Airlie Beach, Great Barrier Reef en Whitsunday

18 januari 2020 - Airlie Beach, Australië

We vertrekken redelijk op tijd weer uit Clairview, echt veel valt hier niet te beleven dus tijd om door te rijden naar Airlie Beach. Hier hebben wij toch wel een beetje naar uit gekeken, Great Barrier Reef en de Whitsundays. Nu maar hopen dat onze verwachtingen ook waargemaakt worden. Het is nog ongeveer 3 uur rijden vana Clairview, dus we hopen zo rond half 1 aan te komen. We hebben al een plek gereserveerd op een camping, aangezien dit wel een populaire plek is. Onderweg zien we helaas weer veel doodgereden dieren langs de weg liggen, zielig hoor! Het schijnt wel zo te zijn dat je niet verzekerd bent wanneer je remt voor een dier en er iemand achterop je knalt! Heftig hoor, is toch instinctief dat je remt of uitwijkt wanneer er een dier voor je auto schiet. En ik denk dat zo'n grote kangaroo op je voorruit ook een harde klap is. Gelukkig is het bloedheet en komen de dieren over het algemeen pas tot leven wanneer het wat afgekoeld is, in mijn beleving koelt het hier eigenlijk niet af maar ok. De meeste dieren worden dus aan het einde van de dag en avond of in de nacht aangereden. Mede daarom adviseren ze dus om zo min mogelijk in de avond te rijden wanneer het donker is er is hier ook eigenlijk nergens straatverlichting. We zijn weer lekker op weg, radio doet het af en toe, maar meer niet dan wel. Zal wel komen doordat je de meeste tijd in de middle of nowhere rijd. Ach dan zing ik zelf wel.....hahaha. Onderweg stoppen we nog even bij een fruitkraam langs de weg om mango's te kopen. Dit gebied staat bekend om zijn mango's en we kopen een krat vol van denk 9 mango's voor $3,- dat is omgerekend zo'n €2,- geen geld dus! We moeten wel even een plekje vinden in de camper natuurlijk, tussen al onze spullen, bedden etc..... Na een klein ritje door de bergen rijden we Airlie Beach in, we rijden een bocht door en zien de zee......Helder blauw echt tropisch! We rijden door de winkelstraat, ziet er erg gezellig uit, wat winkeltjes, restaurantjes. Het oogt gezellig! Onze camping ligt ongeveer 10 minuten buiten het centrum, we komen aanrijden en parkeren even bij de receptie. We worden welkom geheten en de dame van de receptie verteld waar we staan etc.... Ze vraagt of we al een trip hebben geboekt naar de whitsundays, dat hebben we online inderdaad al gedaan. Zij bied aan om even te bellen naar de organisatie ' Thundercat' om onze reservering te bevestigen, heel vriendelijk. Aan de telefoon wordt gevraagd of wij de mail hebben ontvangen dat de ophaaltijd is aangepast vanwege de waterstand. We hebben de afgelopen dagen geen wifi gehad dus geen mail ontvangen en/of gelezen. De ophaaltijd is verandert naar 7.10 i.p.v. 8.10, goedemorgen zeg! Ach je moet er wat voor over hebben. Maar alles is geregeld, donderdag 16 januari zijn wij van de partij! Nu op naar onze camping plek, we hebben een heerlijke ruime plek tegenover de wc en douches. Dat is altijd gunstig voor als je 's nachts moet plassen, hoef je niet de hele capming over met je zaklamp. We hadden online al gelezen dat er om de hoek van de camping een bushalte was, daar kon je makkelijk een bus pakken naar het centrum. Je zou ook kunnen lopen, ongeveer 2 minuten, maar dan loop je in de berm van een soort provinciale weg en het is vrij heuvelachtig. Met deze hitte geen aanrader. We pakken die middag nog even de bus, je kan gewoon contant betalen in de bus dus niet weer gezeik met een andere ov chip. Een kaartje is 3 dollar p.p. en binnen 2 uur kan