Kuname Lodge

3 december 2022 - Karongwe Private Game Reserve, Zuid-Afrika

We zijn ongeveer 2 uurtjes onderweg naar waarvan Puck en ik vermoeden de meest luxe plek waar we ooit hebben verbleven. We kijken er enorm naar uit, natuurlijk ook de safari's die we de komende dagen zullen gaan doen. Wanneer we eenmaal in de buurt zijn raakt de navigatie een beetje van slag, waar moeten we nu de hekken door en het par in. We moeten volgens de navigatie afslaan, dus dat doen we. We komen bij een hek en er staat een vriendelijke man, hij vraagt waar we heen gaan. Wij geven aan Kuname Lodge, nou dan zitten jullie hier niet goed zei hij. Ok, gelukkig zegt hij dit anders hadden we ergens in de middle of nowhere gereden. Hij geeft aan dat we verder doormoeten en ergens na de brug het park op moeten gaan. We keren om en rijden terug naar de grote weg, tenminste niet echt een grote weg maar in ieder geval asfalt en geen zand.
We rijden stug door, maar zien nog niet echt duidelijk waar we er dan af moeten gaan. na ongeveer 20 minuutjes rijden zien we opeens ' Kuname Lodge' ja hoor die moeten we hebben. We stoppen voor een groot hek en wederom een vriendelijke man die van alles van ons wilt weten. Waar verblijven jullie, hoe lang en de gegevens van de auto worden genoteerd op een blaadje. Ik denk voor als we verdwalen en ooit aankomen in de lodge of zo? Hij zegt alsmaar rechtdoor rijden en dan zien jullie vanzelf een bord, nou dat moet goed komen zou je denken.....
Het is meteen giga off road rijden met kuilen, hobbels en alles erop en eraan. Onderweg komen we meteen al impala's (een soort hertjes) tegen. Door het type weg kunnen we maar 20 rijden of zo, dus lijkt het enorm lang te duren voordat we een bord tegen komen. Wij twijfelen natuurlijk alweer of we toch verkeerd zijn gereden, maar uiteindelijk is dat bord er dan. We slaan rechtsaf en daar staan 3 mannen in gehele safari outfit ons op te wachten, ze begeleiden ons naar een carpoort waar we onze auto onder moeten parkeren. We stappen en uit en krijgen een koud handdoekje aangereikt met een tangetje, we weten niet wat ons overkomt. Staan we dan in onze gare outfit, ik in m'n korte spijkerbroek, haar recht omhoog en op m'n teva's. Ze halen onze backpacks uit de achterbak en brengen deze naar de kamer. Wij lopen mee naar de receptie/ restaurant/woonkamer, het is een hele kleinschalige lodge met 2 kamers voor 2 personen en een familiehuis voor 4 personen. We krijgen een hele uitleg over van alles en nog wat, onder het genot van een welkomstcocktail uiteraard. Daarna tijd om naar de kamer te gaan, nou daar valt onze mond open. Prachtige kamer met alles erop en eraan, badjas hangt klaar, naast het bed een madje met slippers die al klaarliggen. Binnen douche en toilet, buiten een bad en douche, prachtig groot balkon met uitzicht op de rivier. Om 2 uur kunnen we aansluiten voor de lunch en die middag hebben we om 16.00 uur direct onze eerste game drive (safari). Even settelen in de kamer en daarna hoppa richting te lunch. Er staan in de woonkamer ongeveer 5 tafels gedekt en er is een soort lopend buffetje, ziet er allemaal heerlijk uit. Gehakballetjes, kippenvleugeltjes, griekse salade, helemaal wat voor mij!
