De heenreis en eerste dag

8 juni 2017 - San José, Costa Rica

Zo hier dan het eerste verhaal. Inpakken liep allemaal voorspoedig, al online ingecheckt dus alleen nog maar even bagage afgeven. Mijn doel was dit jaar om minder mee te nemen, dus ik was erg benieuwd naar het uiteindelijke gewicht van mijn backpack. De teller stopte op 12,8 kg en vorig jaar was het 14,8 kg dus 2 kg minder, doel bereikt. Maar direct sloeg de twijfel toe of ik dan niet iets vergeten was. Ach daar kon ik toch niks meer aan veranderen mocht ik wel wat vergeten zijn, dus laat het los. Nog even een kopje koffie gedronken met de familie en daarna richting douane, de drukte viel daar gelukkig mee. Wel alles weer uit je tas, electronica, vloeistoffen door de scan en gefouilleerd, maar gelukkig was alles weer in orde. De vlucht vloog gewoon op tijd dus rond 12.10 konden we gaan boarden. Eenmaal in het vliegtuin werd verteld dat we mog zo'n 1,5 uur moesten wachten, vanwege de wind was er maar een startbaan beschikbaar erg druk dus. Achteraan aansluiten blijkbaar,  meteen dachten wij ok gaan we onze aansluitende vlucht dan nog wel halen. Dat zou er toch wel om spannen. Uiteindelijk zijn wij om half 3 vertrokken in plaats van 12.55. Ik had al een hele film gekeken voordat we überhaupt in de lucht waren. Onze vlucht vanuit Panama zou om 19.10 lokale tijd vliegen enzoals het ernaar uitzag zouden we om 18.05 aankomen. Moet haalbaar zijn,  natuurlijk afhankelijk van hoe ver het lopen is naar de gate. Was dit ook genoeg tijd voor de tassen dachten wij meteen weer, deja vu met vorig jaar! Toch ook nog even een uurtje kunnen slapen tijdens de vlucht, maar voornamelijk lekker film gekeken er was goed keus! Aakomst op Panama inderdaad om 18.05, het kan je dan niet snel genoeg gaan. Maar iedereen gaat op z'n gemak handbagage pakken en ook nog een paar langzame kinderen voor ons, heel irritant! Zeker als je haast hebt. Op zoek naar de gate voor onze vlucht, in eerste instantie wordt 22a geroepen, prima want we staan nu bij 25 klein stukje lopen dus. Komen we daar aan klopt het helemaal niet met ons vluchtnummer, weer vragen (spreken weinig tot slecht engels, lekker dan!) Gate 20, gaan we weer nu toch maar even een stebige pas erin, ook dit vluchtnummer klopt niet en deze vlucht gaat Guatamala laten we dat maar niet doen. Laatste poging, gate 17 en ja hoor bezweet en al komen we bij de gate, alles even checken en ja het klopt. Boarden is nog niet begonnen dus we kunnen rustig ademhalen, we hebben het gehaald. Nu de bagage nog. Het is nog ongeveen 1,5 uur vliegen, prima. Vliegen gewoon op tijd dus landen uiteindelijk om 19.35 lokale tijd. Eerst moeten we door de douane, in het vliegtuig alweer van alles in moeten vullen (border security) heb je planten bijje, heb je meer dan $10.000 contant geld bij je (i wish), waar ga je verblijven etc. Er staat een GIGA rij bij de douane, daar hebben we denk ik wel een uur moeten wachten. Uiteindelijk alles in orde en kregen we er weer een stempel bij in ons paspoort. Nu op naar de bagageband, toch wel weer spannend. We kwamen aanlopen en ik herkende direct mijn felgroene flightbag, toch een goede keus geweest zo'n  opvallende kleur. Eenmaal dichterbij zagen we ook de tas van Puck, eind goed al goed. Nu op zoek naar onze chauffeur die ik geregdl had via het hotel, we kwamen de hoek om en zagen een Costa Ricaan staan met een bordje 'Kelly van Vuure' dat kon er maar een zijn natuurlijk. Even lopen naar zijn auto en dan richting hotel, we moesten ook nog even pinnen dus vroegen hem om even langs een ATM te rijden. Het werd weer handen en voeten werk, want ook hij sprak weer geen woord engels. Uiteindelijk begrepen wij elkaar en is hij naar een bank gereden zodat wij nog even konden pinnen. Het was ondertussen al 21.15 en wij hadden er een aardige trip opzitten, de moeheid begon aardig toe te slaan. Aangekomen bij het hotel werden wij hartelijk ontvangen er zat nog een Amerikaan, even gezellig een praatje gemaakt maar al snel onder de douche en lekker slapen. Prima bedje en een heerlijke nacht geslapen. De volgende ochtend heeft de eigenaar van het hotel een kaartvan de stad voor ons. Wij hebben vandaag sowieso 1 doel en dat is de belasting om het land te verlaten en naar Nicaragua te reizen over land te regelen. Dit kan bij Banc Credito, daar moesten wij vandaag dus heen. We zitten op loopafstand van het centrum dus dat is wel leuk, een stukje door de stad gelopen en nog wat marktjes meegepakt onderweg. Uiteindelijk alles kunnen regelen bij banc Credito dusdat kon ook weer afgevinkt worden. We moesten ook nog een keer pinnen, want we gaan morgen naar een gebied waar geen pinautomaten zijn. Dus op zoek naar een ATM en gevonden. Alleen geeft de ATM zowel bij Puck al bij mij een foutmelding, canceled of iets met dat er niet genoeg geld op de rekening zou staan wat natuurlijk onzin is. Ok dit is een probleem en ook raar aangezien we gisteravond ook gewoon hebben gepint. Alle banken in de stad afgelopen en nergens kwam er geld uit, ok en nu! Even terug naar het hotel om online te kijken wat het probleem kan zijn. Daar konden we niet echt een duidelijke reden vinden waarom het niet zou werken. Online een vraag gestuurd naar de ing, maar daar is het natuurliji veel later dus daar krijg ik nu geen antwoord meer op. Uiteindeliji besloten om maar geld te pinnen met onze creditcard, zal wel wat duurder zijn maar we hebben toch geld nodig. Dat is gelukkig gelukt en zoals het er nu uitziet is het helemaal niet duurder. Nu is het ondertussen 17.45 en heb ik de blaren op m'n voeten staan van het lopen. Het heeft net keihard geregent en geonweerd, echt niet normaal! We gaan zo maar ergens een hapje eten en dan op tijd naar bed. Morgenochtend worden we om 6.10 opgehaald. Zo dit was het eerste verhaal, tot snel.

