Graskop

5 december 2022 - Graskop, Zuid-Afrika

Onderweg naar Graskop, het is ongeveer 2 uurtjes rijden vanaf Karongwe. Onderweg schijnt de zon heerlijk, dus we gaan vol goede moed op weg. Bij deze bestemming is het wel het andere uiterste van de luxe waar we vandaag komen bij Kuname Lodge. We zitten hier namelijk in een tent....
Onderweg maar even tanken, helemaal volgooien die handel. Bij de benzinestations wordt er voor je getankt, je kan dus rustig in de auto blijven zitten. Deze man geeft aan dat het lijkt dat onze linker voorband lek is, ik stap uit en zie eigenlijk niets vreemds aan de band. Beetje raar verhaal, we zijn goed verzekerd dus ik zeg pomp maar gewoon op en dan zien we wel. We vermoeden ergens dat ze gewoon hoopte op extra geld doordat ze de band konden verwisselen of zo. Toch rij je eigenlijk niet helemaal lekker daarna, maar ik zeg sowieso zit er een alarmering in de auto wanneer de bandenspanning te laag is. Deze is helemaal niet afgegaan.
We rijden stug door en merken ook niets vreemds tijdens het rijden, eenmaal aangekomen in Graskop laten we daar de bandenspanning nog een keer meten, daar wordt eigenlijk niets vreemds geconstateerd. Toch blijf je er alert op!
Onze accommodatie zit ongeveer 20 minuten vanuit Graskop, het is een zijde boerderij. Op een gegeven moment slaan we af en rijden we off road nog zo'n 15 minuten. We komen een soort boomgaard binnen rijden, weer een hele andere omgeving.
Als we bij de receptie komen aanrijden moeten we parkeren op een groot grasveld, we checken in en worden naar onze tent gebracht. Dat is wel even omschakelen, douche en toilet in een algemeen sanitair gebouw. Amper licht in de tent, dus we moeten echt wle even omschakelen.

We eten wat in het restaurantje, al snel begint het te regenen. Ok deze setting is niet heel gezellig! Dat wordt maar vroeg naar bed.
Gelukkig hebben we series gedownload en kunnen we lekker even netflixen.
De volgende dag hebben we in de planning om de panorama route te gaan rijden, het blijft regenen tot een uur of 10 maar daarna wordt het droog en lijkt het ook iets helderder te worden. Op pad dan maar...
Wanneer we zo'n 15 minuten onderweg zijn rijden we een enorm dichte mist in, ik zie geen hand voor ogen. Ik rij zo'n 20 km per uur met m'n neus tegen het voorraam.
Ok dit is niet heel goed wanneer we voor de panorama route hier zijn, want met deze mist zie je natuurlijk niets van de prachtige uitzichten.
W rijden ver voorbij Graskop en na een tijdje rijden we opeens de mist uit, we kunnen dan in iederen geval de three rondavels bezoeken. We parkeren de auto en lopen naar het uitkijkpunt, jeetje wat indrukwekkend. De natuurlijk is hier zo veelzijdig en imponerend.
We willen nog meer van de panorama route bekijken (God's window), maar de mist is daar zo dicht. We zien geen hand voor ogen. We moeten echt super langzaam en voorzichtig rijden.
We stoppen nog even in het stadje om wat te drinken en wat rond te lopen, ook heb ik even een hoestdrankje gekocht want die klonk echt niet goed!
Uiteindelijk maar terug naar de accommodatie, want met die mist was er niet veel te zien. De volgende dag gaan we alweer door naar de volgende bestemming, door naar het Krugerpark. Dat is ongeveer 1,5 uur rijden dus we hopen dat we in de ochtend nog wat van de panorama route kunnen doen. Als het weer een beetje meewerkt.
Gelukkig is dit het geval, we staan op tijd, even lekker douchen in het sanitairgebouw en daarna op pad. Het zonnetje schijnt, dus gelukkig is het ons vandaag gegund. We rijdens als eerst naar God's window, hiken daar een stukje om vervolgens het mooie uitzicht te mogen bewonderen. Daarna gaan we nog door naar een gebied waar ze een glazen lift hebben gebouwd tegen een rotswand, we verwachten iets heel indrukwekkends, maar dit valt helaas wat tegen. Je kan daar wel ook een soort van bungee jumpen en zip linen. Bungee jumpen voor geen goud en het zip linen ziet er niet zo spectaculair uit, dit heb ik al op een aantal prachtige plekken mogen doen. Dus lastig om daar overheen te komen.
Uiteindelijk vertrekken we rond 2 uur naar onze volgende bestemming, op naar het Krugerpark!

1. WendyvanVuure:
    10 december 2022
    Het is maar goed dat jullie geen paniek meiden zijn,maar het wel goed in de gaten houden dit was dan iets minder weer op naar de volgende mooie plek.
  2. Leny van vuure:
    10 december 2022
    hallo super meiden wat een lef.Ja daar hebben wij ook gestaan Kelly Gods window, Wat een verschil he maaaaar de kruger wildtuinen slapen in een rondavel daar is niks mis mee hoor. Dikke knuffel Oma
  3. Leny van vuure:
    10 december 2022
    en Kelly door jouw verhalen reis ik ook weer mee geweldig hoor, dankjewel
  4. TravelHuys Claudia Ike:
    11 december 2022
    Jammer van de mist meiden en wat een overgang naar de tent he hahahaha!
    Gelukkig hebben jullie wat meegekregen van deze mooie regio en heel veel plezier in Kruger!