Ometeppe

16 juni 2017 - Ometepe, Nicaragua

Even iets later dan gepland, maar gier dan het reisverslag  van de afgelopen dagen. In de ochtend zijn we rond 9.30 vertrokken uit San Juan del Sur richting de haven in San Jorge. We wilde uiterlijk de ferry van 11.30 halen, dus dat moest wel lukken. Alle voorbereidingen voor eventuele zeeziekte waren getroffen. Pillen ingenomen, armbandjes om er kon niets meer mis gaan. Dat heb ik een keer eerder ook gedacht, toen is het helaas de andere kant op gegaan. Maar ja die zeeziekte moet me er niet van weerhouden de mooie plekjes te zien. De reis naar San Jorge verliep voorspoedig, we waren er al om 10.20 dus konden nog net met de ferry van 10.30 mee. We hadden geregeld dat de eigenaar van het hostel waar we gingen verblijven op Ometeppe ons zou opwachten bij de haven van Moyogalpa. Het meer was rustig, het is dus niet eens een zeemaar online stonden toch best wat verhalen van mensen die zeeziek waren geworden. Voorlopig ging het goed, wat een avontuur weer. Over het algemeen zat er lokale bevolking op de ferry. Een kaartje kost omgerekend zo'n €1,50. Na een uurtje varen kwamen we aan op Ometeppe, het was bewolkt, maar gelukkig droog. Daar stind de eigenaar keurig op ons te wachten, wederom een bordje in de hand met 'Kelly van Vuure' erop. Lopend zijn we naar het hostel vertrokken, daar konden we direct in onze kamer. Lekker basic, maar goed wat heb je nodig hè?! We hadden in de lonely planet gelezen dat je het eiland het beste kon verkennen met een scooter. Die konden we huren bij ons hostel 25 dollar voor 1,5 dag. Best een goeie deal, ik had mijn rijbewijs meegenomen dus dat waz geregeld. In de middag nog even een stukje getoerd met de scooter, dat was lang geleden. Gelukkig was ik het nog niet verleerd, Puck durfde het niet aan dus die dook achterop. De kilometerteller deed het niet dus ik heb geen idee hoe hard we reden, voelde als best wel hard. Eenmaal op weg werden we opeens gestopt, er werd een hek dicht gedaa  e  we moesten wachten, waarom? Opeens hoorde we iets wat leek op een vliegtuigje en ja hoor....de landingsbaan loopt gewoon even dwars over de weg. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Aan het einde van de dag terug naar het hostel, gelukkig was het droog gebleven. Zonnetje achter de sluierbewolking toch nog wel z'n  werk gedaan, want m'n  armen waren toch wel wat rood geworden. Goed met after sun insmeren maar...... lekker even wat gegeten en vroeg naar bed. De volgende ochtend zijn we vroeg op pad gegaan, eerst ontbeten bij een tentje in de hoofdstraat, deze stond goed aangeschreven op tripadviser. Inderdaad heerlijk ontbeten, homemade muesli met yogurt en een bietensmoothie Mmmmmmm. Daarna op pad met de scooter, een tour over het eiland stond op de planning. Puck met kaart achterop en gaan. We wilden in ieder geval naar Oyo de agua, dat is een natuurbron op het eiland waar je in kunt zwemmen. Na ongeveer 1 uur rijden hadden we al heel wat kleine dorpjes gezien. We moesten eigenlijk ook wel even tanken. De wegen zijn niet je van het en er zij ook aardig wat heuvels. Het eiland bestaat uit 2 vulkanen, 1 actieve en 1 slapende. Daar rijd je dus als het ware omheen en tussendoor. Nu nog een tankstation vinden, wij even vragen in ons beste Spaans. Ach het woord Gasolina begrepen ze wel, waar muziek al niet goed voor is hahahahaha. Uiteindelijk werden we richting een soort woonhuis gestuurd die benzine verkochten, een beetje aarzelend vroegen wij daar om gasolina en ja hoor daar kwam meneer met een trechter en 2 waterflessen vol met benzine. Ok, weer een ervaring rijker. We waren weer op weg, de weg is hier gelukkig vrij rustig wel lopen er af en toe koeien of varkens over de weg. En die blijven stug staan! Op een gegeven moment stond er wat anders op de weg en die seinde dat wij moesten stoppen, ja hoor politie. Ongelofelijk! Hij vroeg in het Spaans om de papieren van de scooter en mijn rijbewijs, tenminste dat begrepen wij eruit. Alles kon ik overhandigen en was ook in orde gelukkig, wat een toestand. In de middag zijn we bij Oyo de agua beland, een prachtige omgeving. Water was wat een de koude kant, maar ja als je er dan toch bent......bommetje! Op de terugweg begon het toch ook nog even flink te spetteren, dat was nou jammer. Eenmaal terug bij het hostel hebben we de rest van de middag gerelaxed, er waren nog wat anderen in het hostel dus we hebben heerlijk in de tuin zitten kletsen. Prima middag, ondertussen besloten om de volgende ochtend de ferry te pakken van 10.00 we reizen dan weer door naar Granada, daar staan vast weer nieuwe avonturen op ons te wachten. Tot de volgende......

1. Roos:
    18 juni 2017
    Wat maken jullie weer leuke dingen mee! En gelukkig is het goed gegaan op de ferry.
    Lekker genieten xxx
  2. Leny van vuure:
    18 juni 2017
    Wat een avontuur weer. Lang geleden Kelly op de scooter, Je schrijft ook geweldig je beleeft het gewoon mee. Doe ook de hartelijke groeten aan Puck, en geniet er van. Dikke kus Oma
  3. Wendy vanvuure:
    18 juni 2017
    Een landingsbaan van een vliegtuig wat zal je raar gekeken hebben je zei nog ik wordt in Nederland nooit aan gehouden wil ook wel eens een controle nou je kreeg hem maar dan iets verder weg xxxx
  4. Rita Heijm:
    18 juni 2017
    Wederom super leuk om te lezen! En wat een belevenissen. Leuke foto met de scooter,lijkt wel of jij een soldaten helm op hebt ha,ha,ha. Ik kijk uit naar het volgende reisblog. Veel plezier samen en doe voorzichtig. XXXXXXXX