Guardalavaca

14 maart 2019 - Guardalavaca, Cuba

En dan alweer het laatste verslag van deze reis. Wat is het weer snel gegaan. Om stipt 9.00 uur staat onze taxi voor de deur, we nemen afscheid van Marta en stappen in. De taxichauffeur spreekt buitengewoon goed Engels, dat is wel handig. We vragen hoe lang het ongeveer rijden is naar Guardalavaca, hij zegt zo'n 2,5 uur. Jeetje dat hadden we niet gedacht, met de bus waren we zo'n 6 uur onderweg geweest, goede keuze om de taxi te pakken dus...... Het is ook nog eens een vrij nieuwe auto voor de verandering, met airco dus wie doet ons nog wat..... Onderweg gaan we weer over wegen waar de kraters in zitten, je kan het gewoon geen gaten meer noemen. Er rijd bijna niemand op niemand weg, af en toe kom je een auto tegen, paard en wagen, wat geiten, lifters langs te weg, je kijit je ogen uit. Na ongeveer 1,5 uur rijden is er ooeens opstopping, dan zijn er toch opeens veel auto's. Iedereen gaat kriskras dwars door elkaar op de weg staan, niet gewoon keurig in een rij in de file. We vragen of er een ongeluk is gebeurd of zo, nee zegt hij er is een wielrenwedstrijd. Het kan dus blijkbaar nog gekker... na 20 minhutjes opeens volle hektiek, we kunnen weer rijden iedereen springt in z'n auto en gaat vol gas echt ongelofelijk. We rijden het laatste stuk door de bergen en dan zien we weer helder blauw water, we zijn er bijna gokken we. We zijn weer erg benieuwd waar we nu weer terecht gaan komen, we hadden wel al contact gehad met de eigenaar van de casa, hij spreekt gelukkig ook goed Engels. Op een gegeven moment skaan we rechts af en stoppen voor een appartementencomplex, in wat oogt een soort ghetto. OMG, waar zijn we beland. Vanaf de 4e verdieping worden wij enthousiast begroet door een jong stel. Hij komt naar beneden en stelt zich voor als Miguel. Er zitten nu nog mensen in de casa en daarna moeten ze nog schoonmaken. Het is nu 12 uur, om 14.00 uur is de casa klaar, maar we kunnen onze tassen bij hen laten en omkleden. Dan kunnen we gewoon lekker naar het strand gaan zegt hij. We lopen naar de 4e verdieping, daar zijn 2 appartementen. 1 appartement is de casa en in het andere appartement wonen Miguel en Lily, die wij daar ontmoeten. Wat een leuk stel zeg..... in hun appartement mogen we ons even omkleden en kunnen wij onze backpacks laten, zij zetten deze dan in de casa zodra die schoon en klaar is. We kleden ons om en Miguel zegt, we gaan even met paard en wagen een rondje door het dorp dan zal ik jullie wegwijs maken. Dat is leuk zeg! Aan de overkant van het complex zit een supermarkt daar kunnen we wat dingen voor ontbijt halen zegt Miguel, want we hebben zelf een keuken in het appartement. Hij wijst ook wat restaurantjes aan en hoe wij naar het strand kunnen lopen. Die middag liggen we heerlijk op het strand, het is wel erg druk met name veel Cubanen, die zijn nogal luid en houden van muziek. Maar 4 verschillende liedjes om je heen door elkaar is wel wat veel. Het is natuurlijk weekend dus de Cubanen gaan zelfs ook lekker naar het strand. Om half 5 lopen we terug vanaf het strand, welopen even naar de supermarkt om voor het ontbijt inkopen te doen en een voorraad water te halen. Miguel vertelde dat de supermarkt tot 17.30 open zou zijn, maar eenmaal bij de supermarkt was deze gewoon al dicht. Morgenochtend om 9.00 uur is de supermarkt weer open, dan staan we meteen voor de deur. We komen het appartement binnen, ziet er weer prima uit en al onze spullen staan ook keurig in de woonkamer. Even douchen, want een groot nadeel van het strand is hééééél veel zand, overal! In de avond lopen we weer terug richting het strand, er zaten daar wat restaurantjes en er zou live muziek zijn in de avond. Het eten stelt helaas weer niet zoveel voor, als je denkt wat te hebben gekozen van de kaart vertellen ze je tijdens het bestellen dat het er niet is en moet je weer opnieuw een keuze maken, om gek van te worden.... de live muziek is weer erg gezellig, veel Cubanen en er wordt weer hevig gedanst. niet alleen salsa, maar ook regeaton is hier populair. De heupen en billen zijn erg flexibel van de Cubaanse bevolking. De volgende dag staan we om 9.00 uur op de stoep bij de supermarkt om vervolgens een bijna lege supermarkt binnen te lopen. Geen brood, ei, fruit of iets van kaas te vinden. Uiteindelijk vinden we een soort van cornflakes en pakjes houdbare melk, lekker schaars. Gelukkig wel water, dus daar slaan we genoeg van in. Terug naar het appartement en even wat cornflakes eten, ach weer eens wat anders dan ei. Daarna spenderen we weer een lekkere dag op het strand, beetje bijslapen en natuurlijk goed smeren. er gebeurd van alles oo het strand, muziek, dansen en bediening daar ben ik wel van. Ik ga me hier de komende 4 dagen wel vermaken. Op de dinsdag lopen we een stuk richting een ander strand er zijn aan het strand 2 all inclusive resorts, we belanden op een strand wat bij zo'n resort hoort. Ik ben erg goed in doen alsof ik gek ben,dus we besluiten gewoon op een strandbedje te gaan liggen. Er staat wel beveiliging, maar die zeggen tot dan toe niets. Mijn naam is haas...... Uiteindelijk hebben we heerlijk de hele dag daar op het strand gelegen. Dan is onze laatste volle dag alweer aangebroken, we hebben een lekkere plek op het strand bij een parasol. Toch wel fijn hoor ook wat schaduw, we nemen het er nog maar even van en tussen het water door af en toe een mojito. Aan het einde van de dag pakken we nog even een terrasje voor een laatste mojito op het strand, er komen nog 2 Cubanen bij ons zitten. Zij halen nog een rondje mojito's voor ons, dus was het eigenlijk toch nog niet de laatste. Wij willen ook een rondje halen, maar ze zeggen 'nee in Cuba betalen de mannen'. Dat staat mij wel aan. Op een gegeven moment wordt er een soort van soepje geserveerd, we vragen aan de Cubanen wat het is. Dat hadden we natuurlijk niet koeten doen, want voordat we het wisten stond er een portie voor onze neus, werd geserveerd in een plastic beker. Ik begreep uit het verhaal dat het een soort kippensoep was, dit probeerde ik ook nog even uit te leggen aan de Cubanen, was wel wat lastig. Soepje was best lekker moet ik zeggen, wel een vreemde combi met mojito. Terwijl wij zaten te praten (en drinken) werd er een soort muziekset opgebouwd op het strand, strandfeest? Leuke afsluiting...... live muziek, goed gezelschap, een dansje en een mojito. We maken het niet te laat, want we moeten onze tas nog pakken en morgenochtend staat de taxi om 10.00 uur op de stoep. Ik zeg in ieder geval een geslaagde laatste avond van ons Cuba avontuur.

