Vinãles

1 maart 2019 - Vinales, Cuba

Om 9.00 uur vertrekt de bus naar Vinãles, het is ongeveer 3 uur en 45 minuten rijden, dus hopen we rond kwart voor 1 aan te komen. Eerst zorgen dat we om 8.00 uur op het busstation in Havana zijn. De wekker gaat om 6.45 uur, de laatste spulletjes in de backpack en we drinken nog een kopje koffie. Carlos is speciaal voor ons ook vroeg opgestaan. Hij zei dat het ongeveer 20 minuten rijden is naar het busstation, dus alsmwe 7.30 uur zouden vertrekken was prima. De taxi is keurig op tijd, de chauffeur is een bekende van Carlos, dus komt ook nog even een kopje koffie drinken. Rond half 8 vertrekken we met de taxi, het is toch al aardig druk op de weg. Maar uiteindelijk zijn we weer keurig op tijd bij het busstation, we halen onze tickets en ook de backpacks worden weer gelabeld. Dit busstation is duidelijk groter en drukker dan die in Varadero, ach dat uurtje wachten gaat dan tenmninste ook snel voorbij. De bus komt aanrijden de tassen gaan weer onderin de bus. We zitten weer..... airco aan en rijden maar... de rit verloopt weer zonder problemen. Om 12.40 uur komen we aan in Vinãles, er is een totale gekte om de bus heen met mensen die een casa aanbieden of een taxi. Wij hadden geregeld dat de eigenaar van onze Casa, Osvaldo ons kwam ophalen bij de bushalte. Daar stond hij alweer met een bordje waar Puck op stond. Nog even op onze backpacks wachten en dan konden we richting de casa. De backpack van Ouck lag vrij vooraan, die van mij lag weer volledig aan de andere kant van de laadruimte. Ik helemaal die laadruimte in, want de klep aan de andere kant was niet open, ach ook weer wat anders in de laadruimte van een bus. Ok, tassen check! Osvaldo spreekt geen Engeks, dat wordt weer een uitdaging maar hij ziet er sympathiek uit dus dat gaat met handen en voeten vast weer goedkomen. Om de hoek staat een taxi te wachten. We stappen in en gaan op weg, het centrum ziet er zo op het eerste gezicht gezellig uit en de natuur is prachtig. We zitten echt in een vallei. We wisten dat onze casa buiten het dorp zou liggen, maar dit was toch wel dik 10 minuten rijden met de auto. Niet echt te lopen dus en ik verwacht dat het hier op pikkedonker is in de avond dus dat gaat hem niet worden. We rijden een klein straatje in en stoppen vlak voor een geheel groene tuin, met fruitbomen, kippen en vol bloemen. Middenin de tuin staan een geel houten huisje met een veranda en op de veranda hangt een van mijn favorieten, een hangmat! We worden begroet door de rest van de familie en ze laten ons verblijf voor de komende 2 nachten zien. Een heerlijk huisje, er zit zelfs airco in dat had ik niet verwacht. Osvaldo vraagt of we die middag nog iets willen doen, Puck en ik kijken elkaar aan en denken, nee.... lekker relaxen in de hangmat. Dat doen we dus ook! In het huisje ligt een notitieblok waar alle gasten die hier hebben verbleven een stukje in hebben geschreven, super leuk om te lezen. Alleen maar lovende woorden over Osvaldo en zijn familie. Er wordt veek gesproken over het heerlijke avondeten en ontbijt wat de familie bereid, dus daar gaan wij ook gebruik van maken, zeker nu we vrij ver van het dorp zitten. Osvaldo vraagt of we vis van de BBQ lekker vinden, nou daar zeggen we geen nee tegen. Op onze veranda staat ook een eettafel, die wordt gedekt en om 20.00 uur wordt er een volledige maaltijd geserveerd. Echt heerlijk!!!! Rijst, pompoen, salade, aardappel en vis en als toetje zelfgemaakt flan.... Normaal ben ik niet zo van de toetjes, maar nu kon ik geen nee zeggen natuurlijk. De volgende ochtend gaan we paardrijden, om 8.00 uur ontbijt en om 9.00 uur gaan we te paard. OMG, als dat maar