1. Zoos:
    9 juni 2017
    Hey schat!! Nou blij om wat van je te horen!! Wat een gedoe weer allemaal. Zie je dat heb je in Luxemburg niet hahaha!
    Ga lekker genieten lieverd en ik houd je verhalen in de gaten. Superleuk!
    Xxxxx
  2. Wendy vanvuure:
    9 juni 2017
    Fijn om wat telezen van jullie wat een gedoe met pinnen gelukkig hebben jullie nog je creditcard maar is wel raar ik kijk uit naar het volgende verslag dikke xxx
  3. Roos:
    9 juni 2017
    Nou dat was wel weer even een spannend momentje! Maar gelukkig is het goed gegaan en hebben jullie het gehaald. En ook fijn dat het goed is gegaan met de bagage. Nu lekker genieten! Kus
  4. Leny van vuure:
    9 juni 2017
    Hallo wereldreizigers, wat een enig reisverslag, als ik daar zou zijn krijg ik geen geld uit de automaat, daar ben ik toch te oud voor ha ha dikke kus en geniet van de reis
  5. Charissa:
    10 juni 2017
    Jeetje, heb jij weer !! Lekker begin van de trip. Gelukkig heeft de vertraging alleen de wachttijd op je doorvlucht verkort en konden jullie wel lekker door vliegen. Gelukkig is het goed gekomen met je creditcard !! Zal toch wat zijn zonder geld Lekker genieten en ik ga je reisverhalen vanaf hier volgen. Super leuk !!!!!!