Havana

27 februari 2019 - Havana, Cuba

De busrit naar Havana is goed verlopen. De bus kwam op tijd, we moestrn zelf onze backpacks onderin de bus leggen en vervolgens de tickets aan de chauffeur geven en instappen. Op de tickets stonden stoelnummers, ik zat op volgens mijn ticket oo stoel 10a en Puck op 3c. Maar waarschijnlijk was dit alleen om overzicht te houden op het het aantal verkochten tickets, want eenmaal ij de bus konden we toch gewoon naast elkaar zitten. Rond 12.10 vertrokken we, volgens de planning zouden we rond 15.00 uur Havana aankomen, helemaal prima. Deze bus zou nog stoppen op het vliegveld ij Varadero en in Matenzas. We waren net op weg toen er in het Spaans werd gevraagd of er iemand in de bus naar het vliegveld moest, anders zouden we direct naar Matenzas doorrijden. Niemand gaf reactie, dus dat was al een stop minder. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in Matenzas, dit dorpje gaf al een hele andere indruk va Cuba. Veel authentieker dan Varadero, wat toch echt meer toeristische badplaats is. Er stappen wat mensen uit en weer wat mensen in, verloopt vrij snel en soepel dus we kunnen weer door. De rit verloopt eigenliji voorspoedig, airco in de bus die gelukkig niet al te koud staat. We rijden Havana al in rond 14.15 uur, we stoppen op een plek wat niet lijkt op het busstation. We verstaan iets wat lijkt op Havana Vieja, dat is de buurt waar wij verblijven. We stappen toch maar uit en checken voor de zekerheid nog even bij de chauffeur, hij bevestigd inderdaad dat we in Havana Vieja zijn aangekomen. Super, nu de backpacks uit de bus. Je moet je label laten zien zodat ze kunnen checken dat je wel je eigen bagage meeneemt, op zich een goed systeem. Buiten hij de bus worden er meteen verschillende taxi's aangeboden, er staan auto's en een soort fietstaxi's. Lijkt wat op eem tuktuk, maar dan niet met een brommer maar een fiets. Wij vragen wat het kost om ons naar onze casa te brengen. Hij zegt 5 cuc p.p. dat vinden wij wel een schappelijke prijs, dus stappen in. Tenminste het is natuurlijk wel enorm proppen, wij 2 backpacks en 2 daypacks. We hebben toch wel medelijden met die jongen, al dat gewicht en hij maar trappen. Na zo'n 15 minuten rijden stoppen we en zegt hij, ik kan hier niet verder met de fiets, maar als jullie die straat inlopen zijn jullie in de straat waar jullie moeten zijn. Is goed en ik pak geld om af te rekenen, ik geef hem 10 cuc, hij kijkt mij een beetje vreemd aan en zegt in het Spaans 'nee' het was 25 cuc p.p. ik zeg half in Engels, Nederlands en Spaans 'jij denkt zeker dat ik achterlijk ben, je kan 10cuc krijgen en meer niet'. Hij zegt weer doe dan maar 20cuc, ik weer nee hoor je kan het echt vergeten...... uiteindelijk droop hij af met 10cuc, hij had mijn houding van 'don't fuck with me' wel door. Heel goed vriend! Nu aan de wandel, heerlijk in de volle zon en niet weten waar je precies heen moet, het echte backpackleven. De straat 'Officios' hadden we vrij snel gevonden, alleen moesten wij naar nummer 354 en we zaten bij nummer 6. Na een tijdje lopen zagen we wel dat de nummering vrij snel opliep, gelukkig maar want wij dachten echt dat we vet ver moesten! Ja hoor gevonden, een grote deur. Aanbellen maar, er wordt geroepen vanaf de 2e verdieping dat er iemand aankomt. Alweer een ervaring op zich..... de deur gaat open en er staat een man van rond de 50 á 60 jaar,zijn naar is Carlos. We worden naar binnen geleid en lopen de trappen op naar de 2e verdieping, we komen binnen en worden direct naar onze kamer gebracht. Ziet er weer prima uit, 2 bedden, een oude airco (maar werkt wel, met veel herrie) en een badkamer. We zetten onze spullen neer en worden verder rondgeleid in het huis. Om het hoekje lopen we de woonkamer in, daar zit Mayra, de vrouw van Carlos. Zij verteld ons over de casa en de buurt, we krijgen een plattegrond waar zij verschillende bezienswaardigheden, het wisselkantoor en de bank op aanwijst. Ze verteld over het ontbijt en hoe laat wij de volgende ochtend ontbijt willen, ook verteld ze dat we in de casa 30 minuten per dag gratis internet hebben. Een tegoedkaart is dus niet nodig, handig! We besluiten wat te gaan rondlopen in de buurt, de stad is mooi, authentieke gebouwen, overal levendigheid en muziek. Onze casa zit om de hoek van plaza vieja, een plein met allemaal restaurantjes. We belanden op een terras, eten daar wat en drinken uiteraard weer mojito's. Er speelt live muziek, je waant je helemaal in de Cubaanse salsa sfeer. Wanneer we terug zijn in de casa zitten we nog even op het balkon en kletsen wat met Mayra en Carlos, ze hebben ook een kleine chihuahua genaamt Luna. Die nacht doen we de airco maar uit, want dat ding maakt zoveel herrie! De bedden zijn weer erg hard en het lijkt wel of er een soort