goed gaat! Die avond kletsen we nog wat met de dochter van Osvaldo, nog even douchen en dan naar bed. De wekker gaat weer om 7.30 uur, op zich wel fijn om vroeg te gaan paardrijden, want het zal sowieso al heet zijn in de volle zon, maar dan wil ik zeker niet oo het heetst van de dag op die knol zitten. Er zijn hier wel enorm veel muggen, in de middag al flink lek geprikt toen we in de hangmat lagen, dus voor vannacht maar een extra dikke laag deet. De wekker gaat om 7.30 uur, het is binnen zo donker dat je totaal geen besef hebt van de tijd. Voor mijn gevoeo was het nog middenin de nacht, ondanks dat alle hanen in het dorp al rustig 2 uur aan het kraaien zijn..... we doen de deur open en de zon schijnt ons al tegemoet, dat gaat een heet dagje worden. We kleden ons aan en twijfelen of we een lange of korte broek aan moeten doen voor het paardrijden, we zijn bang dat het gaat schuren aan onze benen. Maar het is zo warm dat ik toch beskuit een korte broek aan te doen. Maar wel schoenen en geen slippers😜! Het ontbijt is ook volledig verzorgd en weer veel te veel, vers fruit, verse mango sap, roerei, brood, kaas, ham, koffie en thee. Om 9.00 uur worden we opgehaald door onze gids, inclusief paarden. Hij verteld dat er nog 2 Nederlanders meegaan paardrijden, gezellig hoor. Ik hoop alleen niet dat Ankie van Grunsven erbij zit, want dan gaat ze een teleurstellend ritje tegemoet. Het is een jong stel uit Groningen, ook helemaal geen paardrij ervaring dus dat hebben we in ieder geval gemeen. Ok, nu komt het moment dat ik op het paard moet gaan zitten..... 1 voet in de teugel en de andere eroverheen, klinkt op zich simpel. Nou het zal jullie verbazen, maar het ging in 1 keer goed, ik zat er zo op. Tijd om te vertrekken, we wandelen eerst een stuk in de berm langs de weg, dat gaat goed, het paard wandelt rustig en volgens mij heb ik alles onder controle. Na een klein half uurtje wandelen gaan we off road en wandelen we de vallei in, echt super gaaf en tot nu toe geen problemen. Mijn paard, het paard van Puck en van Jeroen (die jongen uit Groningen) werden wel wat competatief, ze wilden allemaal vooraan lopen. Continue inhalen en zelfs in draf gaan om vooraan te komen, terwijl stuiterend om de rug van het paard zat. Ik kon er gelukkig goed op blijven zitten, dus ik zag de lol er wel van in. Na een tijdje stoptem we bij een tabakboerderij, hier werd van alles uitgelegd over de tabaksindustrie in Cuba. 80% van de oogst van de tabak gaat naar de overheid en wordt in fabrieken verwerkt tot sigaretten en sigaren. 20% van de oogst mag de boer zelf verwerken, hier komen geen chemicaliën bij aanbod dus is je sigaar puur natuur. Blijft slecht natuurlijk, maar beter dan de sigaren uit de fabriek. We mogen een sigaar proberen, nou daar ga ik dan.... het valt me niet tegen. Uiteraard niet over m'n longen want dan kan je me meteen wegbrengen, maar goed nu ik er ben moet ik het ook wel proberen. We kijken nog wat rond en gaan daarna weer in het zadel. We rijden weer verder door de schitterende natuur en lachen ons kapot op dat paard. Ik zing uiteraard 'cowboy billie boem' en 'kom pak je lasso maar' uit volle borst door de vallei. We komen bij een natuurlijk bron en grot, hier krijgen we ook een rondleiding. Een stukje klimmen en wandelen door de grot. In de grot loopt de natuurlijke waterbron ook door, dus je moet goed kijken waar je loopt. Pikkedonker, dus een gids voor en een gids achter met een lamp. Over sommige stukken water ligt een soort houten plank, moet een bruggetje voorstellen maar dat kan je het echt niet noemen. Je voelt het wellicht al aankomen, wie zakt er volledig met een been door die houten plamk en