Corn Island

24 juni 2017 - Corn Island, Nicaragua

Zo daar ben ik weer, nu met het laatste reisverslag van deze trip. We zijn vanuit Las Penitas om half 7 vertrokken naar de luchthaven in Managua, de reis verliep voorspoedig na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen we al in Managua aan. Maar dan ben je ernog niet.....daar kwamen we wel achter. Wat een grote en onwijs drukke stad, bijna niet doorheen te komen. We hebben er nig wel 45 minuten over gedaan om bij de luchthaven aan te komen. Gelukkig hadden we wat extra tijd berekend dus we waren er om ongeveer 9 uur en we moesten er om half 10 zijn. Goed gedaan dus! We komen in een kleine wachtkamer, meer kan ik het niet noemen. Er staat een balie en daar moet je inchecken en bagage afleveren. Je mag op deze vlucht maximaal 30 pond (15kg) ruimbagage meenemen, dat moet lukken op schiphol woog m'n tas 12,5kg. Tas op de weegschaal en het was ok, labeltje eraan er werd een gedeelte van het label afgescheurd dat stuk kreeg ik, was om je bagage weer op te halen zei de balie medewerkster. Toen vroeg ze of ik op de weegschaal wilde gaan met mijn handbagage, dit had ik nog nooit meegemaakt. Ik lag helemaal in een deuk, is dit om het vliegtuig in balans te houden of zo? Er kan schijnbaar een totaal aantal kilo's mee inclusief bagage. Aan de hand van het gewicht van de passagiers bepalen ze dus hoeveel bagage er op die vlucht mee kan. Weer iets nieuws meegemaakt. We kregen een gelammineerde boardingpass met een nummer erop. Nummer 1 en 2, hier maakte wij uit op dat we de eerste 2 waren die voor de vlucht hadden ingecheckt. De handbagage moest wel nog even gecheckt worden en ook wij werden nog gefouilleerd. Overal zagen we ook beveiliging met honden, die aan alle bagage snuffelden. We gingen zitten in de wachtkamer, vanuit daar keken we uit op de vliegtuigen. 1 wat grotere en 2 kleintjes, we waren benieuwd met welke wij zouden gaan. Ondertussen zagen we onze backpacks voorbij komen, die werden op een kar geladen. Eerst ging er nog een andere vlucht, dat was best een grote groep mensen dus die gaan dan waarschijnlijk met het grotere vliegtuig, wat betekent dat wijmet dat hele kleintje gaan. En ja hoor wij gingen inderdaad met dat ukkie, we zagen dat er maar 3 tassen werden ingeladen in het vliegtuig. Die van mij zat er bij, toch een goede zet geweest zo'n flightbag met een opvallende kleur. De tas van puck bleef achter, toen we mochten boarden toch even navraag gedaan. Er werd gezegd dat de rest van de bagage met de volgende vlucht zou meegaan. Ok nou ja je kan er weinig aan doen hè, dus maar gewoon instappen. Het was echt een ongelooflijk klein vliegtuigje, je zat gewoon pal achter de piloten. Hoe gaat dit ooit in de lucht komen en blijven. Tijd om te vertrekken, echt weer een ervaring om nooit te vergeten. We zijn ongeveer 2 uur onderweg geweest naar Corn Island, we kwamen rond 1 uur aan. Daar aangekomen scheen het zonnetje al, heerlijk. Het vliegveld bestaat weer uit 2 wachtkamers, 1 voor aankomst en 1 voor vertrek. In de aankomstwachtkamer zaten wij te wachten. De 3 tassen die mee kwamen worden kn de wachtkamer gezet em je moet dat met je bonnetje je tas claimen. Zij checken of het bonnetje overeenkomt met het labeltje aan de tas en dan is het ok. Mijn tas was er dus al, nu die van Puck nog. De volgende vlucht zou na ongeveer 30 minuten aankomen en dat was ook zo en ook de bagage was meegekomen, ook weer opgelost. We hebben een taxi gepakt naar ons verblijf, een cabana aan het strand. Een heerlijke plek, mooie cabana en aardige mensen. Tijdens het inchecken