten met z’n tweeën.... groetjes en dikke kussss💋💋💋
  6. Werner:
    6 maart 2019
    Mooi verslag weer en leuk om te lezen maar waarom huur je daar geen wagen of vinden jullie de bus zo leuk. Het lijkt mij leuk om te lezen hoe jullie dat ervaren.
    Of je motor rijbewijs bij mij halen.
    Fijne reis en blijf genieten.