Naar Tortuguero

10 juni 2017 - Tortuguero, Costa Rica

Zo daar ben ik weer. Ondertussen is het hier zaterdagmiddag 15.17, gisteren zijn we op 06.10 opgehaald om naar Tortuguero te reizen. Dit vervoer hadden wij vooraf geregeld, aangezien je eerst met de auto en daarna met de boot moet reizen om in Tortguguero te komen. Dit kon ook met openbaar vervoer, maar dan ben je bijna een dag bezig om daar te komen. Zonde van de tijd, dus dit vervoer geboekt. Onderweg zijn we bij een restaurant gestopt om te ontbijten, een echt Costa Ricaans ontbijt. Rijst met bonen, roerij en toast erbij. Op zich best te eten, bakkie koffie en een fruitsapje erbij helemaal prima. Het was een goed rit met de bus door het prachtige landschap, eenmaal aangekomen in La Pavona was het tijd om over te stappen op de boot. Dat is toch altijd even een dingetje met zo'n backpack op je rug, maar ook deze keer weer gelukt. Het was nog ongeveer een uur  varen naar Tortuguero, onderweg al prachtige natuur en wat dieren mogen bewonderen. Je zit hier echt middenin het oerwoud. Eenmaal aangekomen in Tortuguero was het tijd om ons hotel fe gaan zoeken, er rijden hier geen auto's eigenlijk is alles gewoon op loopafstand. Er wonen hier maar 1000 mensen. Al snel vonden wij ons hotel, ligt direct aan het strand. Helaas kan je hier niet zwemmen in de zee, want er is te beel stroming. De kamer was prima, lekker bed en een fan aan het plafond. De temperatuur ligt hier beduidend hoger dan in San José en ook de vochtigheid van de kucht is hier veel meer aanweizg. Dat wordt lekker zweten! Die middag zijn we op onderzoek gegaan naar de tours die we wilden doen. We besluiten om een kano tocht te doen, daarna een wandeltoch en ook nog een nachtwandeltocht. Morgenochtend om 6 uur staat de kanotocht gepland, dat wordt dus nog vroeger opstaan. 5 uur de wekker zetten. Na het boeken van de tours even lekker chillen in de hangmat,,het zonnetje schijnt heerlijk. Het hotel heeft ook een zwembad, we besluiten om toch ook nog even een duik te nemen. Daarna maar even omkleden en naar de hoofdstraat, er staatin de lonely planet dat de meeste restaurants va  19.00 tot 21.00 open zijn, je moet dus niet te laat gaan eten. Uieindelijk heelijk gegeten in een restaurant direct aan het water. Om een uur of 20.00 begint het te spetteren, dat ks nou jammer. Op een gegeven moment wordt het gelukkig weer droog, we besluiten snel naar het hotel te lopen. Eenmaal daar aangekomen begtin het toch weer te regenen en niet een beetje, de hemel komg naar beneden. Ook enorme onweer erbij, heftig hoor! Als het morgenochtend dit weer us gaan wij niet in die kano! Het heeft tot ongeveer 2 uur snachts keihard geregend, maar toen om 5 uur de wekker ging was het gelukkig droog. Het was wel wat bewolkt, dus het kon 2 kanten opgaan met het weer. We gesloten alle voorzorgsmaatregelen te nemen,  regenjas, regenhoes voor de tas. Maar tegen regen zoals gisteravond is niets te beginnen. We lopen met de gids richting de ingang van het nationale parc. Daar stappen we in de kano met nog 2 andere mensen. Gekukkig peddelt de gids, daar ben ik sowieso niet zo goed in. Een prachtige omgeving van natuur en dieren. Echt de moeite waard en geen regen gehad gelukkig. Om 9.15 waren we terug, tijd voor een ontbijtje. Er zit hier volgens de lonely planet ee  goede bakery waar je prima kan ontbijten. Na wat zoeken hebben we de bakery gevonden en eten pannekoeken met fruit. Om 11.00 staat de volgende tour alweer gepland, een wandeltocht door de jungle. We willen graag en luiaard zien, dat is tijdens de kanotocht nog niet gelukt helaas. Ok, even schoenen andoen en onderdompelen in deet, enorm beel muggen hier. Onderweg komen we de gids al tegen en die zegt, ja vanwege de regen van vannacht kun je beter kaplaarzen aandoen voor de wandeltocht. Ok lekker charmant, korte  broek en kaplaarzen eronder. Maar goed we geloven hem natuurlijk en huren een paar kaplaarzen. Blij toe, wamt we lopen richting en regenwoud en staan meteen tot onze enkels in het water en modder. Dat was niet lekker geweest op m'n sneakers. Het was lekker vochtig en warm in de jungle dus het zweten was begonnen. Ook de muggen kwamen ons steeds meer opzoeken, nog maar een keer deet smeren dan. Onderweg hebben we verschillende salamanders, leguanen, apen en spinnen gezien. Helaas weer geen luiaard. Na een tocht van 3 uur door de jungle waren we helemaal gesloopt en zeiknat, zere voeten van het lopen op die kaplaarzen. Nu staat voor vanavond de nachtwandeltour gepland, poeh het idee dat ik weer aan de wandel moet..... Ik  blijf liever in m'n hangmatje liggen waar ik nu dit verhaal aan het schrijven ben. Net kwam er opeens een vet grote krab vanaf het strand onder onze hangmatten doorwandelen. Hij bleef precies onder die van mij zitten, ik voelde hem gewoon onder m'n kont. Ik dacht als hij maar niet met die scharen in m'n kont knijpt! Voor de zekerheid toch maar even m'n kontje opgetrokken, hahaha. Ik heb het zonder letsel overleefd en de krab ook.