je dan weer gratis terug. Binnen 10 minuten zijn we in het centrum, we lopen wat rond en kijken in de winkeltjes die er zijn. We komen ook bij een apotheek, voor mij meteen de kans om die zeeziek tabletten te scoren! Die dame daar zegt inderdaad dat dit echt een paardenmiddel is, als dit niet helpt moet ik gewoon maar niet meer op een boot gaan. Ok dat is duidelijk. We gaan natuurlijk ook even bij het strand kijken, dat is echt prachtig. Maar ook veradelijk, want je kan hier eigenlijk niet zwemmen zonder stingray suit. Pijlstaartroggen en kwallen zwemmen hier volop rond, dus daardoor kan je echt niet onbeschermd het water in. In de stad hebben ze daarom een lagoon gemaakt. Een zwembad wat ook op een soort strand lijkt, heel leuk en veilig dus. We duiken nog even een terrasje op een wat te drinken en gaan dan weer terug naar de camping. Op de camping zijn er ook veel vogels, die worden om 16.00 uur gevoerd, best een leuk gezicht. We besluiten ook maar even een wasje te draaien, we zijn hier namelijk sowieso 3 nachten, dus dan weten we zeker dat de was ook tijd genoeg heeft om te drogen. Wasje erin en ondertussen even chillen voor de camper om te wachten tot de was klaar is. Ok was ophangen en eigenlijk hopen dat de was droog is voor het donker wordt, want het is toch wel lekker als je de was niet de hele nacht hoeft te laten hangen. Er zijn namelijk gemeenschappelijke waslijnen waar je de was ophangt om te drogen, je wil natuurlijk niet de volgende dag wakker worden en keldingstukken missen. Ook kan het natuurlijk in de nacht plots gaan regenen, daar zit je ook niet op te wachten met je schone was. Gelukkig is het zo warm dat de was eigenlijk na 1,5 uur al droog is. Helemaal prima, alles weer lekker schoon! Die avond koken we ons eten in de camp kitchen, ik doe mijn best weer op de BBQ met zalm en groenten, gezond en erg lekker! Het is weer goed gelukt. Het stikt hier wel van de muggen en een soort horzels of zo, wat een motherfuckers! We hebben verschillende sprays, maar alsnog helemaal onder de muggenbulten, ik word gek van de jeuk! De hitte in de camper is ook niet uit te houden, we hebben 3 kleine raampjes met een hor ervoor die we open laten staan. Maar echt wind staat hier ook niet, ik zweet me kapot. Puck ligt op de 2e verdieping (zo noemen we het maar) en daar is het helemaal niet uit te houden. Zij heeft wel een dakraampje met een hor en daar ligt zij vlak onder, dus gelukkg wel wat frisse lucht. De volgende ochtend worden we om 5 uur gewekt door de kaketoe, mijn god wat maken die een herrie zeg! Dat gaat ongeveer een uur door, daarna slapen we gelukkig nog wel een beetje, maar uiteindelijk zweet je om een uur of half 8 de camper weer uit. Ach dan heb je nog wat aan je dag zeggen we dan maar hè?! We doen wel lekker rustig aan, ontbijten, douchen, nog een beetje chillen. We besluiten ook dat we hier nog wel een nacht langer willen blijven, in eerste instantie zouden we vrijdag weer verder gaan maar we vinden het hier wel chill en de camping is ook lekker dus we blijven tot zaterdag. Even naar de receptie om te verlengen en dat kan, dus dat is fijn. In de ochtend staat er bij de receptie ook een koffietruck waar je  lekkere koffie of een smoothie kan halen, echt heerlijk. Die dag gaan we naar de lagoon, er is volle zon dus heerlijk om af te koelen bij de lagoon. Je kan lekker op het gras liggen, dus ook geen last van het zand. Dat vind ik altijd zo vervelend aan het strand, ik ben meer van de ligbedjes op het strand, maar die hebben ze hier bijna niet. We hebben een