Naar Nicaragua, San Juan del Sur

14 juni 2017 - San Juan del Sur, Nicaragua

Zo daar ben ik weer, deze keer vanuit Nicaragua. Gisteren zijn we om 5 uur opgestaan om vervolgens op 5.45 te vertrekken richting de grens. We hadden de dag ervoor een shared shuttle geregeld, dat betekend dat je samen met anderen in een busje reist. Alleerst moesten we 2,5 uur rijden richting Liberia, daar zouden we van busje wisselen. Hier konden we dan ook even wat eten en eventueel de vertrekbelasting regelen, maar dat hadden wij al in San José gedaan. De zon brak door en tegen de tijd dat we aankwamen in Liberia was het bloedverziekend heet. Heerlijk met een backpack achterop en voorop. Na even wat gegeten en gedronken te hebben was het andere busje gearriveerd, de tassen werden ingeladen en er werden surfplanken op het dak gebonden. We zaten samen met 4 jongens uit Israël en een stel uit Canada. Nu was het op naar de grens, dit was nog ongeveer 2 uur rijden. We hebben gezellig met de anderen zitten kletsen in het busje, heerlijk al die reisverhalen. We kwamen aan bjj de grens, enorm veel vrachtverkeer. En een chaos van jeweslte. We moesten het busje uit en lopend de grens over. Ok, tassen weer op buik en rug en gaan! Eerst nog even langs de douane, een vertrekstempel. Dat verliep allemaal soepel. Nu lopend de grens over, nog 3 keer m'n paspoort moeten laten zien, maar toen waren we er. Hier ook weer naar de douane, je moet ook nog betalen om het land binnen te komen. 12 dollar p.p. uiteraard weer een paspoort controle en ook weer een stempel in m'n  paspoort erbij. Nog even controle van de bagage en zelfs bij de uitgzng van de douane nog een keer je paspoort laten zien. Nou nu weten ze wel wie ik ben denk ik. Maar verder alles zonder problemen verlopen, we zijn in Nicaragua! Ook het stel uit Canada was toegelaten, bij de jongens uit Israël duurde het iets langer, maar uiteindelijk mochten zij ook het land in. Daar hebben we gezamenlijk weer een busje gepakt richting San Juan del Sur, een kustplaats wat ongeveer 1,5 uur rijden is vanaf de grens. Het was nog steeds stralend mooi weer dus we keken ernaar uit om heerlijk op het strand nee te ploffen. Na 1,5 uur kwamen we aan, we hadden gisteren een bed&breakfast geboekt, dat zag er leuk uit. Zwembadje erbij, heerlijk! De accomodaties hier zijn wat prijzig want het is een populaire kustplaats, er wordt veel gesurft hier. We hadden een kamer met stapelbed, ook weer eens wat anders. Ik zei wel tegen Puck, jij moet boven hoor! Daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee...... ze heeft ondertussen wel door dat ik motorisch niet zo vaardig ben, dus zij vond het geen probleem om boven te slapen. Die middag heerlijk van het mooie weer genoten, lekker even naar het strand geweest, in het zwembad gezwommen en terrasje oo het strand gepakt. Bij de bed&breakfast hebben ze een dakterras met hangstoelen, kijk je over de hele baai uit echt ee  top plek! In de avond in een wat prijzig restaurant aan het strand gegeten, er was live muziek dus dat maakte de middag helemaal. De volgende ochtend begon voorspoedig, geen activiteiten op de planning dus lekker rustig aan een dagje niksen. Om 9 uur zaten we aan het ontbijt, pannenkoek met fruit. Het weer zag er voorspoedig uit, wat bewolking maar wel een lekker zonnetje. We besloten naar het strand te gaan. Daar hebben we ons gesetteld om 2 strandbedjes, heerkijk ontspannen! Ik bleef wel obsessief smeren, want nu kwam er zon op lichaamsdelen die al hééééél lang geen zon hebben gezien. Na ongeveer 2 uurtjes begon het een beetje te betrekken en na niet al te lange tijd voelde ik spetters, nee hè?! We hoopte nog op een klein buitje maar het is de rest van de middag niet meer droog geweest, erg jammer! We hebben even wat gegeten aan het strand, maar zijn toen terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we onze komende dagen een beetje uitgestippeld. Morgen gaan we richting San Jorge om vanaf daar de ferry naar Ometeppe te nemen, in de lonely planet staat dat het pittig kan zijn voor mensen met last van zeeziekte, lekker dan! Ik heb weer een hele apotheek bij me voor zeeziekte, dus morgenkchte6ga ik aan de slag. Het is ongeveer een uur varen met de ferry dus ik overleef het wel. We gaan hier morgen rond 9.30 weg, we willen de ferry van 11.30 halen. Tot de volgende.......