De eerste dagen

21 augustus 2016 - Negombo, Sri Lanka

Wat een reis nu al achter de rug! Afgelopen maandag aangekomen, maar de tassen helaas niet. Dat was echt balen, maar er werd gezegd dat ze in de loop van de dag zouden komen. We vertrokken een uur later uit Amsterdam en hadden een overstap van 1,5 uur op Mumbai, dat was dus rennen! Gelukkig de vlucht wel gehaald, maar blijkbaar te weinig tijd om de tassen over te brengen naar een ander vliegtuig. Bij het vliegveld werden wij opgehaald, er stond iemand te wachten met een bordje met mijn naam erop. Heel leuk, maar door alle hectiek van de tassen vergeten een foto te maken. Rond 7 uur aangekomen bij ons guesthouse, super vriendelijke mensen en een prima kamer. Even gedoucht en onze outfit aan die we in onze handbagage hadden. Wat gingen we doen, de stad verkennen of toch wachten tot we meer info hadden over onze tas. Uiteindelijk ervoor gekozen om even wat te slapen, want we hadden toch wel een hele nacht slaap overgeslagen. Na schoonheidsslaapje, was de dame van het guesthouse zo vriendelijk om even naar het vliegveld te bellen voor info over onze tassen, maar we kregen niemand te pakken. Zij adviseerde ons om toch maar even terug te gaan naarhet vliegveld. Dus haar advies opgevolgd en terug naar het vliegveld. Daar een soort toestemmingsformulier moeten regelen zodat ik weer in de aankomsthal achter de douane naar de bagage service mocht gaan. Uiteindelijk niet heel veel wijzer geworden, ze zeiden dat ik niet had hoeven komen. Ze komen de tassen brengen, waarschijnlijk de volgende ochtend vroeg. De tassen zouden hoogstwaarschijnlijk met de vlucht van 4.35 aankomen in Colombo. Daar moet je dan maar op vertrouwen hoe lastig ook. Maar weer terug naar het guesthouse, onderweg naar even op zoek naar een grote supermarkt om toch wat shampoo en douchegek te scoren. Ook hadden we natuurlijk geen zonnebrand en dat is hier lastig te krijgen. Wel een beetje tricky! Aangekomen bij het guesthouse het verhaal weer uitgelegd aan de eigenaresse van het guesthouse. Even plassen en opfrissen en dan maar even de stad in om een hapje te eten. We kwamen uit bij een leuke tent aan het strand, heerlijk gegeten met z'n tweeën voor €12,-. Uiteindelijk toch maar een beetje op tijd naar bed in de hoop dat we gewekt zouden worden door de komst van onze tassen, maar helaas om 8 uur ging de wekker ern nog tassen te bekennen. Nu begonnen wij het toch wel benauwd te krijgen, want woensdag gaan we alweer verder, tenminste dzt was de planning zonder tassen gaat dat hele feest niet door. Eerts maar even ontbijten en ondertussen hoorde wij van de eigenaresse dat ze gebeld hadden, de tassen waren op het vliegveld maar ze wisten nog niet wanneer ze ze precies konden brengdn. Wel nog die dag. Ok nu hadden we toch alweer wat meer info.

Nu eerst maar even ontbijten en dan maar even kijken hoe en wat we die dag gingen doen. We wilde natuurlijk wel aanwezig zijn wanneer onze tassengebracht werden. Straks zijn t de verkeerde tassen. Even terug naar de kamer om een plan te maken. Er werd op de deur geklopt, het was de eigenaresse die zei dat ze nog even gebeld had om meer duidelijkheid te krijgen over de tijd. Toen zeiden ze dat de tassen onderweg waren, zou ongeveer 30 minuten duren. Wat een opluchting voelde wij allebei, maar toch nog even huiverig afwachten totdat we de tassen echt weer in ons bezit hadden. 30 minuten hier is bij ons een uur, dus daarzaten wein spanning te wachten. En ja hoordaar kwam een tuktuk aan met onzebackpacks erin. Jeetjemina wat een opluchting en wat fijn om lekker weer je eigen spulletjes te hebben. Het was ondertussen 1 uur smiddags dus we konden nog even op pad. Met de tuktuk naar de fish market en een tour door de stad, voor €6,- helemaal top! Bij het guesthouse hadden ze ook de mogelijkheid om een chauffeur te huren, die avond even in gesprek gegaan om de mogelijkheden te bespreken. Daar zij we goed uitgekomen, het scheelt ons veel reistijd in vergelijking met reizen met openbaar vervoer. Uiteindelijk afgesproken om de volgende ochtend om 8.30 te vertrekken. Wekkertje om 7 uur, vroeg hoor! Alles inpakken, ontbijten en vertrekken maar. Onderweg prachtige dingen gezien en lekker gegeten. Uiteindelijk in Dambulla naar de tempel in de grotten, wat niet in de roughguide stond is datje eerst 250 tredes op moest om de grotten te bereiken, wewaren daar om 1 uur (top, heetste moment van de dag). Ik dacht dat ik dood ging, niet te doen. En uiteraard niet op voorbereiding dus gewoon op havaianas. Compleet buiten adem, een kop als een tomaat, zeiknat van de zweet en trillende benen uiteindelijk boven aangekomen. Echtnietgrappig! Bovenaan de trap moest je ook je slippers uit, benen en schouders bedekken. Ik had het gelukkig al niet zo warm. Moest gewoon oo stenen lopen, bloedhete stenen natuurkij. AUW, AUW, AUW! Tempel bekeken en toen ook weer naar beneden, wat een hel. Na deze beklimming richting hotel, we hadden een leuk hotel gevonden een boomhut. Super vet! Morgen hebben we een klim naar lion rock gepland, maar ik twijfel nu toch ernstig of ik die wel moet gaan doen. Die klim duurt ongeveer 1,5 uur. We gaan sowieso heen en dan bepaal ik daar wel of ik de klim aanga.