Noosa

11 januari 2020 - Noosa Heads, Australië

Zo we staan vandaag op tijd op, want we hebben een hele planning. De eindbestemming van vandaag is Noosa, maar daarvoor willen we eerst nog naar een boerderij hier in de buurt en naar een dorp op ongeveer 1,5 uur rijden vanaf hier. We beginnen met de boerderij, dat is maar een half uurtje rijden vanaf de camping. Deze boerderij staat in de lonely planet vanwege de grote en de prachtige omgeving. We rijden er in een keer naartoe en zijn verbaasd over het aantal auto's op de parkeerplaats, het is nog maar half 10? We lopen het terrein op en zien bij het restaurant al veel mensen zitten, het lijkt wel alsof mensen hier echt gericht alleen komen ontbijten. Ik moet ook zeggen dat alles er heerlijk uitziet. We gaan eerst wat wandelen over de boerderij, het is inderdaad prachtig. Velden vol met groentes en fruitbomen, maar ook bomen met verschillende noten. We lopen er ongeveer een uurtje rond, drinken koffie en gaan dan weer op pad. We gaan richting Nimbin, dat is een plaatsje ongeveer 1,5 uur het binnenland inrijden. Dit plaatsje is in de jaren 60 blijven hangen, er hangt daar echt een flower power 60s vibe. Daar zijn we erg benieuwd naar, maar de weg ernaartoe........ We rijden weer door de bergen, krappe weggetjes met veel kuilen en hobbels. Dat is toch best een uitdaging en de camper is dan toch best groot. Het was eigenlijk maar 56km, maar ik snap dat de navigatie 1,5 uur aangeeft gezien de weg ernaartoe. Maar ook dit plaatsje vinden we weer en we komen weer ongeschonden aan. Het is echt alsof je teruggaat in de tijd, allemaal hippies en iedreen stoned. Overal regenboog kleding en hashpijpen, geweldig. Het is maar een klein dorpje dus we lopen wat rond, drinken even wat, halen nog een broodje bij de bakker voor onderweg en gaan weer verder op pad. We hebben nog wel een aardige rit te maken voordat we op onze eindbestemming zijn. We gaan nu op weg naar Brisbane, daar gaan we naar het camperverhuurbedrijf om schoon beddengoed en schone handdoeken te halen, die mochten we in Brisbane omwisselen. Dat is toch wel lekker. Naar Brisbane is ongeveer 2,5 uur rijden en het is heel irritant want 9 van de 10 keer heb je geen bereik met de radio en soms hebben we natuurlijk geen netstroom dus we willen ook de batterij van de telefoon sparen. Dus ook maar geen spotify gebruiken, want dan is de batterij van de telefoon zo snel leeg. Iedere keer opniew op zoek naar een radiozender, dan hebben we er een gevonden rijden we weer 10 minuten, weer ruis, GVD! Na ongeveer 1 uur door de bergen hebben gereden komen we op de snelweg. Dat is even doorrijden, tenminste doorrijden dat is hier maximaal 110km per uur. Maar wel een goede 3 baans snelweg, daar rijden we niet veel op. Eenmaal bij Brisbane in de buurt is het toch even zoeken, maar uiteindelijk ook weer gevonden. De dame van het verhuurbedrijf zegt, gooi alles wat je wilt omwisselen maar op het karretje, dan krijg je van mij schone materialen mee. Ok prima, 2 dekbedden, 4 kussens, 4 handdoeken, we gaan helemaal los in de hoop dat we alles schoon mee krijgen. En ja hoor zij komt met een karretje aangereden met hetzelfde aantal spullen maar dan weer lekker fris en schoon, top alles achterin de camper, nog even snel plassen en weer doorijden, want we hebben nog 2,5 uur te gaan. We gaan richting Noosa, tenminsten een klein plaatsje net buiten Noosa, in een national park. Het blijft toch ook weer even gek, want opeens is het ook weer