In de ochtend nemen we afscheid van lily en Miguel, zij willen volgend jaar waarschijnlijk naar Amsterdam komen dus ik geef mijn gegevens zodat ze contact kunnen zoeken wanneer ze in Amsterdam zijn. Ondertussen zijn we oo het vliegveld en gaan we bijna boarden.

Nog een paar uur en dan staan we weer op de koude Nederlandse bodem...

1. WendyvanVuure:
    14 maart 2019
    Ja dan is het alweer voorbij Hele Goeie terug reis ik spreek je morgen xxx
  2. Leny van vuure:
    14 maart 2019
    Lieve Kelly en Puck een GOEDE TERUG REIS. Een reis om trots op te zijn. Liefs Oma Appeltje
  3. Rita Heijm:
    14 maart 2019
    Wauw wat een geweldige vakantie toch! Heb er echt van genoten en jammer dat het “ alweer” voorbij is...veel te snel gegaan. Wat een belevenissen allemaal. En het eten is niet altijd jullie keuze geweest.Maar dat mag echt de pret niet drukken. Zoveel liefs,moois ,lekkers ,indrukwekkend en soms irritant...het totaal plaatje is geweldig!!! Nu weer terug naar ons kikkerlandje😳 Niet schrikken bij aankomst...het is echt klote weer! Maar jullie hebben wederom een top vakantie gehad! Goede reis. Groetjes aan Puck. Kussss💋😣