Roadtrip naar Sydney

30 december 2019 - Sydney, Australië

Daar ben ik weer... Ondertussen zijn wij in Sydney aangekomen, maar wat een avontuur!
Zondagochtend om 9.00 uur bij het hotel vertrokken om onze auto te gaan ophalen. Weer zijn wij met de tram gegaan, maar deze keer 1 halte zwart gereden. Wij moesten 1 halte buiten de free zone uitstappen, maar we hadden geen OV chilpkaart meer natuurlijk. Dus hebben wij de gok maar genomen, gelukkig geen controle. Het autoverhuurbedrijf redelijk snel gevonden en alle ook aardig snel geregeld. Ok daar begint het avontuur, gelukkig is het een automaat. Dus dat scheelt alweer.... Maar we zitten redelijk in de stad en gaan nu voor de eerste keer aan de linkerkant rijden. heel gek hoor! Puck vindt het erg spannend, dus ik zeg ga jij dan maar eerst dan heb je het gehad. Nou dat gaat eigenlijk best goed, is wel even goed nadenken natuurlijk, maar er rijd veel verkeer dus je kan gewoon achter andere aanrijden. We gaan eerst naar Brighton beach, daar staan de gekleurde strandhuisjes. Wij hebben natuurlijk een extra mobiel met simkaart van hier dus daar hebben wij navigatie op. Dat is echt wel nodg hoor..... In Brighton beach aangekomen wandelen we even over het strand, nemen wat foto's en gaan dan op zoek naar een supermarkt. We hebben nog niet ontbeten dus willen gewoon wat broodjes enzo voor onderweg kopen. Dat lukt, wij kijken onze ogen uit in deze supermakt, je kan er alles kopen en echt wel voor een redelijke prijs. In deze winkel gaan we ook shoppen wanneer we onze camper hebben. Broodjes check, hummus check, wat fruit check, maar hoe gaan we de broodjes opensnijden en smeren. Een mes erbij, half slagersmes maar ok. Mensen zullen wel denken......
Ok nu maar op weg naar Eden, het is ongeveer 6 uur rijden. Volgens de navigatie komen we rond 19.15 uur aan. De rit gaat erg goed, komen wel door redelijk afgezonder gebied, maar Eden staat nog steeds op de borden dus dan gaat het goed. Op een gegeven moment rijden we achter 3 brandweerwagens met zwaailichten, ze maken niet enorme vaart dus wij rijden ook gewoon rustig door. Rond 6 uur komen we aan in een plaatsje Can River en daar is onze afslag van de rotonde afgesloten door de politie. We mogen niet verder, want verderop is een flinke brand ontstaan. We kunnen naar Eden via Canberra, dat is ongeveer 3 uur omrijden. Er is een tankstation waar iedereen die is gestrand eigenlijk even parkeert om na te denken wat te doen. Wij dus ook..... Wij bellen met Fran, de eigenaresse van de B&B waar we zouden verblijven, zij zegt dat rijden via Canberra niet echt een optie is, want dan komen we midden in de nacht aan. Zij adviseert ons om in de buurt van Canberra een verblijf te zoeken. Wij twijfelen eigenlijk een beetje, want Canberra is nog zo'n 4 uur rijden en rijden in het donker is hiet niet zo fijn. We maken nog een praatje met de politie agent en hij zegt jullie moeten hier echt niet blijven. Het is hier niet veilig en morgen is het alleen maar erger. Ok dan besluiten we maar door te rijden, maar waar naartoe hebben wij eigenlijk geen idee van. Het is nog tot ongeveer half 9 licht en daarna echt pikkedonker. Met groot licht rijden we over de verlaten wegen. Echt bizar, vaak ook geen bereik dus toch wel spannen! m 10 uur komen we bij een kleine paats aan genaamt Cooma, nooit van gehoord maar ok. We zien een motel en besluiten toch maar te kijken of ze nog een kamer hebben. Nou dat hebben ze, kost wel 140 dollar, maar we zijn kapot en zien het toch niet zo zitten om in de auto te slapen. Het zou vanaf hier nog ongeveer 4 uur rijden zijn naar Sydney en we zijn nu ver genoeg van de branden weg. Wat een toestand, even douchen en daarna compleet gesloopt slapen. Toch een onrustige nacht na zo'n avontuur en we weten natuurlijk ook niet wat de volgende dag ons weer gaat brengen. De volgende ochtend vroeg de wekker gezet, we lezen op nu.nl dat er een gebied zo groot als half Belgie is ontruimt gedurende de nacht. Dit was in het gebied waar wij waren, we zijn dus maar blij dat wij door zijn gereden. We stappen om 8 uur in de auto richting Sydney, we kunnen de auto tot 16.00 uur inleveren dus we hebben wat speling voor onvoorziene omstandigheden. De rit verloopt eigenlijk wel goed, soms wat last van rook, wat ook wel een soort mist lijkt. Af en toe ruikt het echt naar brand, maar verder ging het prima. Om half 1 rijden we Sydney binnen, hele drukke stad dus goed opletten! Nog even de auto aftanken en dan terug brengen. Bij het Mercure hotel moeten we schijnbaar gewoon de parkeergarage inrijden, duurde even voordat we dat door hadden. Maar uiteindelijk gevonden. Auto ingeleverd en toen maar met de taxi naar het hotel, zou ongeveer 15 dollar zijn nou dat hadden wij er wel voor over.
Nu bij het hotel aan het bijkomen van deze trip, morgen oud&nieuw weer even kijken hoe dat zal verlopen.
Tot de volgende........

1. WendyvanVuure:
    30 december 2019
    Fijn dat jullie veilig in Sydney aan gekomen zijn wat een avontuur om mee te beginnen xxx
  2. Zoos:
    30 december 2019
    We hadden elkaar natuurlijk al gesproken maar zo het verhaal lezen is nog spannender!! My God!!!!
    Hopelijk nu een wat rustigere reis. Enjoy!!!!💋
  3. Leny van vuure:
    30 december 2019
    Wat een toestand zeg, het is goed dat jullie niet in paniek raken, maar ja 2 stoeren meiden zie het helemaal voor me. Kijk uit naar het volgende verslag, Dikke knuffel, Ben trots op jullie alle 2
  4. Rita Heijm:
    1 januari 2020
    Gelukkig zijn jullie niet in paniek geraakt. En alles is goed gekomen. Toch een spannend avontuur beleefd. Hopelijk nu een rustige periode ,zonder omrijden. Goede reis🍀🍀🍀