plastic zak onder mijn matras ligt, want elke keer als ik me omdraai of beweeg klinkt het alsof ik op een plastic tas lig. Ach mocht ik in mn bed plassen lig ik goed. De volgende ochtend ontbijten we om 9.00 uur en daarna gaan we weer te voet de stad door, vandaag hebben we om 15.00 uur de sals workshop. Lekker toeristisch rondlopen door de stad en af en toe een terrasje uiteraard. Om een uur of 2 gaan we even terug naar de casa om schoenen aan te trekken, want anders komt het niet goed met m'n moves. De dansschool zit toevallig in dezelfde straat als de casa, maar dan weer aan het begin, nummer 20. We komen daar aan en worden verwezen naar de eerste verdieping, we komen in een soort ghetto terecht, maar achter de deur zit een soort bar. Ziet er gezellig uit, met spiegeles aan de wand. Er zitten wel ook andere mensen, maar we denken die doen misschien ook mee met de workshop. Nee hoor, die zitten daar gewoon wat te drinken, terwijl wij met zn 2en de les volgen. We krijgen les van een Cubaans meisje, dikke vette lol! Puck ziet er erg tegenop, want is volgens eigen zeggen houterig en stijf. Ik vind het echt super leuk, ik heb de grootste lol. Puck heeft wat meer moeite. Ik vraag aan onze danslerares wanneer de mannen komen, helaas zegt zij dat er geen mannen komen en lachend zegt zij dat de barman niet zo goed kan dansen...... Het is wel focking heet in die dansschool dus het zweet gutst van mn lijf. Na 2 uur dansen ben ik een volleerd salsa danseres, ik vond het geweldig! We zoeken weer een terrasje op om even bij te komen van deze ervaring. We eten meteen wat en weer onder genot van live muziek, helaas geen spontane dansacties waarbij ik meteen even mijn moves kon showen. Wellicht in een andere plaats.... De volgende ochtend zitten we vroeg aan het ontbijt, want we gaan om 10.00 uur op de fiets. Wekker gaat om 7.30 en om 8.15 zitten we aan het ontbijt. We moeten nog ongeveer 30 minuten lopen naar het verzamelpunt voor de fietstour. De zon schijnt alweer lekker, dus dat wordt weer smeren als een idioot. We hebben een fietstour geboekt bij een Nederlandse organisatie, dus we hebben een Nederlandse gids. Dan is de uitleg onderweg op de fiets wel wat beter te volgen, fietsen, opletten, foto's/filmpjes maken en luisteren is wel wat veel tegelijk. We komen aan bij het verzamelpunt en daar zit Tom al op ons te wachten. De fietstour zou met maximaal 6 personen zijn, maar we zijn uiteindelijk maar met z'n tweeën. Meteen een leuke klik met Tom, een leuke sympathieke vent. We fietsen met name door de wijk Vedado en het centrum van Havana. Hij verteld van alles over de geschiedenis van Cuba, erg interessant. Het fietsen gaat erg goed ondanks de hitte, af en toe even stoppen voor wat water en smeren natuurlijk. Onderweg vragen wij hem hoe lang hij al in Cuba woont en hoe hij hier terecht is gekomen. Hij woont nu 6 maanden in Cuba en is hier gekomen voor de liefde, OMG het bestaat dus echt nog...... 2 jaar geleden was hij in Cuba aan het backpacken en ontmkoet op zijn eerste dag een meisje in een dansclub in Havana. Liefde op het eerste gezicht.... hij brengt 3 dagen met haar door, reist verder en aan het einde van zijn reis nog 3 dagen. Ze houden daarna 6 maanden contact waarna hij weer terug gaat naar Cuba om meer tijd met haar door te brengen. Nu woont hij dus sinds 6 maanden in Cuba en is hij samen met een vriend uit Nederland een bedrijfje gestart in de touristische sector. Wat een verhaal!!! Zo uit grenzeloos verliefd..... onderweg drinken wij bij een lokaal koffietentje echte Cubaanse koffie, heerlijk (ook met 30 graden). Na 3,5 uur fietsen zit de toch erop, Tom heeft voor ons ook nog een rit in een oldtimer geregeld voor een goede prijs. We trakteren Tom even op een drankje op een terras terwijl we wachten tot we opgehaald worden voor de tour met de oldtimer. Daar komt een giga roze bak aanrijden met keiharde Cubaanse muziek, dat moet onze auto zijn. Helemaal te gek, we stappen achterin en de chauffeur verteld ons wat over de auto en het ritje. De muziek gaat weer op partystand en we vertrekken, we rijden door de stad en ondanks dat de chauffeur weinig Engels spreekt doet hij wel erg zijn best. Een voordeel van dit ritje is dat hij ons weer vlakbij de casa afzet, we hoeven dus niet weer die 30 minuten terug te lopen. Eenmaal terug bij de casa even wat ontspannen en die schoenen weer uit! In de avond eten we wat hij een restaurant om de hoek en drinken we nog een biertje en een mojito niet te vergeten. Bij onze casa kletsen we nog wat met de eigenaren van de casa en regelen we voor de volgende dag een taxi die ons naar het busstation brengt. De bus naar Vinãles gaat om 9.00 uur dus we moeten om 8.00 uur op het busstation zijn. Dat wordt dus vroeg de wekker zetten! Tot de volgende.....