heerlijke relaxte dag en wanneer je terug zijn op de camping geven we onze waardevolle spullen even af bij de receptie. Zij kunnen deze in de kluis doen, dat vinden we wel handig wanneer wij de volgende dag op een boottrip gaan. We krijgen daar wel een waterdichte tas, maar om nou je paspoort etc mee te slepen. Fijn dat die bij de receptie even in de kluis gedaan kunnen worden. De volgende dag is het dan zover, ik heb instructies gekregen om ongeveer een uur voordat ik de boot op ga een pil in te nemen en dan rond lunchtijd weer. We worden om 7.10 uur opgehaald, maar zullen dan pas rond 8.30 uur met de boot vertrekken. Ok, eerste pil ingenomen. We worden door een hele chille gast opgehaald, hij lijkt een beetje op Bob Marley. Muziek lekker hard aan in de auto en gaan! We komen aan in de haven en zijn duidelijk niet de enige die meegaan op deze trip. We moeten van alles invullen, noodnummer etc. Ook krijgen we meteen een stingersuit, het lijkt een beetje op een wetsuit wat je met surfen aan hebt. Ik besluit om dat pak maar meteen aan te trekken, dan hoef ik straks niet te klooien op de boot. Lekker zo'n heel zwat pak in deze bloedhitte! Maar ok het is voor een goed doel. De boot ziet er goed uit, iedereen heeft een eigen zitplaats, er is een soort van toilet (dus als het wel misgaat...), de bemanning is super vriendelijke en heeft een duidelijke en goede uitleg. We gaan 2 snorkelplekken bezoeken en daarna naar de whitsundays. Ok we gaan vertrekken, de boot heeft ook wel een aardige vaart dus dat is positief gezien de zeeziekte. Na onvegeer een uur varen komen we bij de eerste snorkelplek, great barrier reef. Tot nu toe nog nergens last van, dus ik ben erg blij. Kan ik ook eens echt snorkelen en genieten! We gaan het water in, natuurlijk helemaal in ons zwarte pak! Duikbril op snorkel in je mond en gaan met die banaan. Het koraal is super vet en er zwemmen ook aardig wat vissen rond, ik ben echt onder de indruk. We snorkelen hier ongeveer een uur en gaan daarna weer de boot op om naar het volgende snorkelpunt te gaan. Het volgende snorkelpunt is meer gericht op vissen en niet op koraal, nou dat is te zien ook. Jeetje wat een vissen om me heen, ik zie ook af en toe een kwal, maar goed daarom heb ik dat idiote zwarte pak aan! Nog steeds geen last van misselijkheid gelukkig, zou ik het wondermiddel hebben gevonden?! Ook hier hebben we weer een uur in het water gelegen, wanneer we terug komen op de boot staat daar de lunch uitgestalt als een soort lopend buffet. Salade, pasta pesto, broodjes echt super lekker allemaal. Na de lunch in het tijd om Great Barrier Reef te verlaten en naar de Whitsunday eilanden te gaan, dat is ongeveer een uur varen. Wanneer we daar aankomen moeten we vanaf de boot het water in stappen om dan het strand op de lopen. het is vrij rotsachtig dus ik zie mezelf alweer gaan op m'n slippertjes..... Ik durf toch ook niet op mijn blote voeten te gaan met die rotsen en mijn gevoelige voetjes. Maar ik stap het water in en ga al bijna onderuit, dus toch niet slippers maar uit. Nou uiteindelijk is het me gelukt om droog op het strand te komen. Vanaf hier gaan we lopen naar het uitkijk punt en daarna naar de andere kant om te genieten van het puurste zand in de wereld een een prachtig blauw heldere zee. Eerst de klim naar het uitkijkpunt, op m'n slippers weer uiteraard. Het is rond half 2 dus ook nog eens op het heetst van de dag, top! Maar deze klim is het meer dan waard, wat een uitzicht! Dat is eigenlijk niet met woorden te beschrijven, maar als het zou moeten ' WOW'! Voordat we de daling naar benenden naar het strand gaan inzetten besluiten we om ons nog maar een keer in te smeren, combi zweet, zonnebrand en zand is echt top! Eenmaal op het strand aangekomen is het prachtig, wit, maar heel heet zand en een lange wandeling over het zand naar de zee. Heel heet aan de voetjes kan ik je zeggen! Ook hier moeten we helaas weer ons stinger suit aan in de zee, je ziet de baby stingray en baby haaitjes gewoon zwemmen..... Die doen gelukkig niet zoveel. Wat een idyllische plek, ongelofelijk! En ik ben zo blij dat ik nergens last van heb, anders had ik hier niet van kunnen genieten. Ondertussen is het tijd om terug te lopen naar de andere kant van het eiland waar we weer op de boot stappen. We varen in 1,5 uur terug naar de haven en worden weer terug gebracht naar onze camping. Wat ben ik blij dat wij deze boottrip hebben gedaan. Bij de receptie onze paspoorten etc weer opgehaald en daarna uitgebreid douchen, je voelt je eigenlijk continue vies.... haha. In de avond weer koken in de camp kitchen, daar maak je ook makkelijk contact en een praatje met mensen. Nu kletsen we weer met een stel uit Canada, ook erg vriendelijk en gezellig. We eten vegetarische hamburgers, die ik uiteraard weer bak op de BBQ. Ook weer prima te bikken. De volgende dag besluiten we te chillen bij het zwembad, het zou ook wat wisselvallig weer worden, dus als het gaat regenenen is het lekkerder om bij het zwembad te liggen zodat je snel bij je camper bent dan dat we bij de lagoon liggen in het centrum. We zijn er weer vrij vroeg bij dus liggen om 10.00 uur al bij het zwembad, ook hier helaas veel last van muggen en horzels. Dus eigenlijk continue een slipper in je hand, klaar om aan te vallen. Om een uur of 2 begint het te spetteren en besluiten we om terug te gaan naar de camper, helaas heeft het de rest van de middag geregent. Voor ons jammer, maar voor de mensen hier natuurlijk van harte welkom. Dit was de eerste middag die we noodgedwongen in de camper hebben moeten doorbrengen. Ach had wel wat kneuterigs, tafel naar beneden, radio aan. We hadden eigenlijk ook geen zin om te koken en er zou die avond een foodtruck bij de receptie staan dus daar zouden we eten gaan halen, maar door het weer kwam de foodtruck niet. Ok lekker dan en nu..... Online pizza besteld bij domino's en laten bezorgen, hilarisch toch! Ging prima, opgevangen bij de receptie en toen zaten we pizza te eten in onze camper. We hebben er zelf smakelijk om gelachen! Helaas begint toch ook wel het einde van onze reis in zicht te komen, we komen steeds dichterbij Cairns, waar we de camper moeten gaan inleveren. Onze volgende bestemming is Townsville, we willen graag naar Magnetic Island. Morgen zullen we die kant op gaan rijden.
Tot de volgende......

1. WendyvanVuure:
    20 januari 2020
    Wat een mooie ervaring weer snorkelen en niet ziek met een bootreis zou het inderdaad het paardenmiddel zijn wat je zocht en kan je ook een genieten op een boot
  2. Zoos:
    Ooh heerlijk Kel!!!! 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
  3. Werner:
    20 januari 2020
    Hoi Kelly ik lees elk verhaal van jou, je moet schrijfster worden, mooi daar zeker het koraalrif te bezoeken en daar zwemmen staat ook nog op mijn lijstje. Geniet er nog van en een klein beetje regen kan toch geen kwaad.
    Grtz
  4. Rita Heijm:
    21 januari 2020
    Geweldig weer!! En zo fijn voor jou, dat jij door dit wondermiddel kon genieten van de bootreis! Hoop dat het hier ook te koop is...kan je met Puck een cruise maken 😬🤪😬