Winterton

15 december 2022 - Winterton, Zuid-Afrika

Lange rit voor de boeg, want vanaf St. Lucia is het ruim 5 uur rijden naar Winterton (Drakensberg). We rijden over de tolweg, maar vanaf het moment dat we de afslag hebben genomen is de omgeving weer adembenemend. We hadden natuurlijk al wat informatie opgezocht over onze bestemming en Drakensberg, maar dit zag er echt prachtig uit. Uiteraard is de afslag richting onze accommodatie, Ardmore Guest Farm wederom een dirt road. Zand, stenen, keien, klei, gaten alles komt weer voorbij voor zo'n 6 km. Maar goed uiteindelijk komen we weer veilig aan op onze bestemming. Bij de receptie worden wij ontvangen door een gezellige gozer, hij heet Blaze. We krijgen van hem informatie over de omgeving en uiteraard over ons verblijf. We worden naar onze cottage gewezen en we kunnen lekker voor de deur parkeren. Eenmaal binnen zijn we erg te spreken, ziet er lekker ruim en vooral schoon uit. Na de grappen met de kakkerlakken is dat wel fijn. We hebben wel bij de supermarkt een grote bus met verdelging gekocht, dus Puck gaat helemaal los....Uitgebreide inspectie en preventief spuiten.
Die middag relaxen we van de lange autorit en lezen ons wat in over de omgeving. Om 16.00 uur barst het los en komt de hemel naar beneden, keiharde onweer en keiharde regen. Niet echt weer om de omgeving te verkennen, aangezien het hier voornamelijk gericht is op hiken. We kunnen gelukkig gewoon lekker bij onze accommodatie eten, net als alle andere gasten. Van straatverlichting hebben ze hier sowieso niet echt gehoord, dus in het donker die onverharde weg rijden heeft niet onze voorkeur. Wel hebben we bedacht dat we hier toch wel een bucketlist activiteit willen afstrepen, namelijk een vlucht met een luchtballon. We hebben contact gehad met een organisator hier in de buurt en we kunnen zaterdagochtend mee, maar let op we moeten we om 04.15 aanwezig zijn. Ok dat wordt een uitdaging, het is ongeveer 30 minuten rijden volgens google maps, maar gezien de wegen die wij moeten rijden moeten we maar extra veel tijd inboeken.
De volgende dag is het al vroeg licht en de zon schijnt ook lekker. We besluiten na het ontbijt de omgeving te gaan verkennen. Hiken, ok teva's aan een gaan. Al snel zweet ik me kapot natuurlijk en het had de afgelopen nacht zoveel en hard geregend dat het veel modder en glijden was. Dat betekend extra concentratie voor mij tijdens het lopen, want voordat ik het weet lig ik languit. En zoveel kleding heb ik ook weer niet bij me natuurlijk!
Nar ongeveer 3 uur hiken bij ons in de buurt van de guest farm hopen we de weg nog terug te kunnen vinden..... We hadden niet echt een kaart meegekregen dus zijn een beetje op bordjes afgegaan. Ik ben al niet zo'n topografisch wonder, maar op miraculeuze wijze weet ik ons toch weer terug te krijgen op bekend gebied, thank god!
Even afkoelen en wat drinken, de middag gaan we toch de tocht maar weer wagen met de auto. Die weg is echt een hel, maar we zullen wel moeten want er is geen route. We rijden wat rond in de omgeving en eten onderweg wat.  We rijden ook vast even de route naar de plek waar we met de luchtballon gaan opstijgen, zodat we een beetje weten waar we heen moeten. Als we daar vannacht heenrijden is het natuurlijk pikkedonker. Daarna rijden we weer terug vaan de guestfarn, we willen wel weer een beetje op tijd terug zijn, voor het donker. En zeker als het weer zo enorm gaat regenen. Die avond natuurlijk een beetje op tijd naar bed, want de wekker gaat om 03.00 uur, jezusmina dat is echt vroeg!
Je ligt dan toch een beetje onrustig te slapen, want je bent bang dat je niet wakker wordt van de wekker of zo.... Dat is geen probleem gelukkig, gewoon wakker geworden van de wekker. Maar ja pikkedonker en nu moeten we toch echt de rit gaan maken. Groot licht aan, want er is geen enkele andere idioot op de weg op dit tijdstip natuurlijk. Het gaat me wonderbaarlijk goed af, rustig rijden en goed opletten voor kuilen, hobbels etc.... En  dan heb je natuurlijk ook nog de kans van dieren op de weg, koeien, geiten, gelukkig zijn die nog niet wakker denk ik.
We komen keurig op tijd en veilig aan. Wanneer we aankomen wordt de luchtballon al uitgeladen en klaargemaakt. Alleen dat is al een hele happening om te zien en mee te maken. We krijgen uitgebreide instructies en uitleg over de vlucht. Ok, dan is het tijd om het mandje in te klimmen. Eenmaal in het mandje vind ik het toch wel spannend, het voelt toch een beetje kwetsbaar zo'n mandje. Houdt dit mandje ons wel?
Veel tijd om daarover na te denken is er niet, want we gaan al de lucht in. Die branders zijn echt facking heet, het was natuurlijk erg vroeg en frisjes dus we hebben lange broek en vestje aan maar nu met die brander in je nek is het best heet! Het duurt even voordat we op hoge hoogte zijn, wat ik toch wel spannend vond. We bleven zo lang vlak boven de grond en het water, dus was ik toch wel zenuwachtig om niet in het water te belanden. Maar gelukkig gaat dat goed. Eenmaal hoog in de lucht vind ik het geweldig, de zon komt op en het uitzicht over de Drakensberg is onbeschrijfelijk. Jeetje wat een ervaring, dit kunnen we ook weer afstrepen.
Dan is het tijd voor de landing, ook hiervoor hebben wij uitgebreide instructies gekregen. Ik zag het al helemaal gebeurden, mandje over de kop, languit in het veld of water.... Maar ook de landing ging vrij soepel, keurig netjes geland in een veld.
Daar werden we door een busje opgehaald die ons weer terug naar de auto heeft gebracht. Daar kregen we nog uitgebreid ontbijt en een certificaat, hilarisch! Was echt weer een ervaring voor in de boeken.
Wanneer we terug rijden is het natuurlijk allang al licht, het is een uur of 9. Het voelt voor ons alsof we er al een hele dag op hebben zitten, we besluiten de rest van de dag lekker te relaxen bij het zwembad. Het is heerlijk weer, dus waarom niet. Aan het einde van de middag betrekt het weer en begint het wederom te regenen. Het weer gaat hier echt alle kanten op, daar kunnen we echt geen peil op trekken. Die avond gezellig met andere gasten samen gegeten en ervaringen uitgewisseld, de volgende dag gaan we door naar Bloemfontein, dat is zo'n 5,5 uur rijden. Dit is meer een tussenstop accomodatie, daar blijven we namelijk maar 1 nacht. Daarna gaan we door naar Graaff Reinet.

1. Leny van vuure:
    25 december 2022
    Lieve Kelly en Puck jonge jonge wat een avonturen en dan de weersomstadigheden maar zo langzamerhand draaien jullie daar je hand niet meer van om klasse hoor liefs Oma
  2. TravelHuys Claudia Ike:
    26 december 2022
    Wat een belevenis, nu al nieuwsgierig naar de foto's