Heenreis-Johannesburg

1 december 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zo, het eerste verhaal van de reis. Donderdag 1 december vroeg vertrokken en zonder problemen door de douane, dus nog voldoende tijd voor een veel te dure koffie en croissant. Bij de gate zagen we een groep Zuid Afrikanen die al lekker bier zaten weg te tanken, het was ongeveer 9 uur dus die begonnen de dag lekker. Op tijd boarden en ook op tijd vertrokken, dat is al een prestatie op zich. We landen keurig om 22.15 uur op het vliegveld van Johannesburg. Op naar de bagageband, dat blijft toch altijd spannend! De tas van Puck kwam al vrij snel, maar van mijn tas nog geen spoor te bekennen. Steeds meer mensen haalden hun koffer van de band, maar mijn tas kwam maar niet voorbij. En ja hoor gelukkig zag ik opeens mijn fel gele flightbag de hoek om komen, gelukkig maar! Is toch altijd weer een toestand als je tas niet aankomt en zeker wanneer je de volgende dag alweer doorreist.
Terwijl we op mijn tas stonden te wachten probeerden we ondertussen verbinding te maken met de Wifi op het vliegveld, we moesten namelijk ons hotel even appen voor de pick up van het vliegveld. Helaas lukte het niet om op de Wifi te komen. Dus dacht ik, ik vraag gewoon een Zuid Afrikaan of ik even mag bellen met zijn telefoon, zonder problemen tikte hij het nummer in en gaf mij zijn telefoon. Ok, dat was ook weer geregeld.

Eenmaal in de aankomsthal moesten we ons even orienteren, want de volgende dag moesten we daar onze simkaart (die we in Nederland al hadden besteld) ophalen, even geld pinnen en natuurlijk de auto ophalen. Als snel zagen we de pinautomaten en ook de winkel waar we de volgende dag de simkaart konden ophalen. Eenmaal buiten stond daar onze lift al te wachten. Aardige gast die onderweg naar het hotel direct al wat weetjes vertelden over het land.
Ondertussen was het 23.30 uur en waren we natuurlijk gesloopt. Hotel was niet je van het, maar goed we sliepen er alleen die nacht. Lekker even douchen en naar bed. De volgende dag wekkertje om 8 uur, ontbijten en iemand van het hotel kon ons weer terug naar het vliegveld brengen, helemaal top! Daar als eerste de simkaart opgehaald, ik had een extra telefoon meegenomen. met name voor Google Maps en eventueel bellen als we weer eens met een lekke band zouden staan of zo! Daar zijn wij nogal goed in weten we uit ervaring.

Op naar de pinautomaat, Puck zonder problemen geld pinnen. Nu ben ik aan de beurt, toch spannend aangezien ik dinsdagavond per ongeluk nog al mijn pasjes mee had gewassen in de wasmachine. Eerste keer, ja hoor 'ERROR' Oh jee! Ach in het ergste geval moet ik geld overmaken naar Puck en pint zij, maar gelukkig bij de 2e poging deed de pinpas het gewoon.

Nu richting de autoverhuur om de auto op te halen. We waren gelukkig vrij snel aan de beurt, vroegen of het mogelijk was om een automaat te krijgen. Het is al ingewikkeld genoeg om links te rijden als je dan ook nog moet schakelen......
Dit was mogelijk, maar dan moesten we wel naar een duurdere huurklasse auto. Kostte in totaal 200 euro meer, dus 100 p.p. dat vonden we het wel waard. Alles verder geregeld en doorverwezen naar de auto, eenmaal bij de auto aangekomen de bagage erin en verder nog even nalopen op schade.
Er zit bij de huurauto's een sticker op de voorruit, dit gaat over de verzekering. Ik controleerde deze sticker en zag dat deze op 30 november was verlopen, dat gaan we natuurlijk niet doen. Puck bleef bij de auto en ik liep terug naar de balie om die na te vragen. Ik zag daar een man in pak staan, ik dacht dat is vast de manager die moet ik hebben. Ik vertelde over de sticker en hij zei inderdaad nee dat kan niet. Jullie krijgen een andere auto, ok prima dacht ik. Uiteindelijk vond hij dit blijkbaar zo'n grove fout dat we kosteloos nog een upgrade kregen. Uiteindelijk rijden we in een opel crossland, lekker ruim stevig! Top kar!
Maar poeh, poeh, het had wel even geduurd voordat we eindelijk op weg waren. Eerst weer even wennen aan het links rijden natuurlijk, maar we wilden zo snel mogelijk de stad uit! De reis is begonnen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Danielle Zaal:
    4 december 2022
    Jaaa lekker om te lezen dat het goed gaat! (Op wat omwegen na maar ja hoort erbij!)
    Have fun!
  2. Patricia:
    4 december 2022
    Heel veel plezie 😘
  3. TravelHuys Claudia Ike:
    5 december 2022
    Kijk fijn dat het gelukt is met de automaat en een upgrade haha, dat hoor ik niet vaak op Johannesburg.. super goed gedaan en nu lekker toeren!