begint de jongen van de receptie opeens Nederlands te pratem, blijkt hij 3 jaar in Nederland te hebben gestudeerd. Op Corn Islands zit je meer in Caribisch gebied, de mensen spreken met elkaar Creools, maar spreken ook Engels en Spaans. Engels is een beetje met Caribisch accent, Jamaicaans achtig, heel tropisch. Het is dus flink omschakelen, op het vaste land spreken mensen over het algemeen alleen Spaans. Nu omschakelen naar Engels in combi met spaans en een Caribisch accent en een jongen die ook Nederlands spreekt. We zijn hier 6 nachten, echt even de tijd om te relaxen. We hopen natuurlijk op veel mooi weer, maar we hebben ervaren dat hier niets zeker is. We informeren ook nog naar mogelijkheden om wat activiteiten te doen. We willen een scooter huren om het eiland rond te rijden en Puck wilt graag paardrijden. Ik heb daar helemaal niks mee, maar ach ik doe gewoon mee...... We informeren ook nog over een dagtrip naar Little Corn. Je hebt snorkeltrips, zodra ik dat hoor hang ik al bijna boven de pot of over de rand van de boot. Dat gaat het echt niet worden, je zit dan zo goed als de hele dag oo een boot. Nou dan kan je mij wegbrengen voor de komende 2 dagen. Je kan ook zelfstandig naar Little Corn, je kan je boot in de haven nemen om 10 uur, het is ongeveer 30 minuten varen. Nou dat overleef ik nog wel, maar de boot gaat om half 2 alweer terug. Een uur voor vertrek beginnen ze met verkoop van kaartjes en vol is vol. Mis je de boot dan zit je vast op Little Corn, ook cancelen ze weleens boten vanwege het weer. We durven de gok niet te nemen, ten eerste kom je dan om half 11 aan enmoet je om half 1 alweer in de haven zijn om hopelijk een kaartje te bemachtigen voor de boot terug. Verder is het weer ook nogal wisselvallig dus dat zou ook weleens roet in het eten kunnen gooien. Op Little Corn kon je wel met walvishaaien zwemmen, dat wilde ik graag. Helaas dat ik maar laten varen(hahaha). Hier kan je ook mooi snorkelen gewoon vanaf het strand, vlakbij de kust liggen wat gezonken schepen waar veel vissen zitten. Bij de cabanas wordt ook yoga gegeven en je kan een massage boeken, past wel bij het thema van ontspannen. Kortom de activiteiten van deze dagen zullen zijn, scooter rijden, paardrijden, snorkelen, yoga, massage en relaxen. Dag 2 staat de scootertocht op de planning, we worden wakker en het komt met bakken uit de lucht. Zo gaan we echt niet op een scooter het eiland rond. We besluiten de scooter naar de volgende dag te verplaatsen. Die dag wordt het om een uur of 12 toch nog droog, heerlijk de rest van de dag chillen in de hangmat. De dagerna poging 2, wel bewolkt maar droog we besluiten om het erop te wagen. Ik weer rijden en Puck achterop, lekker de hele dag het eiland over gereden. Mooie stranden gezien echt even kunnen proeven van het lokale leven op Corn Island. De dag erna stond het paardrijden op het menu, de ochtend was prachtig weer, we hebben lekkeroo het strand gelegeven. Om 2 uur zouden we opgehaald worden met de paarden, maar om 1 uur begon de ellende. Wat balen zeg! Toch maar afgezegd, kostte ook 40 dollar p.p. echt veel geld dan ga ik echt niet in de hozende regen op zo'n knol zitten. Dus dat werd de middag in de hangmat op onze verranda en besloten om die middag dan maar lekker een massage te boeken. Een thaise massage, nou dat heb ik geweten. M'n kontje heeft het een tijdje rustig gehad,maar die was nu weer aan de beurt. Ik hou blijkbaar veel spanning vast daar..........ik zat tegen het dak! Voelt nu nog een beetje beurs aan. De volgende ochtend om half 9 een yogales helemaal zen....... die