Sydney

2 januari 2020 - Sydney, Australië

Daar ben ik weer.....Ik was geëindigd bij het bijkomen van onze roadtrip om in Sydney te komen. We kwamen rond 2 uur aan in het hotel even bijgekomen en daarna toch maar even aan de wandel. We moesten toch even op onderzoek waar we de volgende dag heen moesten gaan voor Oud & Nieuw. Wat mensen bij het hotel hadden ons 2 gratis locaties geadvisseerd dus zijn we toch maar even aan de wandel gegaan om te kijken waar dit zou zijn. De hele stad was al in rep en roer er werd van alles opgebouwd en klaargezet voor Oud & Nieuw, nou daar is koningsdag in Amsterdam niks bij..... We zijn de straat van ons hotel uitgelopen en daarna moesten we een tran naar beneden, echt een facking lange trap. Ik dacht naar beneden ok, maar ik moest straks ook weer omhoog....ff serieus! Het was wel leuk om zo even de stad door te lopen en alle voorbereidingen op het grote spektakel van morgen te bekijken. Er was nog sprake van dat alles gecanceld zou worden gezien de bosbranden. Een beetje dubbel wanneer er zoveel mensen alles kwijt zijn en de brandweermannen zo hard aan t strijden zijn voor het land. Ergens wel begrijpelijk, maar nu ik hier ben hoop ik dit toch wel van mijn bucketlist te kunnen afstrepen. Na ongeveer een half uur lopen zien we Sidney Harbour Bridge en The Opera House in de verte! Toch wel een momentje hoor..... Dan realiseer je je opeens dat je echt in Sidney bent! We lopen wat rond en chillen nog even in het park, ook daar zijn ze alles aan het opbouwen. We vragen aan een van de medewerkers wat de kaarten kosten voor de locatie in het park en hoe laat zij denkt dat we richting de gratis locatie bij The Opera House moeten gaan. De kaarten kosten maar liefst $450, WTF!!!!! En zij zegt erbij dat de hekken bij The Opera House om 8.00 uur open gaan vorig jaar was het om 10.00 uur in de ochtend vol was en dan sluiten ze de hekken..... Wij willen natuurlijk voorkomen dat we geen plek hebben, maar jeetje wat vroeg. Zij verteld ook dat het belangrijk is dat je voldoende water en wat eten meeneemt, een kleed of handdoek om op te zitten en een paraplu kopen voor schaduw, vorig jaar waren er veel mensen onwel geworden van de hitte. Jeetje wat een toestand bedenken we, nu maar even op zoek naar een paraplu. Die hebben we eigenlijk vrij snel gevonden. We besluiten om de volgende ochtend langs de supermarkt te lopen, anders lopen we nu de hele tijd met al die boodschappen te sjouwen. We besluiten uiteindelijk de wekken om 7.00 uur te zetten voor de volgende ochtend, vroeg hoor! Maar het is voor een goed doel, moeten we maar denken. In de avond kan het ook nog wel afkoelen en er komt vaak een fris windje opzetten dus we nemen ook maar iets met lange mouwen mee en een sarong. Ok bepakt en bezakt met kleding, zonnebrand en paraplu lopen we weer richting de hééééle lange trap. We moeten nu een hele andere route lopen, want de route die wij gisteren liepen is afgesloten. Ok dat wordt even zoeken, maar we komen er wel. Onderweg zien we al heel veel mensen die uren in een rij zitten voor een locatie, we weten niet wat we