St. Lucia

12 december 2022 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vanaf de grens van Swaziland is het nog ongeveer 2 uurtjes rijden naar St. Lucia. De weg is weer stukken beter, we rijden veel over de tolweg dus dat is prima rijden. Lekker met 120 over de weg! Na ongeveer 1,5 uur moeten we de afslag nemen, ook helemaal prima. De navigatie zegt op een gegeven moment dat we rechtsaf moeten slaan, maar dat is een zandweg...Zou dat wel kloppen? We doen het toch maar, we zijn nu toch al enigsinds gewend geraakt aan het offroad rijden. Al is het voor de auto wat minder fijn natuurlijk, die is ondertussen niet echt meer zilver maar meer wazig rood stoffig is geworden. We rijden ongeveer 30 minuten over deze rode zand/klei weg en vragen ons steeds meer af of we wel goed rijden. En opeens vanuit het niets draai je dan weer de asfalt weg op. Google maps doet soms ook gewoon waar die zin in heeft, dit zou dan wellicht een wat snellere route geweest moeten zijn of zo? Had van mij niet per se gehoeven hoor! Maar goed we rijden weer en ondertussen zien we ook borden met St. Lucia, dus alles komt weer goed. Op een gegeven moment rijden we een brug over, dit is de enige toegangsweg naar St Lucia, dus als er wat met die brug gebeurd zitten we vast, haha. Ons hotel zou aan de hoofdstraat moeten liggen, eerst een rotonde. Tenminste, kan je eigenlijk niet echt een rotonde noemen met een klein rond hobbeltje in het midden. Maar goed we rijden de rotonde keurig linksom en dan rechts de hoofdstraat in. Het zit vol met hotels en lodgen, nu die van ons nog vinden. Uiteraard lukt dit niet meteen, maar rijden we de straat ongeveer 3 keer op en neer. Om vervolgens een enorm bord te zien met de naam van ons hotel, lekker bezig! We parkeren de auto en checken in bij de receptie. We worden naar onze kamer gebracht. Enorm grote kamer, 2 slaapkamers met eigen badkamer, woonkamer en grote keuken. Ziet er op zich goed uit. De overnachtingen zijn inclusief ontbijt, maar we horen dat we voor het ontbijt naar een andere lodge van de eigenaar moeten gaan. Beetje omslachtig, maar ok. Die middag lopen we wat door het stadje en een klein marktje aan het einde van de straat. Veel restaurants en gezelligheid, weer een hele andere vibe dus. De volgende dag hebben we om half 11 een boottocht, want deze plaats staat bekend om een grote populatie van nijlpaarden. Die zelfs in de avond door de hoofdstraat zouden kunnen lopen. Bij mijn badkamer spuit er meer water uit de zijkant van de douchekop dan naar beneden, conclusie compleet waterbalet, maar ik heb geen zin om nog naar een andere kamer te verkassen, dus ik vraag wat extra handdoeken en leg deze gewoon op de grond in de badkamer. Uiteraard voornamelijk voor mijn eigen veiligheid, want voor dat ik het weet lig in weer eens onderuit natuurlijk. De volgende ochtend tijd voor het ontbijt, we gaan op zoek naar de andere lodge, deze ligt een straat achter de hoofdstraat. Super leuke vibe, Forest lodge heeft het. Heel leuk en het ontbij is prima geregeld. Bij ons hebben ze ook een zwembad, maar niet echt stoeltjes of ligbedjes, hier wel. Daarna richting de boottocht, we moeten weer de brug over en vanaf de brug spot ik direct al wat nijlpaarden in de rivier. We zitten op een boot voor 15 personen, maar zijn met 4 personen. Helemaal lekker! Het is heerlijk weer en we zien enorm veel nijlpaarden, er zouden ook krokodillen moeten zitten maar die hebben we helaas niet gezien. Na deze boottocht hebben we wat in het stadje gegeten en besloten om nog even bij het zwembad van de andere lodge te gaan liggen, dat was een wat aangenamere omgeving dan bij ons eigen hotel. Daar hebben we nog heerlijk van het middagzonnetje kunnen genieten. Wat hier jammergenoeg wel een groot ding is load shedding, dat wil zeggen dat de overheid vanwege de verwachting van een enorm tekort aan energie besloten heeft om een paar keer per de dag de stroom er volledig af te gooien. Dit gaat in verschillende tijdsblokken en kan ook continue wijzigen, echt enorm vervelend. Er zijn namelijk maar weinig accommodaties met een generator, dus dat betekend dat je soms bijvoorbeeld van 19.00 uur tot 22.00 uur in het pikkedonker zit. Geen licht voor de wc of badkamer, wij blij dat we zaklampjes mee hebben. Maar ook lastig met opladen van apparatuur, moeten we dus vaak van te voren rekening mee houden. Elke dag weer vragen, ' hoe ziet de load shedding er voor vandaag uit'? Wanneer we terug komen op onze kamer hoor ik opeens hevig gegil uit de slaapkamer van Puck. Ja hoor een kakkerlak, getsie! En nu? Je wilt echt niet in dat bed liggen terwijl je weet dat er een kakkerlak rondloopt.... We lopen naar de receptie en geven dit aan, er komt een schoonmaakster met een spuitbus en zegt ik ga het regelen. Ok wij gaan dan maar naar een restaurant om te eten en zien het straks wel weer. Puck geeft wel meteen aan, ik kom bij jou slapen! Nou dat mag hoor!
Na het eten met knikkende knietjes de kamer in, load shedding is ook alweer gestart dus pikkedonker en wij met zaklampen de kamer in! Uitgebreide inspectie natuurlijk waarbij je nog 2 kakkerlakken aantreffen, de chemische spuitbus hebben we nu maar er staat wel luchverfrisser in de badkamer, dan dat maar. Puck spuiten en ik sta klaar met een tijdschrift om deze op de kakkerlak te gooien en vervolgens platstampen.  Je had ons moeten zien, in het donker, toch een soort gillend kakkerlakken vermoorden. Uiteindelijk wel gelukt, maar we moeten die chemische spuitbus hebben. Ik bij de receptie gehaald. De slaapkamer van Puck soort van hermetisch afgesloten en in mijn slaapkamer nog grote inspectie. Nou ik kan je zeggen, je ligt toch niet helemaal lekker! Natuurlijk ben je je bewust van het feit dat je in een land bent waar veel dieren, insecten, spinnen, slangen etc zijn. Maar veel van deze hoef ik niet per se in mijn slaapkamer te hebben.
De volgende dag gaan we lekker zelf op rit in het national parc en dan door naar Cape vidal een prachtig strand. Na het ontbijt gaan we die kant op, weer lekker dieren spotten vanuit de auto. In dit park zijn geen roofdieren aanwezig. We zien onderweg zebra's en buffels, uiteraard komen ook de impala's weer voorbij. Na ongeveer 1,5 uur komen we aan bij Cape Vidal erg mooi en indrukwekkend, het park grenst eigenlijk direct aan het strand, dus de dieren zouden ook zomaar het strand op kunnen komen. We maken nog even een flinke wandeling over het strand om vervolgens weer de weg terug te gaan door het park. Wat prachtige uitzichtpunten pakken we nog mee, ook weer een hele andere omgving dan wat we eerder hebben gezien. Dat verbaast ons iedere keer weer dat de natuur en vegetatie zo enorm anders is steeds.