Na de lunch chillen we nog een beetje en dan is het tijd voor de eerste gema drive, we ontmoeten onze chauffeur en spotter (dat is de persoon die voorop de jeep zit en dieren en sporen spot). Ze heten Charlie en Mosco, we hebben meteen een gezellig klik en al helemaal als ze vertellen dat we maar met z'n 2en mee gaan met de game drive. De andere 4 personen die mee zouden gaan waren moet van hun reis dus slaan over, snap ik niks van maar ok. We klimmen in de jeep, dat vereist natuurlijk wat concentratie voor mij (hahaha). Eenmaal onderweg verteld de chauffeur Charlie al van alles over het park en de dieren de wij hopelijk allemaal gaan zien de komende dagen. Het is echt helemaal te gek, op deze eerste game drive zien we meteen neushoorns, zebra's en leeuwen. Wat een ervaring, halverwege de gamedrive parkeren we middenin het park en mogen uitstappen. Ze klappen een tafeltje uit en er wordt bier en snacks nergezet, wat een luxe! Hilarisch om mee te maken en erg leuk om te socializen met Charlie en Mosco, ze vertellen over de zware tijd die zij gedurende de covid periode hebben ervaren. 2 jaar lang thuiszitten en totaal geen inkomen, erg indrukwekkend.
We komen rond half 8 terug van de game drive en wat we daar aantreffen hebben we ook niet eerder meegemaakt, een kampvuur met daaromheen tafeltjes. Er staat een braai klaar voor ons.....
We komen bij de tafeltjes om vervolgens bij elk tafeltje een naambordje te zien, ongelofelijk. Het diner wordt geserveerd! Vlees van de braai en rondom het kampvuur staat ook bloemkool en broccoli, maiskolf en maispap (zuid afrikaanse specialiteit, niet aan mij besteed). Echt een bizarre setting en ook weer heerlijk gegeten. Helemaal gesloopt gaan we rond half 10 naar de kamer om daar ons bed aan te treffen die gereed is gemaakt voor slapengaan. Klamboe naar beneden, dekentje opengeslagen en een chocolaatje met inspirerende quite op ons kussentje. Ik moet natuurlijk die buiten douche en bad even testen... Dus daar ga ik! Oh wat een ervaring, ook vanuit de douche kijk je uit op de rivier, het is natuurlijk pikkedonker, maar de geluiden van de natuur zijn overweldigend.
De komende dagen zijn net zo overweldigend geweest! Uiteindelijk hebben we zo veel dieren gezien! Giraffen, olifanten, zebra's, leeuwen, luipaard, te veel om op te noemen eigenlijk. De ervaring met de olifanten was erg indrukwekkend, kreeg traantjes in de ogen. Het was erg heet en de olifanten waren in een modderbad aan het spelen, er was een heel klein olifantje bij. Opeens zagen we dat kleine olifantje niet meer en Charlie zei, de olifanten worden onrustig het lijk alsof het kleine olifantje in het diepe water is gevallen en aan het verdrinken is, ze krijgen hem er niet uit. Ik had meteen paniek!!!!! Olifanten werden inderdaad erg onrustig, maar ik wilde ook niet weggaan voordat we wisten hoe het af zou lopen. Na een minuut of 10 kwamen de olifanten op ons afgelopen en wel erg beschermend. Klappen met de oren en met attitude op ons af, mooi om te zien hoe beschermend die dieren toch zijn. En ja hoor daar achter kwam het kleine humpie aangelopen, ik was wel opgelucht kan ik zeggen.

Wat een prachtige dagen hebben we hier gehad, echt om nooit te vergeten! Na 2 nachten is het alweer tijd om te vertrekken, die ochtend nog een ochtend drive (wekkertje om 4.30 uur, dat is wel intens hoor!) Het regende pijpenstelen, maar toch hebben we de grootste lol gehad met Charlie en Mosco.
Wanneer we terug zijn van de ochtend drive om 8.30 uur kunnen we nog lekker ontbijten, daarna tas inpakken en gaan. Nu gaan we richting Graskop, de panorama route!

1. Werner:
    8 december 2022
    Ik zou er blijven, als ik jullie was.
    Maar ja jullie moeten verder op naar her volgende.
  2. TravelHuys Claudia Ike:
    8 december 2022
    Niets te veel gezegd he!
    Super dat jullie zo genoten hebben!
  3. Edith:
    9 december 2022
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
  4. Leny van vuure:
    9 december 2022
    Geweldig Kelly en Puck natuurlijk maak de reis ook weer helemaal mee dezelfde ervaring gehad met deze reis jaren geleden 1984 samen met Opa geniet ervan, je schrijft zo beeldend Kelly