zien.....Stoelen, slaapzakken het lijkt wel alsof mensen daar de hele nacht hebben gebivakeerd. We duiken nog even een supermarkt in en slaan nog wat broodjes, chips en fruit in. Na wat zoeken en lang wandelen komen we bij de rij aan voor The Opera House, best lang. Maar op een gegeven moment begint het te lopen, wij weten totaal niet wat wij moeten verwachten, onze hoop is nu alleen nog maar dat we binnen komen en dat we op de goede plek zijn, niet dat er eenmaal bij de ingang nog om een kaartje wordt gevraagd. Na ongeveer 20 minuutjes zijn we bij het hek en we mogen door......YEAH! Daarna komt nog tassen inspectie, alles is super goed geregeld. Veel beveiliging en duidelijke richtlijnen. Iedereen is vriendelijk en vrolijk, daar hou ik wel van want ik doe gewoon mee! We zijn binnen, nu een goede plek. Er wordt nog gezegd dat je het eigenlijk overal goed kan zien, dus dat het niet veel uitmaakt waar je gaat zitten. Wij besluiten uiteindelijk dichtbij het waterpunt, waar je je flesjes kunt vullen, tegen een hek aan te gaan zitten. Dan kunnen we ook af en toe nog even leunen. We zitten om de stenen, dan gaat wel een uitdaging worden. Het is nu half 9 in de ochtend, het idee dat we hier sowieso tot 12 uur 's nachts zitten is een beetje onwerkelijk. Maar we zitten, dat was ons doel. De zon breekt door en het is niet uit te houden zo heet, we gaan liggen, zitten, leunen, lopen. Er zijn onegveer 7000 mensen in dit gebied dus er valt ook genoeg te zien. Het valt me nog mee hoe snel de tijd gaat en hoe zat ik het ben. Het heetste moment van de dag was wel even afzien hoor, zweten als een idioot! Gelukkig zitten we vlakbij het waterpunt dus we drinken veel water en smeren, smeren en nog eens smeren. En natuurlijk schuilen onder mijn paraplu. Er zijn een paar tenten waar je ook wat eten en drinken kan kopen, redelijk prijzig maar ok. Je bent maar een keer met Oud & Nieuw in Sydney natuurlijk. Alcohol, daar moet ik sowieso niet aan denken in dat bloedhete weer!
Om 17.00 uur is er een soort vliegtuigshow, wel geinig. Om 21.00 uur is er kindervuurwerk, dat is al zo'n spectaculaire show dat ik mij niet kan voorstellen hoe de vuurwerkshow om 00.00 uur dan zal zijn. De zon gaat rond 20.00 uur onder en dan komt het windje opzetten, al snel wordt het wat fris. Ik probeer zo lang mogelijk in mijn hempje te blijven en nog niet mijn vestje of sarong om te slaan, dan heb ik er straks niks meer aan denk ik. Om 22.00 uur kan het echt niet meer hoor, best frisjes. Nu is het dan echt bijna zover, de muziek speelt. Wij kunnen meegenieten van een live band die vlakbij op een feest speelt. Erg gezellig! Dan begint toch echt het aftellen, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, HAPPY NEW YEAR! Het vuurwerk barst los, jeetje wat een show! Echt ongelofelijk! Dit was driedubbel deze heftige lange dag waard! Zodra het vuurwerk is afgelopen stroomt ook iedereen meteen weer weg, kun je je voorstellen 7000 mensen die gemoedelijk door de straten van Sydney lopen. Geen onvertogen woord, of problemen gemerkt. Wat een dag, maar wat een spectaculair einde van 2019 en begin van 2020.