een uur vroeger. De klokken in de auto stonden allemaal al niet goed, maar nu klopt er helemaal niets meer van! Heel vaak hebben we ook geen flauw benul van hoe laat het is en zeker in de auto dus niet. We moeten altijd de telefoon erbij pakken, andere raken we zo in de war. We hebben bij Noosa een Eco camping gevonden aan de everglades, op deze camping komen ook wilde kangaroos voorbij, daar zijn wij erg benieuwd naar want tot nu toe hebben we alleen platte doodgereden kangaroos langs de weg zien liggen. Dat is toch een stuk minder leuk! Eerst rijden we nog een stuk over de snelweg, maar na ongeveer 1,5 uur nemen we de afslag en gaan we weer de bergen in. De natuur is hier prachtig, maar op de een of andere manier heb je altijd het idee dat je helemaal alleen in de middle of nowhere rijd. Soms duurt het echt een half uur voordat je weer een andere auto tegen komt. We gaan steeds verder het bos is en op een gegeven moment worden we zelfs een grintpad op gestuurd, ok gaat dit wel goed denken wij. Maar aan het einde van het pad zien we toch een bord van de camping, dan ben je toch wel weer opgelucht! We gaan naar de receptie en vragen of ze plek hebben, ze hebben alleen een unpowerd plek, maar dat is prima. In Byrond Bay hadden we een plek met stroom, dus we zijn weer volledig opgeladen, dan redden we het wel 2 dagen zonder stroom. We rijden de camping op en zijn dan toch weer verbaasd over het aantal mensen die dan op de camping staan. Zeker als je kijkt naar de route en hoe weinig mensen je dan onderweg tegenkomt. Er is een grasveld tussen de bomen waar je gewoon vrij mag staan, geen afgebakerde plekken, gewoon ergens je tent, camper, vouwwagen, caravan, je komt val alles tegen neerzetten en klaar. We staan direct aan een meer, wat uitmond in de zee en vanuit daar kan je dus ook naar de everglades. We wandelen wat over de camping en wat zien we daar hupsen, ja hoor kangaroos. Jeetje wat een gekke dieren eigenlijk. We proberen wat dichterbij te komen en dat lukt aardig. Toch wel bijzonder als je ze zo voor het eerst in het echt ziet. Er zit ook een restaurant bij de camping, het ziet er gezellig uit. We hebben voor de volgende dag een tourtje geboekt naar de everglades, we vertrekken om 9 uur met de boot richting de everglades en zijn rond 14.00 uur weer terug, dan krijgen we een lunch bij het restaurant. Die avond koken we in de camper, we eten rijst met groente en salade. Tegenover ons staat een heel gezin uit Australië met een caravan en alles toeters en bellen! In de avond wordt de tv in de partytent neergezet en wordt er met het hele gezin film gekeken, het is shrek ik herken de geluiden. Het is vrij dronker op de camping, dus dat wordt met een zaklamp naar de wc, er loopt hier natuurlijk van alles rond. We zagen al een grote hagedis tegen de boom op kruipen, en moet groot bedoel ik ongeveer een meter lang. Er zijn ook enorm veel vogels die ook heel veel geluid maken, gedurende de nacht hoor je van alles wat je eigenlijk niet kan plaatsen en overdag gaat dit ook gewoon door. We komen er in de avond achter dat het hier dus ook een uur eerder donker is, rond 18.45 uur i.p.v. 19.45 uur. En dus in de ochtend ook een uur eerder licht en dat heeft iedereen, er zijn veel gezinnen op deze camping dus om half 7 fietsen de kids al over de camping. Prima hoor, ik kan mij heel goed voor geluid afsluiten. Om 9 uur moeten we ons melden bij het restaurant voor de tour, er komen ook mensen van buitenaf, het is dus niet