Na deze rit rijden we door naar een restaurant aan de andere kant van het dorp. Onderweg zien we een enorm grote dikke slang over de weg, we gillen eerst een beetje maar proberen daarna snel een telefoon of camera te pakken voor een foto. Uiteraard te laat! Maar dit was echt een joekel en zwart, dus zou het een black mamba geweest kunnen zijn?! Die avond is er in het restaurant tegenover ons sushi dag, op woensdag 50% korting op de sushi, helemaal lekker. We hebben heerlijk gegeten, maar ja toen moesten we weer terug naar ons kakkerlakkenhotel, haha. Inspectie en spuiten, dat moest het maar weer worden.
De volgende ochtend lagen er weer 2 dode kakkerlakken in de woonkamer, gatverdamme! Tijd om te gaan....
Nu door naar Winterton, lange rit 5 uurtjes.

1. WendyvanVuure:
    21 december 2022
    Wat zijn jullie toch bikkels,in het pikke donker op zoek naar kakkerlakken. Maar daarin tegen zien jullie wel heel veel toch maar die landweg op en we zien wel stoer hoor.
  2. Leny van vuure:
    21 december 2022
    Wat een verhaal weer Kelly. nou ik sta rustig 1 dag op de keukentafel voor 1 muisje hoor. maar heerlijke de avonturen te lezen , ja een land met vele verschillende aspecten , een geweldig avontuur kijk uit naar het volgende reisverhaal dikke knuffel Oma ook natuurlijk aan Puck
  3. TravelHuys Claudia Ike:
    21 december 2022
    hahaha ik ga stuk, zie het al voor me!