Het binnenland

28 augustus 2016 - Kandy, Sri Lanka

Zo daar ben ik weer met een verslag van de afgelopen 3 dagen. weer veel gelopen en gezien, k krijg m'n  voeten al niet meer schoon. Ze blijven vies aan de onderkant. Ik moet er naar vrede mee hebben denk ik voor de komende weken. We zijn 3 dagen geleden vertrokken uit Sigirya om richting Kandy te gaan. Dat is een beste trip, maar onderweg valt er aktijd wek wat te zien en te beleven. De eerste stop was een lokale markt waar we dragonfruit hebben gekocht. HEERLIJK! Daarna doorgegaan naar een spice garden. Hier verbouwen ze allerlei kruiden en specerijen waar ze mee koken en ook medicijnen van maken. Voor van alles. Migraine,  afvallen, reuma, pijnlijke gewrichten etc. T meeste stinkt enorm, maar de mensen hier zien er zo jong en vitaal uit, het moet haast wel werken. Alles uiteraard te koop, maar best prijzig en in vrij grote glazen flessen,  hoe moet ik dat in godsnaam nog 2,5 week mee slepen.  Na een lange trip uiteindelijk aangekomen en Kandy, een drukke en chaotische stad. De een na grootste stad van Sri Lanka. Nu nog op zoek naar ons guesthouse, wat even buiten de stad ligt in de bergen. De berg op en zoeken en zoeken, maar onze chauffeur was er ook nog nooit geweest. Helemaal verkeerd gereden in een giga smal straatje en uiteraard gewoon 2 richtingsverkeer. Ok toen moesten we keren, daar kreeg ik het toch wel benauwd van,  want het was aardig diep langs de rand van het weggetje. Een val naar beneden kun  je zeker niet na vertellen. Ondanks t zweten van de hitten, begon ik nu ook nog angstzweet erbij te krijgen. Gelukkig reed hij even een klein stukje door en daar was meer ruimte om te keren. Ok, ik kon weer rustig ademhalen. Na meerdere keren bellen met het guesthouse hadden wij het uiteindelijk gevonden. De weg ernaartoe was alleen afgesloten vanwege werkzaamheden, iets met aanleggen van riolering of zo? Wat inhield dat wij met backpack op de rug en rugtas oo de buik de helling op moesten om richting het guesthouse te gaan. Ook weer een hele onderneming op slippertjes en met spierpijn van alle andere beklimmingen. De eigenaar van het guesthouse stond ons al op te wachten een wat oudere man die verbazend goed engels spreekt. Dat is altijd fijn. Hij wist ons onze kamer, prima kamer met prachtig uitzicht over de bergen. Die avond zijn wij naar een tradtionele dans show geweest. De volgende dag zijn wij in de ochtend naar een nationaal park gegaan waar we een uitgebreide wandeling hebben gemaakt, veel apen en vogels gezien. Hierna zijn wij de stad in gegaan om even wat te winkelen en wat te eten. We belanden bij een lokaal restaurant, prim gegeten voor €6,- met z'n  tweeën.  Om half 6 zijn wij naar de temple of tooth gegaan, sarong om want anders mag je niet naar binnen. In deze tempel ligt een tand van boeddha. 3 keer per dag komt zowat de hele bevolking daar bidden en wordt het doosje waar de tand in zit getoond. Ik heb nog nooit zo'n  drukke bedoening meegemaakt. Het was een hele belevenis! Voor mijn gevoel duizenden mensen en warm en benauwd, maar iedereen blijft stug in de rij staan om te bidden het het doosje van de tand te zien. Na de tempel maar even een hapje eten,  we komen terecht bij een pub waar veel toeristen zitten. Best gezellig! We raken nog even aan de praat met een paar nederlanders en een paar duitsers. We zijn elke avond toch wek weer redelijk vroeg bij het guesthouse, zulke drukke dagen en het is hier om 18.30 pikke donker! De volgende dag gaan we iets later op pad, de wekker gaat om 8.00 uur. We hebben de eigenaar van het guesthouse gevraagd om traditioneel Sri Lankaans ontbijt te maken, hoppers. Hij zou het regelen,  ik vind het toch wel spannend aangezien Sri Lankanen in de ochtend over het algemeen vol gas aan de curry en rijst zitten. Maar goed als je er dan toch bent, moet je alles proberen hè?! Die ochtend om 8 uur de wekker, even lekker douchen en aankleden. Het weer ziet er vandaag iets beter uit, gisteren was het nogal wisselvallig. Af en toe een buitje, maar nu schijnt het zonnetje toch wel. Tijd voor het ontbijt, hoppers zijn een soort pannenkoeken in de vorm van een bakje. De eigenaar legt aan ons uit wat de bedoeling is, de eerste hopper eet je met ei, de tweede hoppeer eet je met boter en jam en de derde en de vierde eet je met.......ja je kunt het al raden CURRY!!!!! Oh my god! Hij zegt er ook nog bij dat de curry wel wat pittig is, nou als een Sri Lankaan dat zegt.........berg je maar. Hij komt gezellig bij ons aan tafel zitten en verteld veel over het land. Mooie verhalen,  maar ondertussen kan ik alleen maar denken aan die hopper met curry die ik straks moet gaan wegwerken. Het moment is aangebroken, ik wil natuurlijk niet onbeschoft zijn dus begin aan de hopper met curry. Wel heet hoor! Potverdikkie...... curry met veel uit en veel peper, heerlijk op de vroege ochtend! Het is me toch gelukt om de hopper helemaal op te eten,  maar daarna heb ik flink wat fruit weggewerkt om te blussen.

Na het ontbijt is het tijd om te vertrekken vandaag staat een wandeling rondom Kandy lake gepland en in de middag gaan we naar het elephant orphanidge. De zon schijnt lekker, dus goed insmeren maar. Bij Kandy lake aangekomen lekker rustig gewandeld en genoten van het uitzicht. Om 11.30 vertrekken we weer richting een olifanten weeshuis, het is enorm druk op de weg en je zit volop in de bergen. Dus we doen er bijna 2 uur over.  Daar aangekomen krijgen de olifanten eten om vervlogens naar de rivier te vertrekken voor een bad. Daar kunnen wij heerlijk vanaf het terras van een restaurant naar de badende olifanten kijken. Een prima tijdverdrijf zo voor de middag. We hebben heerlijk van 2 tot 4 naar de olifanten kunnen kijken. Er waren daar ook nog wat leuke winkeltjes dus na de olifanten nog even bij de winkels gekeken. Weer een drukke maar leuke dag gehad dus. Morgen gaan we weer verder richting Nuware Eliya, daar slapen we dan 1 nacht en vertrekken we de dag erna met de trein naar Ella. Weer drukke dagen voor de boeg!