staat tot aan der heip in het water....... IKKE! Echt ongelooflijk weer....Puck begint er ook al aan te wennen dat dit soort dingen gebeuren. Gelukkig heb ik geen verwondingen, op wat schrammen na. Grotten zijn sowieso al niet mijn ding. We komen de grot weer uit en lopen terug naar de paarden. Been, schoen, sok en broek zeiknat en smerig, maar goed we gaan gewoon door. We gaan nog naar een koffieplantage waar we lokale koffie drinken en even bijkomen. Dan is het weer tijd om terug te rijden naar de casa. Het was echt geweldig, ik hd het niet willen missen. Waar ik tegen het pardrijden opzag had ik niet verwacht dat ik door een houten bruggetje (plank) zou zakken en dat het paardrijden mij zo goed af zou gaan. Eenmaal terug bij de casa komen we tot de conclusie dat we 5 uur op het paard hebben gezeten, ik heb wel een zere kont en moeie benen maar het valt me nog mee. In de middag gaan we nog even met de taxi naar het dorp, daar eten we wat en lopen nog wat rond. In de avond heeft Osvaldo weer een heerlijke maaltijd voor ons bereid. Kip op de BBQ met aardappel, salade en rijst, echt heerlijk! Onder de douche kom ik tot de ontdekking dat ik toch een flinke blauwe plek heb en aardig wat schrammen op m'n onderbeen, even goed spoelen onder de douche en dan komt het vast goed. De volgende dag hebben we een lange busrit voor de boeg, 8,5 uur. De bus vertrek al om 6.45 uur dat betekend dat we om 5.45 uur bij het busstation moeten zijn. We vragen of Osvaldo wat broodjes kan maken zodat we die mee kunnen nemen in de bus, dat is uiteraard geen probleem. Ook regelt hij voor ons een taxi die ons om 5.15 uur naar het busstation brengt. Jezus wat vroeg! We zetten de wekker om 4.30 uur, dat gaat een kort nachtje worden. Tot de volgende.......

1. Zoos:
    1 maart 2019
    Haha die Kel!! Die heeft genoten van paardrijden. Wie had dat gedacht? Je schadevrije dagen teller staat weer op nul😂. Geen dikke enkel dit keer??
    Hopelijk is jullie volgend verblijf net so fijn als bij Osvaldo.
    Liefs en een kussie😘
  2. WendyvanVuure:
    1 maart 2019
    Wat hebben jullie alles toch goed geregeld fijne slaapplekken lekker eten enz aardige mensen allemaal vijf uur op een paard wat zal je kont nu zeer doen echt weer wat voor jou door een soort vlonder zakken hoop dat het de volgende dag ook nog mee valt xxxx
  3. Charissa:
    1 maart 2019
    Je voet in de teugel??? Of stijgbeigel, 😉 (teugels zijn die dingen die je in je hand hebt) maar jeetje, vet stoer Kel ! Gewoon knolhobbelen, haha. Mooi verhaal weer. En die houten plank, ach....... hoort bij jou, 😂
  4. Rita Heijm:
    1 maart 2019
    Ha Ha ,elke vakantie loop jij wel een verwonding op. Gelukkig nooit ernstig en deze keer wat schrammen en blauwe plekken. En niet vergeten... zadelpijn🤪 Wat leuk en gezellig allemaal! Zowel de mensen als het eten. Super service. Sigaar heb je al gehad... nu nog echte Cubaanse rum.... misschien stuur je de volgende keer een fotootje 👍🏻 Tot nu verloopt alles heerlijk volgens plan! Geniet lekker verder...groetjes aan Puck en tot de volgende reisverslag dikke kus 😘
  5. Werner:
    1 maart 2019
    Het is weer leuk om het te lezen maar ergens doorheen zakken?? Ach zit in de familie.🤗😂
  6. Leny van vuure:
    2 maart 2019
    Goedenavond , als mij iemand had vertelt Kelly op een paard had ik gezegd mens je bent niet goed wijs, maar vind het ongelooflijk wat jullie beiden allemaal ondernemen en dan die sigaar roken, Kelly en Puck nog een hele fijne vakantie en je schrijft geweldig , beleef het gewoon mee Dikke knuffel van Oma ik zal Anky van grunshem opbellen voor paardrij lessen zie ik wel op de rommelmarkt een paard te kopen ha ha