alleen voor mensen op deze camping. Het is vrij druk en uiteindenlijk worden we opgesplitst over 2 boten, wij worden bij een of andere jongeren groepreis gezet, OMG wat ben ik blij dat ik dat niet doe zeg! We vragen wel een de reisleiding hoe dat in z'n werk gaat enzo. Hij zegt dat dit een groepsreis is waar veel individuele reizigers zich voor aanmelden, leeftijd tussen 18-38. Zo niks voor mij! Er zit wel een Nederlands meisje in de groep, daar kletsen we wat mee. Zij gaat na deze groepsreis als au-pair aan de slag voor 6 maanden, super leuk! Ondertussen zijn we ook op weg met de boot, we krijgen veel informatie over de omgeving en de dieren die er leven, gelukkig geen krokodillen hier. We meren aan bij een steiger waar we een boswandeling gaan maken van een uur, ok hier had ik niet op gerekend, ik heb natuurlijk m'n slippers aan. Gelukkig was ik niet de enige, dus uiteindelijk de wandeling gewoon volbracht op mijn slippers. Ging eigenlijk best goed, niet gevallen of zo! Daarna varen we door naar een zwemplek en kan je ook kanoën. Het is ontzettend warm en volle zon, dus het kanoën laat ik even voorbij gaan. Je kan in de rivier zwemmen, ok.... Je kan vanaf de boot erin springen en dan via een soort plankje weer in de boot klimmen, ok.... Toch maar even proberen, ik ben er nu toch! Er zitten wel allemaal planten in die rivier en de ranger vertelde dat er ook catfish (van die grote meervallen) in de rivier zitten, gatverdamme. Ok 1 keer erin, lekker klunsig er weer uit klimmen en klaar was ik. Een aantal mensen gaan wel kanoën en die pikken wij dan ergens onderweg weer op. Ze gaan ongeveer een uur peddelen in de volle zon! Nou mij niet gezien! Zij vertrekken bij het zwempunt en na ongeveer 45 minuten gaan wij daar ook weg, onderweg komen we natuurlijk een aantal kano's tegen met oververhitte rode bezwete koppen erin. Ok het was dus een goede keus om dit even over te slaan met deze hitte. Eenmaal iedereen weer ingeladen in de boot varen we terug naar de camping om daar te lunchen. Een heerlijke lunch met salade, vers gebakken brood, kip (in mijn geval vegetarische lasagna), maiskolfjes echt heerlijk! Zo lekker gegeten dat we in de avond eigenlijk geen trek meer hadden, we hadden nog een blik pompoensoep dus die hebben we maar even opgewarmd. Die avond kijken de overburen uiteraard weer een film, wij drinken nog wat voor de camper, even lekker douchen, bed uitklappen en erin duiken. De volgende dag gaan we hier weer weg en door naar boven rijden.
Tot de volgende.........

1. Zoos:
    14 januari 2020
    Wat leuk weer allemaal Kel! En fijn dat jullie nu weg van de bosbranden zijn. Jullie zijn lekker weer van alles aan het ondernemen. Heerlijk!!
    Geniet lekker en niet stiekem een kangaroo-tje meenemen he?!
    Xxxxx
  2. Leny van vuure:
    14 januari 2020
    Gelukkig Kelly en Puck de bosbranden achter jullie, dat is een hele geruststelling, Neem wel zo een klein Kangerootje mee , zie het voor mij door de zaanse straten. Je beschrijft het allemaal beeldend Kelly je reist gewoon mee, Dikke knuffel ook voor Puck liefs Oma
  3. WendyvanVuure:
    14 januari 2020
    Wat een leuk verhaal weer veel dieren gezien en gehoord jij weer op je slippers gelukkig ging het goed xxx
  4. Danielle Zaal:
    16 januari 2020
    Jaaaaa! Kangaroe’s! Ik vind het zo leuk om ze te zien rond huppelen! Dan heb je echt het Australie gevoel! (De dode langs de weg is idd wat minder leuk 😿) hier op Tasmanië zijn het Walibi’s maar ook leuk!