Morgen reizen we weer verder, gaan we richting La Fortuna. Tot de volgende.....

1. Wendy vanvuure:
    11 juni 2017
    Wat een verhaal weer wat maken jullie toch weer heel veel mee in zo'n korte tijd echt uit rusten komt er nog niet van was weer erg leuk om telezen veel regen hebben we hier ook gehad x
  2. Zoos:
    11 juni 2017
    Leuk weer lief! Ontbijtje niet te pittig?
    En ik zie bij jullie echt een soort van ma Flodder voor me met die regenlaarzen
    Niet zeeziek geweest??
    Ga lekker genieten!! Enne... neem je hangmat voor me mee???
    Liefs xxx en pas op voor je kontje
  3. Leny van vuure:
    11 juni 2017
    Goedenmiddag Kelly en Puck natuurlijk, wat een verhaal Freek Vonk is er niks tegen. Nee op je kont zitten is er niet bij, uitrusten vergeet het maar. Maar deze ontmoetingen vergeet je nooit weer. Heel veel plezier en een dikke kus van Oma
  4. Rita Heijm:
    Hoi schat,
    Wat een geweldig verhaal! Jij kan het echt leuk verwoorden....
    En die kaplaarzen met korte broek Ha Ha nog net geen Ma Flodder! Zoo's zei het ook al.Prachtige foto's ! Jullie hebben al veel gezien.Inmiddels ook een luipaard? En lekker eten mmmmm lekker pittig? Love it! Veel pepers...ook bij het ontbijt. Morgen weer een nieuwe dag.Ja jullie gaan maar door! Geen tijd om stil te zitten? Maar daar doen jullie het voor. Dus lekker volop genieten! En heel veel plezier samen. Dikke kussssss
  5. Charissa:
    12 juni 2017
    Super leuk Kel !!! Heerlijk die korte nachten !! Slapen doen we wel als we later oud en grijs zijn,

Ik ben heel benieuwd naar de nachtwandeling en of je die luiaard nog bent tegengekomen !!

Echt weer wat voor jou met die krab,
    Blij dat je het overleefd hebt. (En die krab ook )

Hoe was het boottochtje Of viel het mee?

Lekker genieten van de volgende bestemming meid !!

We wachten weer op je volgende verhaal.