dag was het stralend mooi weer, de hele dag dus lekker op het strand en snorkelen. Was super leuk, veel visjes gezien bij de bootwrakken. Ook is er veel mooi koraal niet te ver uit de kust. Ideale situatie voor mij, prachtig onderwaterleven aanschouwen zonder op een boot te hoeven. De dag erna was alweer tijd om te gaan, we vliegen terug naar Managua om daar nog 1 nacht te blijven. We vliegen om 8.10 in de ochtend, deze keer gaan we met een groter vliegtuig. Bagage wordt wel weer gewogen, maar ik hoef niet op de weegschaal deze keer. Ook zien we onze bagage goed en wel ingeladen worden in het vliegtuig, dat is ook fijn. Deze keer hebben we ook een tussenlanding op Bluefield, dat is 15 minuten vliegen vanaf Corn Island, je bent dus amper de lucht in of je gaat alweer land we zijn nu totaal ongeveer 1 uur en 15 minuten onderweg, groter vliegtuig vliegt ook sneller denk ik. Tassen weer claimen met ons bonnetje en we zijn klaar om richting ons hotel te gaan. We hebben een hotel geboekt met gratis shuttle van en naar de luchthaven dus we worden al opgewacht door ons vervoer. Weer die drukke stad door, we zijn toch wel 40 minuten onderweg naar ons hotel, terwijl het hotel ook gewoon in Managua zit. Ook weer een prima hotel, ach het is ook maar voor 1 nacht. Morgenochtend gaan we om 10 uur weer richting de luchthaven, we moeten daar om 11.30 zijn, maar nemen geen risico hier. We vliegen om 14.30 naar Panama, daarkomen we rond 17.00 lokale tijd aan en vertrekken dan weer om 19.00 lokale tijd naar Amsterdam. Als alles meezit komen we rond 12.30 lokale tijd in Amsterdam aan. Zo dit was em dan, thuis kan ik weer 2 landen krassen op m'n kaart. Op naar de volgende trip........

1. Zoos:
    Hey mop!
    Leuke dingen om mee af te sluiten! En gelukkig kwam je kontje ook weer dit verhaal terug Haha
    Zo ver weg en dan iemand treffen die Nederlands spreekt, hoe toevallig!
    Veilige terugreis schat en genoeg om van jouw Bucketlist af te schrijven.
    Dikke kus Xxx
  2. Danielle Zaal:
    1 juli 2017
    Ahhhh het is voorbij!! Wat een super leuke trip hebben jullie gemaakt! Ik wil snel het live verslag horen en de foto's zien! Veilige terugreis! En tot snel xxx
  3. Wendy vanvuure:
    1 juli 2017
    Ja het zit er al weer bijna op maar wat hebben jullie veel gedaan en gezien maar vindt het toch stiekem wel fijn dat jullie weer naar huis komen hele goeie reis en tor morgen xxx
  4. Charissa:
    1 juli 2017
    Jeetje, wat is de tijd gevlogen !! Wat een mooie verhalen Kel. Weer een herinnering voor het leven erbij. Dit pakt niemand je meer af !! Hele fijne en veilige terugvlucht en tot snel.
  5. Leny van vuure:
    1 juli 2017
    Heel wat anders als een paar weken Nieuwe Niedorp Kelly met de boot. Wat een indrukwekkend reis en je schrijft geweldig levendig, ja gelukkig je kont kwam ook weer terug ha ha.Een heel goede terug reis en tot morgen Dikke kus Oma appeltje
  6. Rita Heijm:
    1 juli 2017
    Tjeeee wat is de tijd omgevlogen! En jullie hebben ontzettend veel meegemaakt. Prachtige en spannende verhalen. Zo leuk,dat het laatste toch eindigt met jouw "kont-verhaal"! Ja,3x is scheepsrecht.Ben ook benieuwd naar de foto's. Veel regendagen gehad. Maar dat mocht de pret niet drukken en troost je,hier is het ook behoorlijk nat. Wendy,ik snap jou helemaal,blij dat die meiden vanmiddag weer thuis zijn!
    Bedankt,Kelly en Puck voor de prachtige verhalen. En "welkom thuis". Dikke kussssssssssssssss
  7. Rita Heijm:
    1 juli 2017
    Oeps,ben er inmiddels achter gekomen,dat jullie niet vandaag maar morgen thuis komen Ha,Ha,Ha,