We duiken nog even een kroeg in de buurt van het hotel, drinken nog wat en gaan daarna terug naar het hotel. De volgende dag willen we natuurlijk meedoen met de nieuwjaarsduik bij Bondi Beach. Eerst maar even rustig aan opstarten, ons lichaam is gebroken van die dag op de stenen..... We gaan rond 12.00 uur richting Bondi Beach, we pakken de trein vlakbij ons hotel en daarna de bus. We komen lekker op tijd aan, want de nieuwjaarsduik is pas om 16.00 uur. Eerst even lekker relaxen op het strand en natuurlijk even de lifeguards van Bondi Beach bewonderen. Het is best een lekkere dag, wel wat bewolking, of smog, ik kan het verschil niet zo goed zien. Maar de zon brand goed, dus je kan bedenken waar ik druk mee ben, smeren, smeren, smeren. Om 15.30 uur verzamelen bij het lifeguard gebouw op Bondi Beach, nou dat is een bijzondere samenkomst. Allemaal Nederlanders, unox mutsen, oranje kleding, Nederlandse vlaggen. Echt bizar. Er wordt echt even een feestje van gemaakt, om vervolgens af te tellen naar de nieuwjaarsduik. Er waren zo'n 900 mensen, allemaal rennen richting zee. De zee was best koud moet ik zeggen en ook wel een gekke, maar vooral leuk ervaring. Morgen alweer onze laatste dag in Sydney, we besluiten om eerst maar even rustig aan te doen in de ochtend. En ook maar even op zoek te gaan naar een camping voor de eerste nachten. De berichten over het gebied waar wij weg zijn gereden vanwege gevaar. Hier is het volop in het nieuws er worden ongeveer 10.000 mensen geëvacueerd via zee of een helikopter, toch heel heftig allemaal! Zo verdrietig voor de mensen die alles kwijt zijn, het nieuws grijpt ons wel aan. In de ochtend zijn we druk met het zoeken naar een camping, we hebben wat campings gemaild en gaan vandaag bellen. Uiteindelijk hebben we een camping gevonden in Anna Bay voor de eerste 2 nachten en daarn gaan we door naar Coffs Harbour voor 2 nachten. Op dit moment zijn daar geen branden, we hebben telefonisch contact gehad. Tja je moet wat hè! In de loop van de middag hebben we via tripadviser een gratis tour gevonden door de stad, dat besluiten we te gaan doen. We wandelen weer naar het verzamelpunt is ongeveer een half uur lopen. We komen weer in een andere gedeelte van Sydney, zo zien we toch weer wat nieuws van de stad. De tour is erg leuk, de gids verteld veel over Sydney en de geschiedenis. We zijn toch wel weer 3 uur onder de panne geweest. Vandaag hebben we dik 20.000 stappen gelopen, dus zere kuiten en moeie benen! Nu moe maar voldaan van onze dagen in Sydney aan het nagenieten op de kamer. Morgenochtend gaan we de camper ophalen en weer op naar ons volgende avontuur.
Tot de volgende........

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Zoos:
    2 januari 2020
    Supertof!!!!!! Weer een heel verhaal! En wat fijn dat oud en nieuw zo een succes was!
    Succes en veel plezier met de camper!!
    Xxx
  2. WendyvanVuure:
    2 januari 2020
    Wat een mooi verhaal dat is echt genieten op naar het volgende avontuur xxx
  3. Roos:
    2 januari 2020
    Wat gaaf om zo oud en nieuw te vieren 😍
    En nu idd op naar een nieuw avontuur met de camper. Ben benieuwd 😀
    Veel plezier!
  4. Rita Heijm:
    2 januari 2020
    Wat een geweldig verhaal weer! Zo van genoten. En zo apart om in het echt oud en nieuw in Sydney mee te maken 👏🏻Ja, je moet er wat voor over hebben,dus een hele lange zit. Toch was het de moeite waard en dat neemt niemand jullie meer af. En de nieuwejaars duik...super! Nu verder treken met de camper. Veel plezier en via jullie geniet ik mee. Zo leuk om dit alles te lezen. 💋💋💋
  5. Werner:
    Goed bezig.

Alles is al gezegd
  6. Leny van vuure:
    3 januari 2020
    Wat een belevenissen Kelly en Puck dit neemt niemand meer jullie af. Oud en Nieuw en Sydney, ben zeer zeer benieuwd hoe het is met met de bosbranden. hoe is het mogelijk dat jullie nu juist in dit land reizen. Dikke knuffel trots op jullie beiden Oma appeltje
  7. Charissa:
    3 januari 2020
    Super vet Kel !! Gelukkig nieuw jaar !! Heel veel plezier met de camper !! Hele mooie ervaring rijker straks! Zo leuk !! Enjoy 😘