Swaziland

10 december 2022 - Mbabane, Swaziland

Zo we zijn weer op weg naar de volgende bestemming, nu over de grens... Swaziland (Estwatini). Na ongeveer 2,5 uur rijden komen we bij de grens, parkeren en naar de douane. Paspoort mee, zonder problemen stempel erin en door naar de volgende balie... Daar krijgen we wederom een stempel in ons paspoort en worden we verwezen naar een andere balie waar we 100 rand (omgerekend ongeveer 5 euro) moeten betalen voor de toegang. Ook betaald, nu mogen we de grens over. Daar gaan we, direct na de grensovergang is nog een groot tankstation, we besluiten daar de tank nog maar even vol te gooien. Dat is echt ideaal, want dit wordt voor je gedaan, ze maken je ramen schoon en checken de bandenspanning, uiteraard voor een klein fooitje, maar ik vind het prima. Auto ook weer helemaal in orde, we kunnen door! De omgeving oogt zo op het eerste gezicht niet per se anders dan Zuid Afrika, maar we rijden nu maar een klein stukje door Swaziland naar onze accommodatie. Uiteraard gaan we op een gegeven moment weer de grote weg af en komen op een off road weg terecht. Daar zijn we ondertussen we aan gewend. Online had Puck gelezen dat de hygiene op onze accommodatie niet helemaal top was, dus ergens bereiden we ons toch voor..... Eenmaal aangekomen lijkt het wat droevig, het is namelijk gaan regenen. Dan ziet het er toch altijd wat droeviger uit. Er staan wel veel auto's, maar al snel komen we erachter dat er 2 grote groepen aanwezig zijn voor het vieren van verjaardagen of zo. Bij de receptie horen we dat we de enige zijn vannacht, heel gezellig! We worden naar ons hutje gebracht en dat ziet er op het eerste gezicht wel ok uit. Puck gaat wel meteen het bed inspecteren op ongedierte etc.... Haha! Gelukkig treffen we niets aan. De rest van de middag blijft het wat regenachtig en ook frisjes (18 graden) dus kunnen we jammergenoeg niet veel doen. We verblijven hier 2 nachten, dus 1 volle dag. Aangezien we vrij ver van alles af zitten besluiten we gewoon maar bij onze accommodatie te eten, is op zich ok. Gelukkig zijn we allebei niet al te moeilijk met eten. De volgende dag ziet het weer er iets beter uit, we besluiten te gaan paardrijden in de omgeving. Het is droog en ongeveer 20 graden, dus we gaan ervoor.... Vanaf ons hutje lopen we zo richting de manege, daar worden er 3 paarden opgezadeld voor onze trip. We gaan samen met een gids op pad. Blijft toch altijd een uitdaging, is niet helemaal mijn ding op zo'n knol. Maar als ik er dan eenmaal op zit en we zijn in beweging gaat het best goed. De omgeving is prachtig, dus we zijn echt blij dat we dit toch gewoon hebben gedaan. Het blijft deze dag toch redelijk bewolkt en echt warm is het ook niet, dus chillen bij het zwembad o.i.d. zit er niet echt bij. We boeken gewoon lekker een massage voor de middag, wat kan ons het schelen. De volgende dag rijden we door naar St. Lucia, dat is ongeveer 5 uur rijden. We rijden helemaal door Swaziland, dus krijgen dan hopelijk nog wat meer indruk van het land en de omgeving hier.
Aangezien we 5 uur moeten rijden naar St. Lucia besluiten we op tijd te vertrekken vanuit onze accommodatie, we willen namelijk ook nog even langs een lokale markt rijden. Rond half 9 rijden we weg en naar de markt is het ongeveer 40 minuutjes rijden. Nu krijgen we al wat meer indruk van dit land en de omgeving en de lokale markt is toch ook weer een belevenis. We lopen wat rond op de markt en kopen uiteraard wat, want dat kan je natuurlijk niet laten. Daarna weer in ons bakkie en op pad! De omgeving is prachtig, maar het weer gaat hier echt alle kanten op. De temperatuur loopt soms op, maar daalt soms ook weer enorm en we gaan van zon, naar hevige buien en weer terug! Alles hebben we onderweg gezien. na ongeveer 3 uurtjes rijden komen we weer bij de grens aan. Ook nu weer een stempeltje in het paspoort en door, echt een grensovergang van niks. Heel primitief en een wegdek van niks. Maar goed we zijn weer terug in Zuid Afrika en op weg naar onze volgende bestemming St. lucia!

1. TravelHuys Claudia Ike:
    16 december 2022
    Wat jammer van het weer zeg, gelukkig hebben jullie je vermaakt, het is een prachtig land!
  2. Leny van vuure:
    18 december 2022
    Ja alle weersomstandigheden aanwezig maar dat kan de pet niet drukken, Genieten van alles wat op je pad komt en als je dat niet aanvaard blijf dan maar thuis, maar nee Kelly en Puck gaan ervoor. blijf lekker genieten en tot de volgende brief Liefs Oma
  3. Werner:
    19 december 2022
    Hoi dames, jullie zijn goed bezig zeker met paardrijden, dat het jou niet ligt Kelly zit in de familie, veel te hoog en ze zijn nog eigenwijs toe, maar jullie hebben het gedaan. Op naar het volgende.
    Grtz Werner en Lenie